2977
Sök

Gasolkran som pysventil?

782 Inlägg
22 november 2007
#21
Christian S skrev:
bushmyra skrev:
Christian S skrev:

Nej, en pysventil är ingen dump.
Pysventilen sätter man på slangen till wg för att ställa laddtrycket mekaniskt, man kan säga att det är som ett T-kors fast justerbart och är inget man ska göra om man inte vet vad man gör.

Så att höja laddtrycket "lite" genom att montera en pysventil är inte att rekommendera på en orginal 1,8t??

Nu vet jag inte riktigt hur styrningen till turbon är på din bil men antar att det är liknanade som på volvo nämnligen att det sitter en TCV (Turbo Control Valve) som är en elektronisk pysventil som styrs av programvaran i boxen så om man kopplar förbi den och sätter en pysventil istället så sätter man hela laddtrycksstyrningen ur spel vilket inte är så bra om den tex börjar spika.

Du vinner mycket mer på att skaffa ett chip, för man vill ju inte bara öka laddtrycket utan det är ju viktigt att följa med med tändning och bränsle så man inte riskerar motorhaveri.

MM det är väl inte och leka med den "nya" elektroniken.Har kollat lite på chip faktiskt hittade ett som skulle ge 35 hk kan det verkligen stämma?? kostade dessutom bara 3500:-

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

905 Inlägg
23 november 2007
#22
bushmyra skrev:
Christian S skrev:
bushmyra skrev:

Så att höja laddtrycket "lite" genom att montera en pysventil är inte att rekommendera på en orginal 1,8t??

Nu vet jag inte riktigt hur styrningen till turbon är på din bil men antar att det är liknanade som på volvo nämnligen att det sitter en TCV (Turbo Control Valve) som är en elektronisk pysventil som styrs av programvaran i boxen så om man kopplar förbi den och sätter en pysventil istället så sätter man hela laddtrycksstyrningen ur spel vilket inte är så bra om den tex börjar spika.

Du vinner mycket mer på att skaffa ett chip, för man vill ju inte bara öka laddtrycket utan det är ju viktigt att följa med med tändning och bränsle så man inte riskerar motorhaveri.

MM det är väl inte och leka med den "nya" elektroniken.Har kollat lite på chip faktiskt hittade ett som skulle ge 35 hk kan det verkligen stämma?? kostade dessutom bara 3500:-

kan nog mycket väl stämma på en turbo bil.

1 703 Inlägg
23 november 2007
#23
Bättre att höja laddet genom att öppna upp luftvägarna och en chip.
Att köra med pysventil kan ta en ände med förskräckelse.


782 Inlägg
23 november 2007
#24
henkebenke skrev:
Bättre att höja laddet genom att öppna upp luftvägarna och en chip.
Att köra med pysventil kan ta en ände med förskräckelse.

Kan tänka mig att det är många somkör med pysventil kostar ju bara 3-400 spänn!!
Men det verkar som ett chip och öppetfilter,avgas är det som gäller..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

945 Inlägg
23 november 2007
#25
asså...en liten fråga va...alla nyare bilar har väl spiksensor...som typ ställer ner förtändningen så att spikningen upphör.......så va då....kan det gå bättre iaf menar ni?

blinka blått om du vill rejsa!

4 822 Inlägg
24 november 2007
#26
TTTTT skrev:
asså...en liten fråga va...alla nyare bilar har väl spiksensor...som typ ställer ner förtändningen så att spikningen upphör.......så va då....kan det gå bättre iaf menar ni?

ja det sitter knacksensorer på säkert 99% eller rentav på alla nyare biler, vet inte hur det är på andra bilar men på volvo så sänker den laddtrycket och inte tändningen när det spikar och den kan ju inte sänka laddtrycket om man satt dit en pysventil istället för TCV:n

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

945 Inlägg
24 november 2007
#27
Christian S skrev:
TTTTT skrev:
asså...en liten fråga va...alla nyare bilar har väl spiksensor...som typ ställer ner förtändningen så att spikningen upphör.......så va då....kan det gå bättre iaf menar ni?

