Ja, det är säkrast att göra så. Håller med Miklen, spänningen kan stiga lite väl högt på enkla laddare. Ifall man dessutom har ett slutet batteri, som inte går att fylla på med vatten, så finns risk att det inte håller så länge om man laddar länge och/eller ofta.
När batteriet laddas med betydligt högre spänning än 14,4-14,7V så blir det ganska varmt och "kokar" en massa, då försvinner syran i form av knallgas. Om det händer många gånger eller under lång tid så blir det lite syra kvar vilket gör att batteriet till slut går sönder. Värmen som uppstår är inte heller nyttigt för batteriet.
Det fungerar ju iof om man kopplar bort ena batterikabeln, då finns ingen risk att bilens elektronik tar skada. Men fortfarande är det så att batteriet blir onödigt uppvärmt och kan tappa vätska om man inte kan mäta att det är fulladdat och avbryter laddningen, vilket inte går på ett slutet batteri.
På flera nyare bilar så kan bilen gå dåligt när man gör elektroniken strömlös, bilens dator tappar motorstyrningsinställningarna, därför är det ingen bra ide att göra så heller.