3268
Sök

volvo 740 turbo konvertering.

C=(-_-Q)
48 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare..

Jag undrar om jag kan sätta ner min b230ft motor i min 740 som har kablar och så för en b230f motor, diverse använda alla orginal boxar som sitter i bilen men ändå köra med turbo ?

kan jag typ strypa returen så jag för högre soppa tryck ?

kommer jag äns kunna ladda något med F boxarna ?

är det något jag ska tänka på ?

Kommer det funka över huvudtaget ?


MVH Danne.


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 november 2007
#2
Det kommer inte att funka med b230f-boxarna wink


C=(-_-Q)
48 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#3
Vad är det som inte kommer funka mer exakt ?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 november 2007
#4
Sprutet och tändningen kommer inte att arbeta ihop med boxarna. Då de är olika wink Men med en kabelhärva och boxar från en b230ft skulle det nog funka wink


33 Inlägg
5 november 2007
#5
jag tror att han kan köra me samma tändning och sprut som orginal f och monterar dit spridarmotsånd
men då kommer den få för lite soppa eller har jag fel?


C=(-_-Q)
48 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#6
nu blir jag lite förvirrad, går det eller inte ? hmm


10 287 Inlägg
6 november 2007
#7
Jag har svarat Danne via pm och han kan köra med en 230FT motor och kabelhärva, spridare och boxar från en LH2.2 Sugis så länge som han flyttar över fördelaren till 230FT blocket.
Han kommer dock inte att kunna ladda speciellt mycket bl a pga att tändkurvan är helt åt skogen med sugmotorboxarna.

Höja sopptrycket med att strypa returen skall man inte lalla med. Måste man höja sopptrycket för att den går för snålt så är det "normala" bonn-tricket att klämma ihop regulatorn.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
6 november 2007
#8
Sharky skrev:
Jag har svarat Danne via pm och han kan köra med en 230FT motor och kabelhärva, spridare och boxar från en LH2.2 Sugis så länge som han flyttar över fördelaren till 230FT blocket.
Han kommer dock inte att kunna ladda speciellt mycket bl a pga att tändkurvan är helt åt skogen med sugmotorboxarna.

Höja sopptrycket med att strypa returen skall man inte lalla med. Måste man höja sopptrycket för att den går för snålt så är det "normala" bonn-tricket att klämma ihop regulatorn.

/Göran

men är inte hela grejjen med btr att strypa returen?  dvs klämmer du ihop regulatorn så stryper du juh returen?

C=(-_-Q)
48 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#9
vad kan jag få för problem då om jag kör med sugboxarna om man laddar mer än 0.3 ? spikning ?


33 Inlägg
6 november 2007
#10
ja men om man klämmer ihop regulatorn så vet man ju inte exakt hur mycket de blir mm... klämma på slangen e ju mer precistion än att klämma ihop. så de tror jag skulle vara de bässta när man bonnmeckar..?


486 Inlägg
6 november 2007
#11
ocras skrev:
ja men om man klämmer ihop regulatorn så vet man ju inte exakt hur mycket de blir mm... klämma på slangen e ju mer precistion än att klämma ihop. så de tror jag skulle vara de bässta när man bonnmeckar..?

Man får testa sig fram. Klämma litegranna, montera och mäta tryck, ta isär och klämma mera om man inte e nöjd osv.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

34 Inlägg
6 november 2007
#12
asså...frågan är varför ska du göra detta? ska man sätta ner en sådan motor för att få mer effekt kan man inte snåla:S man måste bygga det färdigt..vill du inte ha FT kablach finns det ju Halltech och megasquirt..det är pilligt om du ska löda ihop det själv och aldrig gjort det förut..men att sätta orginal från sugmotorn..knappast.. eftersom en sugmotor drar i sig luft har den optimerat bränslet och gnistan efter det också..så fort du får en överladdning kommer den behöva mer bränsle för att optimera explosionen..men även gnistan behövs då anorlunda eftersom den behöver förtända tidigare..så jag tycker inte det låter som en bra ide..FT boxarna och kablar eller halltech megasquirt..men inte orginal sugboxar..finns inte en chans..


10 287 Inlägg
7 november 2007
#13
Jag svarade Danne lite mera om tändning och soppa:

När du överladdar så måste tändning sänkas allteftersom laddtrycket ökas. Detta skall dessutom vara olika på olika varv beroende på att fyllnadsgraden är olika på olika varav på en motor. Programvaran i en sugmotor har inte en aning om detta utan kommer att behålla sitt tändläge även när du kör med laddtryck.

På samma sätt så kommer programvaran i dina orginal boxar inte att fatta att du har satt dit andra spridare utan dom kommer fortfarande att tro att du har orginal spridare och resultatet kommer att bli att du dränker motorn med bensin.

Vill du komma runt detta utan att köra med rätt programvara för turbospridarna så måste du öka arean på luftmassemätare lika mycket som du ökar spridarna i procent räknat.

Angående strypning av slang eller att klämma regulatorn så missar ni en sak, nämligen att regulatorn är just en Regulator, dvs den reglerar trycket. Det gör inte en hopklämd slang, där får man olika tryckändring beroende på flöde. Det får du inte med en regulator.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

48 Inlägg
7 november 2007
#14
Ska säga en sak men kan inte garantera något. JAg känner en gammal gubbe på volvo han sa så här till mig när jag tänkte göra samma sak, Passar boxarna från ft systemet i dina kontakter i ditt system är det bara att byta dom och sätta dit en bränsletrycksregulator och byta luftmassemätaren . så ska det funka... Kan ej säga att det funka men han var rätt säker lät det som...

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!


Sök