ja det sitter knacksensorer på säkert 99% eller rentav på alla nyare biler, vet inte hur det är på andra bilar men på volvo så sänker den laddtrycket och inte tändningen när det spikar och den kan ju inte sänka laddtrycket om man satt dit en pysventil istället för TCV:n

så du menar att du kör med en "spikande" motor alltså...en spikning beror ju på att bränslet spontanantänder i förbränningrummet...självantänder av för hög hetta...till viss del så kan man ju motverka detta med högre oktantal....men det låter ju jävligt riksy att skrämma upp bilen på d sättet....verkar ju kuna kosta mer än det smakar........som ex kan jag ta att ett toppras på en skoda RS kostar minst 20 lax om du ska lämna in d på verkstad......vill du gör d själv så kostar ventilerna en tre hunka styck å d e 20 st..sen så tickar d på lixom...låter billigare att göra det på rät sätt från början i så fall.

blinka blått om du vill rejsa!

Sidledesförare
268 Inlägg
24 november 2007
#28
Sjukligt oskillade ni är

Man vet aldrig, före man vet

4 822 Inlägg
24 november 2007
#29
TTTTT skrev:
så du menar att du kör med en "spikande" motor alltså...en spikning beror ju på att bränslet spontanantänder i förbränningrummet...självantänder av för hög hetta...till viss del så kan man ju motverka detta med högre oktantal....men det låter ju jävligt riksy att skrämma upp bilen på d sättet....verkar ju kuna kosta mer än det smakar........som ex kan jag ta att ett toppras på en skoda RS kostar minst 20 lax om du ska lämna in d på verkstad......vill du gör d själv så kostar ventilerna en tre hunka styck å d e 20 st..sen så tickar d på lixom...låter billigare att göra det på rät sätt från början i så fall.

Va dillar du om?? att jag kör med mekaniskt ställbart laddtryck eller vadå? jag har det för att få ett stabilare laddtryck och sen är min är inte orginal heller för den delen.

Jag vet faktiskt vad en spikning är då jag gick fordonsprogramet med inriktning bilmekaniker.

Ja det kan kosta betydligt mer än det smakar att sätta en pysventil på en orginal bil.

Varför ta upp vad ett toppras kastar? vad har det med saken att göra?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 164 Inlägg
24 november 2007
#30
Moderna bilar med turbo styr om de är spikningar med att sänka laddtrycket för att få bort spikningarna.
Mixtrar man med de så får man skador som kan förstöra hela motorn.
kolvar kan spricka och i slutändan kan faktiskt hela motorn bli skrot.
de är ingen vacker syn.
Om du inte har pengar så pys trimma inte för då lär ju den bilen gå åt skogen.
Jag trimmar alltid på rätt sätt och de är chip.
Sen så är de bra om man inte stressar turbon för mycket heller för då lär ju den skära ihop med.
Gör rätt så blir de inte dyrt i längden.

MVH

F


.......
2 655 Inlägg
24 november 2007
#31
Christian S skrev:
Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

varför inte? tongue, farsan hade så på en 900 turbo han hade en gång i tiden tongue. gick riktigt bra, inge spik eller nånting. spann 1-2 å greppa på 3:an så den laddade nog en del XD...

945 Inlägg
24 november 2007
#32
Christian S skrev:
TTTTT skrev:
så du menar att du kör med en "spikande" motor alltså...en spikning beror ju på att bränslet spontanantänder i förbränningrummet...självantänder av för hög hetta...till viss del så kan man ju motverka detta med högre oktantal....men det låter ju jävligt riksy att skrämma upp bilen på d sättet....verkar ju kuna kosta mer än det smakar........som ex kan jag ta att ett toppras på en skoda RS kostar minst 20 lax om du ska lämna in d på verkstad......vill du gör d själv så kostar ventilerna en tre hunka styck å d e 20 st..sen så tickar d på lixom...låter billigare att göra det på rät sätt från början i så fall.

