2524
Sök

12 v batteri med endast 8v kvar

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#1
hade lite tråkigt så jag satt och fundera
har konstaterat att batterit i min bil börjar förlora all kräm efter som den står still mer än den går

enilgt datorn i bilen så har jag runt 7-8 volt när man startart den och den tuggar rätt hyfast mkt
och sen fåren cirka 14 volt när generatorn laddar för fulla muggar
tänkte mera efter som de e kallt ute nu 6-8 minus lr nått sånt
och jag tänkte inte röra bilen föräans nästa freda dvs den 21

hur stor e riksen att den är sten död då? rätt står va?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#3
kunde tro de kanske dax och plocka in batterit sätta de på laddning sen ut till bilen när man ska iväg nästa freda


Smålänning
7 883 Inlägg
13 december 2007
#4
Skulle jag med tro.

Mitt gamla batteri var det 1 volt i när jag bytte de tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#5
lär ju inte ha hänt mkt vid 1 volt? e ju knappt den går igång vid 7-8 volt lr tar en evighets tuggande


21 761 Inlägg
13 december 2007
#6
Är det alltså 7-8V när du kör startmotorn?

Då verkar det som att batteriet är svagt/dåligt laddat, helt rätt att sätta det på laddning. Vad som orsakar att det dras ur när bilen står ett tag, det är svårt att säga. För att ta reda på det så kan du ta av batteripluskabeln och mäta med en multimeter mellan pluspolen och kabelns kabelsko om det drar ström fastän allting är avslaget, men innan du gör en sån mätning så bör batteriet vara fulladdat.

Är batteriet gammalt?
När du använder bilen, kör du mest kortkörningar då?
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2007)

Smålänning
7 883 Inlägg
13 december 2007
#7
volvo_dude skrev:
lär ju inte ha hänt mkt vid 1 volt? e ju knappt den går igång vid 7-8 volt lr tar en evighets tuggande

tongue bilen va helt död tongue mätte batteriet när jag tog ut det smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#8
twin_cam skrev:
volvo_dude skrev:
lär ju inte ha hänt mkt vid 1 volt? e ju knappt den går igång vid 7-8 volt lr tar en evighets tuggande

tongue bilen va helt död tongue mätte batteriet när jag tog ut det smile

hehe=D


2 655 Inlägg
13 december 2007
#9
Låter som en cell i batteriet har gått..  Första kylan brukar ta livet av ett dåligt batteri. Blir det kallare under en längre tid så brukar de batterierna som inte är helt toppladdade ta skada..

Ta och gör ett besök till någon verkstad i din närhet så kan de med stor sannolikhet belastningsprova ditt batteri.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Är det alltså 7-8V när du kör startmotorn?

Då verkar det som att batteriet är svagt/dåligt laddat, helt rätt att sätta det på laddning. Vad som orsakar att det dras ur när bilen står ett tag, det är svårt att säga. För att ta reda på det så kan du ta av batteripluskabeln och mäta med en multimeter mellan pluspolen och kabelns kabelsko om det drar ström fastän allting är avslaget, men innan du gör en sån mätning så bör batteriet vara fulladdat.

Är batteriet gammalt?
När du använder bilen, kör du mest kortkörningar då?

nja e mera att jag dragit slut på elen när man kopplat sterio mitt i mörket och testat runt alla fel koppling från förra ägarn så man stått me all belysning på i 2 timmar kankse sen har jag slutat jobbat i sthml så bilen går inte nästan 20 mil om dagen längre står mest still så den hinner aldrig ladda upp sig

varför köra sånt där mät krongel när saab 9000 har voltmätare i färdatorn
den vistar 12 när man slår på tändningen men den sjunker ner till 7-8 volt när startmotorn går
sen håller sig mätarn på 8 volt tills generatorn kommit igång och allt blir normalt står mätarn på 14 volt men som sagt har inte råd och köra den innan lönen så dvs nästa freda
volten lär sjunka redigt ordentligt mer efter som de e rätt kallt nu mera


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#11
Streckkoden skrev:
Låter som en cell i batteriet har gått..  Första kylan brukar ta livet av ett dåligt batteri. Blir det kallare under en längre tid så brukar de batterierna som inte är helt toppladdade ta skada..

