2741
Sök

ladda 850 T5

169 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#1
tjena jag undrar hur mycket jag vågar ladda på min 855a T5 den är chippad för typ ett bar... men folk säger att man kan ladda 1,4 utan problem stemmer detta... ska jag byta till större spridare innan jag laborerar med detta??

Full Gas Spar Tid:P

719 Inlägg
6 december 2007
#2
Ta reda på hur mkt den laddar nu, skaffa en laddtrycksmätare så ser du det

och du kan inte ladda 1,4 med orginalprylar utan problem, om bilen laddar så mkt som den ska med det chipp du har så ändra inget på det, brukar oftast inte gå bra i slutändan

Större behöver du inte ännu, ta det om du skaffar större turbo och sånnt,

37 Inlägg
6 december 2007
#3
Aaa körde på 1,4 med min t5a ett tag, visst det höl men inget man vill åka med ! !
Gick förjävla bra men grejjerna håller ju inte i längden... Så ja sänkte till 1.1 och de lirar fint !! wink

Turbofemma blire nog :)

4 822 Inlägg
6 december 2007
#4
Dom som säger att man kan ladda 1,4 med orginalstakar har fel, 1,2 är rekomenderat max ladd men det finns såna som har krökt stakarna med mindre ladd än så.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

8 250 Inlägg
6 december 2007
#5
MazLer skrev:
tjena jag undrar hur mycket jag vågar ladda på min 855a T5 den är chippad för typ ett bar... men folk säger att man kan ladda 1,4 utan problem stemmer detta... ska jag byta till större spridare innan jag laborerar med detta??

Utan problem är en definitionsfråga. Frågan du lär ställa dig innan du vrider upp trycket är: har jag råd med ett ras? Äsvaret nej, strunta i att höja laddet. Annars är det bara vrida upp och acceptera risken att grilla kolvar pga att den går för snålt, spräcka grenröret pga brutal avgastemp och naturligtvis: kröka en eller flera stakar med vadet kan innebära i ytterligare skador.


dARKiE
5 031 Inlägg
6 december 2007
#6
Attans, är nog trött läste topicen som "LADA 850 T5" Tänkte fan va coolt att slänga ner en sådan spis i en lada.

Men till frågan så vet jag tyvärr inte!
Säger dock godnatt då jag inte kan läsa rätt wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

IT-Tekniker
376 Inlägg
7 december 2007
#7
Bättre att byta upp dig i turbo-storlek.. släng på en större turbo, större spridare och annan programvara så ska det rulla på fint sen wink


4 822 Inlägg
7 december 2007
#8
billy skrev:
Bättre att byta upp dig i turbo-storlek.. släng på en större turbo, större spridare och annan programvara så ska det rulla på fint sen wink

Jo men man kan fortfarande inte plocka mycket mer än strax över 300 riktiga Hk utan att byta stakar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

169 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#9
jo för jag tänkte min bror har en R å den är mappad till 1,4bar å han har kört jävligt mycket med den såå å den har ju inte gått snällt å det värka hålla men jag vet inte... kanske är skillnad på grejerna på R:en

Full Gas Spar Tid:P

tysk.
592 Inlägg
7 december 2007
#10
Har han orginalstakar då?


IT-Tekniker
376 Inlägg
7 december 2007
#11
Christian S skrev:
billy skrev:
Bättre att byta upp dig i turbo-storlek.. släng på en större turbo, större spridare och annan programvara så ska det rulla på fint sen wink

Jo men man kan fortfarande inte plocka mycket mer än strax över 300 riktiga Hk utan att byta stakar.

Heh, när sa han att han ville ha mer än 300 hk? Visst han kan säkert få ut 350 hk med original stakarna men då kommer de inte att leva så länge till..

Frågan var väl snarare om han kunde ladda mer (ca 1,4 bar), och det kan han inte med original turbo och motorn som förövrigt är original det kommer inte hålla så länge.. men har MazLer råd med ett ras så kan man självklart testa.


83 Inlägg
7 december 2007
#12
Christian S skrev:
Dom som säger att man kan ladda 1,4 med orginalstakar har fel, 1,2 är rekomenderat max ladd men det finns såna som har krökt stakarna med mindre ladd än så.

tack för att du skrev detta inlägget. stakar är vad jag har egen erfarenhet utav, har många kompisar som krökt stakar. vissa över 1.2 bar men även under. så tänk dig för innan du gör något. finns alltid risker.


10 287 Inlägg
7 december 2007
#13
Stirra inte på laddtrycket. Det är resulterande förbränningstryck som skapar påkänningen på stakarna och förbränningstrycket beror på laddtrycket men också på en massa andra faktorer. Tex vilket chip man har och hur tändmappen ser ut i det chippet.

Ställer man upp laddtrycket mekaniskt så att man sätter laddtrycksreglering ur spel så har motorstyrningen ingen möjlighet att backa laddtrycket tex vid spikning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 Inlägg
7 december 2007
#14
jag laddar 1,3-1,4 och allt är nästan orginal utom bsr steg 3! och min funkar fiint och har gjort i 2000mil men ska bygga vidare nu på den med andra stakar m,m men allt går ju om man vill men visst blir ju alltid större risk för kolv ras!



Sök