Va dillar du om?? att jag kör med mekaniskt ställbart laddtryck eller vadå? jag har det för att få ett stabilare laddtryck och sen är min är inte orginal heller för den delen.

Jag vet faktiskt vad en spikning är då jag gick fordonsprogramet med inriktning bilmekaniker.

Ja det kan kosta betydligt mer än det smakar att sätta en pysventil på en orginal bil.

Varför ta upp vad ett toppras kastar? vad har det med saken att göra?

för det första jag dillar inte ett skit...vet i fan va du har gått för fordonsprogram å d skiter för övrigt i fullständigt..men du skriver ju att du " lurar" din spiksensor...eller har jag missuppfattat dig?

blinka blått om du vill rejsa!

4 822 Inlägg
25 november 2007
#33
och var har jag skrivit att jag lurar "spiksensor" (som igentligen heter knacksensor wink ) någonstans?

Ja det lär du ha gjort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 164 Inlägg
25 november 2007
#34
beemern skrev:
Christian S skrev:
Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

varför inte? tongue, farsan hade så på en 900 turbo han hade en gång i tiden tongue. gick riktigt bra, inge spik eller nånting. spann 1-2 å greppa på 3:an så den laddade nog en del XD...

Dom som är så lätta att trimma ändå och man går sån billig lösning??
Men jag säger att de kvittar vad man tror och vad man har hört. Vet man inget om hur moderna bilar styr laddtrycket och även vissa gamla bilar så kvittar de vad för skola eller hur utbildad man är.

Pystrim hör inte hemma i turbo världen om man vill ha tillförlitlighet och bra prestanda så är de enda att trimma som man ska annars låter man bli och sparar ihop till trim eller låta bli och trimma.

MVH

F


.......
2 655 Inlägg
25 november 2007
#35
Fredrik-79 skrev:
beemern skrev:
Christian S skrev:
Att sätta T-kors är inte att rekomendera då man lurar turbon att ladda mer än den ska.

varför inte? tongue, farsan hade så på en 900 turbo han hade en gång i tiden tongue. gick riktigt bra, inge spik eller nånting. spann 1-2 å greppa på 3:an så den laddade nog en del XD...

Dom som är så lätta att trimma ändå och man går sån billig lösning??

MVH

F

japp, eftersom han hatar saab å la inga onödiga pengar på den så, han tynade den mest, sen tog ja över den å körde på en åker som faan tills de gick hål i oljetråget innifrån XD...

246 Inlägg
25 november 2007
#36
Varför pysventil??
Har du sett en värsting rally bil med pysventil??
Har fått för mig det är mest en ploj eller mode grej jag kan ha fel
Så rätta mig iså fall..
Men Fattat att  den skonar turbon o inge annat..

2 164 Inlägg
26 november 2007
#37
speedshop skrev:
Varför pysventil??
Har du sett en värsting rally bil med pysventil??
Har fått för mig det är mest en ploj eller mode grej jag kan ha fel
Så rätta mig iså fall..
Men Fattat att  den skonar turbon o inge annat..

Pysventil är för dom som vill höja effekten i en bil utan att tänka på motorskadorna som oftast följer med de.
Dump eller avlasningt ventil (AV) är för att skona turbon.

MVH

F


249 Inlägg
26 november 2007
#38
Fredrik-79 skrev:
speedshop skrev:
Varför pysventil??
Har du sett en värsting rally bil med pysventil??
Har fått för mig det är mest en ploj eller mode grej jag kan ha fel
Så rätta mig iså fall..
Men Fattat att  den skonar turbon o inge annat..

Pysventil är för dom som vill höja effekten i en bil utan att tänka på motorskadorna som oftast följer med de.
Dump eller avlasningt ventil (AV) är för att skona turbon.

MVH

F

35000 mil med pys ventil på farsans 945 ltt, undrar när motorskadorna kommer?

