3151
Sök

325 e30 småtrimmning

191 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Hej,

Funderar på att förbättra prestandan lite på cabben utan att göra för stora ingrepp. Det som jag har i tankarna är följande

Extraktorgrenrör (hittat ett med 1.2-1.5mm gods, är det för tunt?)
Sportavgassystem (ger det någon skillnad, bilens orginalsystem låter ganska dovt)
Big bore throttle body (+17% mot orginal i flöde enligt tillverkaren)
Chip (Gärna tips på någon bra tillverkare!)
Sportluftfilter som passar i orginalluftburken (var kan man få tag i detta?)

Hur mycket tror ni effekten och vridet ökar med detta? Bilen har 170Hk orginal och 222nm. jag är inte ute efter någon vråltrimming utan bara en lätt ökning av effekten, 5-25hk eller nått liknande...smile

E30 325 Rösta gärna...

191 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Ingen som har nån synpunkt? smile

E30 325 Rösta gärna...

295 Inlägg
13 november 2007
ja chipade min gamla E30 hos its fun stockholm de funka skit bra smile sen skaffade ja mig ett bra modell anpassat avgasytem scorpions hette de o sen en Green open air filter.. o sissta va ett chip o enligt den nissen som stalde om chipet så ville han säga att från orginal 170hk o 222 i vrid så skulle efekten iallafall vara över 200 typ 205 o vridet ville han inte gissa på.. o den gillen vet vad han snackar om.. känner han sen innen..

191 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Jäklar?! 30 hästar enbart på omchipning, sportavgas samt öppet luftfilter? Vad gick den 0-100 på ca? Tycker 325an känns pigg i orginalutförande, ca 8,7s tror jag. Runt 7 Vore trevligt smile

BMW E30 M3 hade 215hk/230Nm vid 4750r/m (enligt teknikens värld, alla bilar -91) och axxade 0-100 på 7,0s.

Berätta mer om chippningen, hur förändrades karaktären? Prestanda/bränsleförb.?

E30 325 Rösta gärna...

1 353 Inlägg
13 november 2007
325ix skrev:
ja chipade min gamla E30 hos its fun stockholm de funka skit bra smile sen skaffade ja mig ett bra modell anpassat avgasytem scorpions hette de o sen en Green open air filter.. o sissta va ett chip o enligt den nissen som stalde om chipet så ville han säga att från orginal 170hk o 222 i vrid så skulle efekten iallafall vara över 200 typ 205 o vridet ville han inte gissa på.. o den gillen vet vad han snackar om.. känner han sen innen..

skulle ett chip på en så pass gammal bil ge så mycket hästar?
svårt att tro det, men sen så är det ju BMW också wink

There's no replacement for displacement

654 Inlägg
14 november 2007
30hk låter väldigt mycket på dels en så gammal bil,men även att det är en sugmotor.

Men å andra sidan är ja inte så hemma på bmw och dess motorer mer än att ja är rätt hemma på N/A trimmning.Och då låter 30hk rätt mycket för dessa små moddsen.

Spjällhus kanske du kan svarva upp ditt orginal istället för att dels spara pengar alt köpa nått som många ggr redan är ett org som blivit svarvat.
Filtret köper du på i princip vilken speedshop som helst..köp då gärna ett kvalitets filter från tex: K&N,Pipercross,Apexi,mfl rekomenderade tillverkare.
lite dyrare,men bättre kvalitet.

Avgas brukar ge sitt i effekt kombinerat med tex grenrör..avgaserna hittar ut fortare.
gärna ett hel sys då.
njaa,tycker inte att det grenröret är för tunt,men det kan bli en jäkla massa resonanser/avgasljud som läcker ut och klingar mer på ljudet än med ett som har tjockare matreal.
Är grenröret i rostfritt eller svart?

Om ja minns rätt så är även 535ans LMM bra att montera på B25orna.(eller va det va motorn hette nu igen).

Ett chip ska ju gärna vara anpassat till just DINA modds,inte andra saker..dvs för att få ut max av chipet då.
Skulle nog satsa på lite vassare kammar från nån annan bmw motor också om det finns och passar..plus att kanske montera lite lättare remskiva och kanske även ett lättare svänghjul för att få riktigt bra respons på motorn.

Men som sagt,ja är inte jätte hemma på bmw och dess motorer.

191 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Blida skrev:
30hk låter väldigt mycket på dels en så gammal bil,men även att det är en sugmotor.

Men å andra sidan är ja inte så hemma på bmw och dess motorer mer än att ja är rätt hemma på N/A trimmning.Och då låter 30hk rätt mycket för dessa små moddsen.

Spjällhus kanske du kan svarva upp ditt orginal istället för att dels spara pengar alt köpa nått som många ggr redan är ett org som blivit svarvat.
Filtret köper du på i princip vilken speedshop som helst..köp då gärna ett kvalitets filter från tex: K&N,Pipercross,Apexi,mfl rekomenderade tillverkare.

Avgas brukar ge sitt i effekt kombinerat med tex grenrör..avgaserna hittar ut fortare.
gärna ett hel sys då.
njaa,tycker inte att det grenröret är för tunt,men det kan bli en jäkla massa resonanser/avgasljud som läcker ut och klingar mer på ljudet än med ett som har tjockare matreal.

Om ja minns rätt så är även 535ans LMM bra att montera på B25orna.(eller va det va motorn hette nu igen).

Ett chip ska ju gärna vara anpassat till just DINA modds,inte andra saker..dvs för att få ut max av chipet då.
Skulle nog satsa på lite vassare kammar från nån annan bmw motor också om det finns och passar..plus att kanske montera lite lättare remskiva och kanske även ett lättare svänghjul för att få riktigt bra respons på motorn.

