robzter skrev:
som sagt jag som aldrig är sjuk ska väll för fan inte behöva betala för dom som är sjuka hela tiden. detta gäller allt. allt handlar om vad man vill lägga sina pengar på. vill jag gå ut på krogen varje dag så ska jag fan inte ha råd att lyxa till det hemma om jag inte jobbar för det. kan ju till exempel sänka studiebidraget för alla dessa jävla festande snorungar på sveriges högskolor.
Du omvärderar nog dina (minst sagt underliga) åsikter, om du en dag skulle bli rejält sjuk. Detta är ju bara ännu ett tecken på att du inte intresserar dig för sånt här och att du inte vill ha med det att göra - kunskapen på området brister. Men när du bli äldre (och kanske klokare) så kan det ju hända att du börjar förstå ett och annat.
Angående "alla jävla festande snorungar på sveriges högskolor"... Du var mig riktigt beläst! *ironi*
Hur skulle det vara om du:
1. Ger någon slags verklighetsförankrad bild av studenterna? Visst, många är säkert ute och festar både en och två gånger men långt ifrån alla! Du har verkligen
ingen som helst aning om vad du skriver om, vilket styrks av detta: "kan säga att jag är 22år gammal och började jobba när jag var 20 började jobba". Vilket i sin tur ger en aning om att du aldrig ens satt din fot på en skola annat än ett gymnasie.
2. Försöker ta reda på rena fakta för hur csn fungerar.
3. Tar reda på hur en "vanlig" students ekonomiska situation ser ut.
4. Kollar upp utvecklingen av studiebidraget och
lånedelen (du vet, den som skall betalas tillbaks) under de senaste 10-20 åren.
5. Alla dessa som pluggar på universitet får knappast ett tack (ja, det är frivilligt.. men hacka för fan inte på oss!) för den forskning, utveckling, nya tankesätt osv.. ja, jag kan fortsätta i all evighet.
Med det sagt, så är den delen av ditt inlägg värt: Noll!
Har man ingen aning om vad man skriver om, bör man helst hålla det för sig själv.
sen har du nog inte läst på det hela med privatiseringar tillräckligt för att kuna snacka om det. i USA så kan vem som hellst starta ett sjukhus utan statliga bidrag. en viss vård ska alla ha men det får inte gå till överdrift.
Hur var det nu med sjukförsäkringar.. det är inte alltid som även den som
har en sjukförsäkring faktiskt
får den vård som man är berättigad till.
Dock vill jag ändå slå ett
litet slag för privat sjukvård, som (till viss del) ger en ganska bra konkurrens och får den allmäna att om möjligt "skärpa" sig.
kan säga att jag är 22år gammal och började jobba när jag var 20 började jobba för slavlön och arbetade mig uppåt så att klaga på att man är fattig funkar inte. sluta festa hela tiden och slänga massa pengar på skit och gå ur facket så kan du nog oxå tjäna lite pengar.
Eh.. ok! Dags att vidga vyerna som sagt. Titta utanför fönstret där du jobbar... läs en bok, eller två.