Det går alldeles utmärkt att bonntrimma en Volvo på detta vis så länge som man inte skall försöka ta ut det där lilla extra som man tror att man kan.
På min förrförra tjänstebil V40 2,0T använde jag ett t-kors och en ballofixkran som ställdes i ett lagom öppet läge, för extra körglädje och bibehållen körbarhet.
Det är en fin linje att balansera på vilken man får testa sig fram till(den rullade 12500 mil med detta innan den såldes)
Men som sagt man skall vara försiktig med detta, hellre välja mer strypning än att bilen knackar och låter illa, för då kan det gå illa fort.


2 164 Inlägg
26 november 2007
#39
Blixnabb skrev:
Fredrik-79 skrev:
speedshop skrev:
Varför pysventil??
Har du sett en värsting rally bil med pysventil??
Har fått för mig det är mest en ploj eller mode grej jag kan ha fel
Så rätta mig iså fall..
Men Fattat att  den skonar turbon o inge annat..

Pysventil är för dom som vill höja effekten i en bil utan att tänka på motorskadorna som oftast följer med de.
Dump eller avlasningt ventil (AV) är för att skona turbon.

MVH

F

35000 mil med pys ventil på farsans 945 ltt, undrar när motorskadorna kommer?

Det går alldeles utmärkt att bonntrimma en Volvo på detta vis så länge som man inte skall försöka ta ut det där lilla extra som man tror att man kan.
På min förrförra tjänstebil V40 2,0T använde jag ett t-kors och en ballofixkran som ställdes i ett lagom öppet läge, för extra körglädje och bibehållen körbarhet.
Det är en fin linje att balansera på vilken man får testa sig fram till(den rullade 12500 mil med detta innan den såldes)
Men som sagt man skall vara försiktig med detta, hellre välja mer strypning än att bilen knackar och låter illa, för då kan det gå illa fort.

En gammal volvo är väl en sak men en S/V40 är rent idiotiskt enligt mig.
Helt annat styr system.
Men otur för han som köper den efter dig.

MVH

F


249 Inlägg
28 november 2007
#40
Fredrik-79 skrev:
Blixnabb skrev:
Fredrik-79 skrev:
Pysventil är för dom som vill höja effekten i en bil utan att tänka på motorskadorna som oftast följer med de.
Dump eller avlasningt ventil (AV) är för att skona turbon.

MVH

F

35000 mil med pys ventil på farsans 945 ltt, undrar när motorskadorna kommer?

Det går alldeles utmärkt att bonntrimma en Volvo på detta vis så länge som man inte skall försöka ta ut det där lilla extra som man tror att man kan.
På min förrförra tjänstebil V40 2,0T använde jag ett t-kors och en ballofixkran som ställdes i ett lagom öppet läge, för extra körglädje och bibehållen körbarhet.
Det är en fin linje att balansera på vilken man får testa sig fram till(den rullade 12500 mil med detta innan den såldes)
Men som sagt man skall vara försiktig med detta, hellre välja mer strypning än att bilen knackar och låter illa, för då kan det gå illa fort.

En gammal volvo är väl en sak men en S/V40 är rent idiotiskt enligt mig.
Helt annat styr system.
Men otur för han som köper den efter dig.

MVH

F

Desto nyare bil desto mer chans att motorelektroniken klarar att hantera spikningar och annat otyg som en sådan här typ av trimmning i värsta fall kan medföra.
Men som jag skriver tidigare, om man gör den här typen av trimmning och ser till att bilen är körbar och inte låter konstigt så funkar det länge, enligt dig rasar motorn fort, enligt mig är det i alla fall inga problem att köra 12500 mil, sedan får var och en dra sina egna slutsatser.
Kanske har du rätt men bilen rullar fortfarande, men utan trimmet. Den bör vid det här laget ha passerat 20000 mil antar jag, så f.n trot.
Och jag är knappast ensam om att trimma S/V40 på detta vis.



Sök