Ta och gör ett besök till någon verkstad i din närhet så kan de med stor sannolikhet belastningsprova ditt batteri.

batterit är inte så kasst de är jag som dragit ur på elen och efter som de inte är så jätte mkt kräm kvar i de just nu läre inte hålla stilla stånde 1 vecka  i 6-8 minus varje dag


190 Inlägg
13 december 2007
#12
Om du inte kommer att använda bilen så skulle jag ta in det till ett lite varmare ställe, annars så kommer det att gå sönder, garanterat. Koppla upp det till en ladddare om du har, om inte önska dig en i julklapp wink

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#13
får se hure blir fått en del nya problem me de där bilåbäket som tex fladdrig tomgång dvs motorn hoppar mellan 100 rpm -2000 rpm upp och ner hela tiden
så just nu känns de som prio 1 än batterit


93 Inlägg
13 december 2007
#14
volvo_dude skrev:
Drönirettab skrev:
Är det alltså 7-8V när du kör startmotorn?

Då verkar det som att batteriet är svagt/dåligt laddat, helt rätt att sätta det på laddning. Vad som orsakar att det dras ur när bilen står ett tag, det är svårt att säga. För att ta reda på det så kan du ta av batteripluskabeln och mäta med en multimeter mellan pluspolen och kabelns kabelsko om det drar ström fastän allting är avslaget, men innan du gör en sån mätning så bör batteriet vara fulladdat.

Är batteriet gammalt?
När du använder bilen, kör du mest kortkörningar då?

nja e mera att jag dragit slut på elen när man kopplat sterio mitt i mörket och testat runt alla fel koppling från förra ägarn så man stått me all belysning på i 2 timmar kankse sen har jag slutat jobbat i sthml så bilen går inte nästan 20 mil om dagen längre står mest still så den hinner aldrig ladda upp sig

varför köra sånt där mät krongel när saab 9000 har voltmätare i färdatorn
den vistar 12 när man slår på tändningen men den sjunker ner till 7-8 volt när startmotorn går
sen håller sig mätarn på 8 volt tills generatorn kommit igång och allt blir normalt står mätarn på 14 volt men som sagt har inte råd och köra den innan lönen så dvs nästa freda
volten lär sjunka redigt ordentligt mer efter som de e rätt kallt nu mera

Voltmätaren i saaben visar spänning (volt) men om du gör så som Drönirettab säger så ser du om det är något som drar hög ström (ampere) ska ju inte vara allt förmycket när bilen är avstängd.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#15
men de är inget förutom klockan som drar strömm när den e av så
och den är ju ingen strömslukare direkt

elen e typ mer lr mindre slut för jag haft lyserna på och massa lampor på i flera timmar

så vet ju varför elen e slut mer lr mindre

frågan va ju om den skulle ha el kvar tills nästa freda om den står still tills dess
och inte leta rätt på vad som slukade elen;)


21 761 Inlägg
13 december 2007
#16
Okej, då är det ju en helt annan sak eftersom du skriver att du har haft lysen på och så. När jag svarade först så visste jag inte att det var på det sättet nämligen, därför skrev jag så där.

Fortfarande tycker jag iaf att du bör ladda upp batteriet med en laddare, det mår inte bra av att stå i urladdat eller delvis urladdat skick. Är det mycket dåligt laddat så kan det dessutom frysa sönder redan vid 10-15 minusgrader.

Sedan är det ju också så att polspänningen sjunker betydligt mer vid start i vinterkyla än när man startar motorn i plusgrader, speciellt vid kallstart utan motorvärmare.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#17
mjo kanske gör de så vida jag inte skickar bilen på skrot vilken dag som hälst har träffat på lite värre problem än dålig el just nu oljeläcka från nått okännt ställe och urflipprad tomgång



Sök