3527
Sök

Orolig över ifall stereoanläggningen kan ha skadats

62 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#1
Hallå
Jo det är så att det är pappas fel, som när man var mindre skyller jag på honom.
Han skulle vara snäll och stoppa på batteriladdaren på mitt batteri, men kopplade inte bort polerna ifrån batteriet först, jag brukar alltid göra det för att jag har läst att elutrustningen i bilen kan ta skadsa om man har otur, och särskillt då jag har en strömkabel på pluspolen bak till lite mer elutrustning än orginal.

Tror ni jag behöver vara orolig eller hur kan man typ "kontrollera" ifall anläggningen har tagit någon skada!?

Jägermeister
910 Inlägg
30 november 2007
#2
Du behöver nog inte oroa dig för att något tagit skada, har gjort samma sak själv oxå några gånger tidigare och inget har tagit skada eller gått sönder av det.

Klart man annars ska koppla loss polerna när man laddar.

En gång är ingen gång...

365 Inlägg
30 november 2007
#3
Koppla loss strömkablarna?
Det var väl ett av de onödigaste jag hört nångång...roll
Skulle elsystemet på bilen skadas av en laddare så borde det ju skadas av batteriet också, vilket låter "liiiite" underligt wink

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
30 november 2007
#4
skitsnack, hur tror du alla bilstereo tävlande kan stå och spela timme efter timme om man inte har laddaren kopplad på batteriet/batterien samtidigt som man har allt inkopplat?

sedan finns det säkert någon gång som det gått fel pga dålig laddare/batteri/kablar...


Solfilmsmontör
947 Inlägg
30 november 2007
#5
sir_daniel skrev:
skitsnack, hur tror du alla bilstereo tävlande kan stå och spela timme efter timme om man inte har laddaren kopplad på batteriet/batterien samtidigt som man har allt inkopplat?

sedan finns det säkert någon gång som det gått fel pga dålig laddare/batteri/kablar...

Ja precis. Tömt mitt batteri ett x antal gånger och jag har då inte ställt mig och skruvat av några poler iaf.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 435 Inlägg
30 november 2007
#6
Kopplar ni av polerna när generatorn laddar också eller? wink

Det går fint att ladda med dem på..
Senast redigerat av Alpinabiturbo (30 november 2007)


Miklen
30 november 2007
#7
Många som bortser från en viktig FAKTA.. Om det är en verkstadsladdare så kan den me lätthet proppa i sisådär 18-20 volt.. Det är ganska så OOOOObra kan ja iaf säga.. Om det är en reglerad laddare så ska d inte vara några problem..

Sen en sak till vissa laddare känner ju inte av när batteriet är fullt om det sitter utrustning på..kan skada batteriet..

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 november 2007
#8
Jag laddar offta. ca 2ggr/månad på vinterbilen
4ggr per månad med sommarbilen och plockar alldrig av några poler.
Så ingen fara om du inte har hafft någon monster laddare. (ec verkstads laddare eller truck laddare)

Men du kan ju säga att sterion har gått sönder så att du får en ny av pappsen tongue

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

62 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
#9
Det var väldigt vilken diskussion det blev smile
Varför jag är orolig för att detta är ingen CTEK precis utan en 150-kronorsladdare ifrån JULA, alltså antagligen en sån där variant som, som någon också nämnde, med lätthet kan proppa i sisådär 18-20 volt.

Men men, allting "verkar" ju iaf fungera så det är väl bara att hoppas man haft tur då och inskaffa mig och pappa en riktig laddare som man inte behöver vara orolig för.

21 761 Inlägg
1 december 2007
#10
Ja, det är säkrast att göra så. Håller med Miklen, spänningen kan stiga lite väl högt på enkla laddare. Ifall man dessutom har ett slutet batteri, som inte går att fylla på med vatten, så finns risk att det inte håller så länge om man laddar länge och/eller ofta.

När batteriet laddas med betydligt högre spänning än 14,4-14,7V så blir det ganska varmt och "kokar" en massa, då försvinner syran i form av knallgas. Om det händer många gånger eller under lång tid så blir det lite syra kvar vilket gör att batteriet till slut går sönder. Värmen som uppstår är inte heller nyttigt för batteriet.

Det fungerar ju iof om man kopplar bort ena batterikabeln, då finns ingen risk att bilens elektronik tar skada. Men fortfarande är det så att batteriet blir onödigt uppvärmt och kan tappa vätska om man inte kan mäta att det är fulladdat och avbryter laddningen, vilket inte går på ett slutet batteri.

På flera nyare bilar så kan bilen gå dåligt när man gör elektroniken strömlös, bilens dator tappar motorstyrningsinställningarna, därför är det ingen bra ide att göra så heller.

62 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
#11
Okej så då får det bli att prata med han med långa skägget om ordentlig laddare nu i dessa tider då. Är det CTEK som gäller eller vad ska det vara? -"räcker" isåfall MULTI XS 7000 eller bör man ha en MULTI XS 25000 då man håller på med bilstereo och kanske vill kunna stå och spela på en träff någonstans någongång i framtiden?

Hur resonerar experterna angående detta?

Miklen
1 december 2007
#12
Jag är ingen expert men har dock köpt en ctek xs25000 nyligen då ja kör för korta sträckor å min generator laddar inte tillräckligt.

Fördelen me den är ju att den har ett "supply" läge allså så kan den köras som nätaggregat.. då lämnar den 14,4volt vilket är rätt lagom smile Har inte haft några problem än iaf..

Tycker den va värd dom 2600kr den kosta även om d e mycke..men sen är den ju "smart" oxå. Blir väl till å testa senare om den duger te att stå still å spela med.

Har dock snackat me en del folk innan ja köpte den och dom har använt den på det sättet utan problem.
Har dock aldrig någonsin hört nåt negativt om den..Den lämnar ju i princip lika många A som en normal verkstadsladdare.


Sök