Tackar så jättemycket för dina tankar.

Jag är inte direkt jättelockad att köra med trimkam pga bränsleekonmin. Bilen kommer användas som bruksbil.. Anledningen till just Chip, extraktorgrenrör+avgassystem + luftfilter + större throttelhus är att alla dessa modifireringar lovar lägre bränsleförbrukning kombinerat med högre effekt. Stämmer detta? Isåfall om jag gör alla ovanstående modifieringar och kör bilen försiktigt så borde jag hamna på en lägre förbrukning än orginal?

Byte av luftmassemätaren, vad gör det för skillnad på bränsleekonomin /effekten?

Extaktorgrenröret som jag tittat på är i polerat rostfritt och har enligt återförsäljaren 2års garanti och är tillverkat i USA. Som sagt har det 1,2-1,5mm godstjocklek enligt försäljaren.

PS Jag mätte upp bränsleförbrukningen till 0,73 (!!) på senaste långturen. Helt otroligt på en så gammal bil med 170hk! Med lite moddar borde jag kunna hamna runt 0,70-0,75 och samtidigt ökad effekt tycker jag DS

E30 325 Rösta gärna...

Studerande
463 Inlägg
14 november 2007
Foddaren skrev:
Blida skrev:

gärna ett hel sys då.

Tackar så jättemycket för dina tankar.

Jag är inte direkt jättelockad att köra med trimkam pga bränsleekonmin. Bilen kommer användas som bruksbil.. Anledningen till just Chip, extraktorgrenrör+avgassystem + luftfilter + större throttelhus är att alla dessa modifireringar lovar lägre bränsleförbrukning kombinerat med högre effekt. Stämmer detta? Isåfall om jag gör alla ovanstående modifieringar och kör bilen försiktigt så borde jag hamna på en lägre förbrukning än orginal?

Byte av luftmassemätaren, vad gör det för skillnad på bränsleekonomin /effekten?

Extaktorgrenröret som jag tittat på är i polerat rostfritt och har enligt återförsäljaren 2års garanti och är tillverkat i USA. Som sagt har det 1,2-1,5mm godstjocklek enligt försäljaren.

PS Jag mätte upp bränsleförbrukningen till 0,73 (!!) på senaste långturen. Helt otroligt på en så gammal bil med 170hk! Med lite moddar borde jag kunna hamna runt 0,70-0,75 och samtidigt ökad effekt tycker jag DS

Det kan du säkert, så länge du inte använder den extra effekten som du får ut wink

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

191 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Passar detta  en E30 325 -91 ?! Verkar skumt att filtret passar så pass många andra bilar också!

Finns det något billigare ställe att handla på?

http://www.streetperformance-butik.se/S … 2059_13371

E30 325 Rösta gärna...

1 435 Inlägg
15 november 2007
Finns massor info angående trimning av den här motorn på autopower.se, kika där istället smile

.......
2 655 Inlägg
15 november 2007
sen har ja en trimkam som ja säljer gör bra pris big_smile, du kan ju skicka ett pm om du är intresserad smile...

191 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Blev ett k&N insatsluftfilter.

Ska dessa oljas? Kan man räkna med nån liten procent effekökning?

http://kandn.com/images/l/33-2059.jpg
Senast redigerat av Foddaren (15 november 2007)

E30 325 Rösta gärna...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 november 2007
Foddaren skrev:
Kan man räkna med nån liten procent effekökning?

Nope. Någon enstaka häst får du nog, men inget du märker av.

Mest psykiska hästar och skönare insugningsljud man får av filterbyte wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

191 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Foddaren skrev:

Alltså inte oljas? Eller vilken fråga svarade du "nope" åt?
Jasså så det blir annorlunda ljud även från ett insatsfilter? Det trodde jag inte.

Det gamla filtret var inoljat, ett pappersfilter. Om nu KN filtret ska oljas, vad fungerar förutom KNs egna svindyra olja?

E30 325 Rösta gärna...

.......
2 655 Inlägg
15 november 2007
John87 skrev:
Foddaren skrev:

man ska aldrig säga aldrig, då jag å farsan testade ett sånt filter, vi körde på en raka där vi bodde förut, drog på fullt upp till en hastighet vi inte nämner här:P först me orginal, sen me spntdär öppet filter i orginalform för luftburken, och i de onämnda hastigheterna så märktes de att bilen hade lite mer ork då när man kom upp i de högre farterna...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 november 2007
Foddaren skrev:
John87 skrev:
Foddaren skrev:

Alltså inte oljas? Eller vilken fråga svarade du "nope" åt?
Jasså så det blir annorlunda ljud även från ett insatsfilter? Det trodde jag inte.

Det gamla filtret var inoljat, ett pappersfilter. Om nu KN filtret ska oljas, vad fungerar förutom KNs egna svindyra olja?

Jag svarade på det jag citerade. Läs igenom mitt inlägg så fattar du smile
Såg nu att mitt inlägg va lite rörigt, ursäkta tongue

Just insatsfilter ger inte direkt något ändrat ljud, och det ger inte någon effektökning heller.
Senast redigerat av John87 (15 november 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

191 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Aja, det kostade mig ca 600kr, ett pappersfilter ca 200kr. Tre byten så är jag rent ekonomiskt uppe i ett KN filter OAVSETT om det ger ökad effekt eller inte smile För inte lär det väl bli sämre effekt hoppas jag?

Hur pass trimtålig är M20B25 motorn i orginalutförande?

E30 325 Rösta gärna...

Sök