3345
Sök

golf mk4 gti, bra köp?

5 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Hej.
Jag är sugen på att köpa mig en golf 4 Gti av årsmodell 00-02.
Är det något speciellt man skall se upp med eller tänka på vad det gäller just dom bilarna?

Rally Knatte
179 Inlägg
16 december 2007
Jag har haft en Golf IV GTI 00 och den var jag riktigt nöjd med. Det finns väll inget speciellt som jag kommer på att du ska kolla efter. Kolla i allmänhet om den ser fin ut och är riktigt servad.

-Axan-

116 Inlägg
16 december 2007
Hej
Kul att du tittar på golf.
Jag kör en gti 00a
Är nöjd med den, när jag började titta runt så sa folk att man ska titta på dörrarna så dom inte har slagit sig eller va man ska säga. Det ska tydligen vara nått vanligt fel på just golf 4an. Blir så på vintern när vatten kommer in i dörren och rinner inte ut så fryser det till is och förstör dörrren. Så titta så springan mellan dörr och karros är jämn.
Annars så är det väl det vanliga.
kolla fönstergissarna dom kan krångla och titta så låsen funkar som dom ska.

Lycka till med ditt köp..

5 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
Okey, det e ingen stor risk med rost o så där eller, att dom rostar mer än vanligt eller på nått speciellt ställe eller så eller?
Man kanske skall försöka hitta nån lite äldre person som man köper den av så att den inte är helt bus körd också eller big_smile?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 december 2007
Oroa dig inte för rosten, fått höga rostskyddsbetyg och motståndskraften mot rost är klart bättre än medel hos bilprovningen. Golf har haft relativt bra rostskydd sen mk2 som bara blivit bättre för varje modell. Är väl klassledande på det fortfarande iaf.
Vanliga fel, tändspolarna tydligen på tidiga årsmodeller (inte haft några problem med min dock), bakrutemotorn kan paja, servon läcka för vissa, lås för vissa (billigt fix dock), kolla stolsvärmen fungerar (kostar nåra tusen att laga hos VW). Se också till att bromsarna e fine (inte vibrerar i pedalen), kostar ganska mkt att byta bromsar (gjorde nyss de, 3-4 lax hos VW =/ ), isf ska du ju ha me de i prutet tongue
Själv skulle ja vilja ha en GTi från 03 å framåt, 6 växlad och 180hk istället (mums)...

5 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
okey, men det e ju skönt o höra att man inte behöver oroa sig så mycket för att leta rost, det är ju aldrig någon höjdare.

Har spanat lite på en golf gti Tdi också, om man nu skall se till att den drar mindre än en vanlig gti och det där, är det nått man skall tänka på speciellt med diesel o så, skatter,försäkringar o det där, Diesel billigare än bansinare på den fronten?

609 Inlägg
17 december 2007
connyklack skrev:
okey, men det e ju skönt o höra att man inte behöver oroa sig så mycket för att leta rost, det är ju aldrig någon höjdare.

Har spanat lite på en golf gti Tdi också, om man nu skall se till att den drar mindre än en vanlig gti och det där, är det nått man skall tänka på speciellt med diesel o så, skatter,försäkringar o det där, Diesel billigare än bansinare på den fronten?

Njjaa.. bränsle kostnaderna blir lägre med disel, men högre skatt. Tror inte det finns lika mycket dislar till salu som bensinare..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 december 2007
Går ju å chiptrimma dieseln rätt fint ändå smile Iaf om de e 130 eller 150hk versionen (får iof upp 115hk versionen i samma som bensin GTIn i hk o vrid tongue)

5 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
ne det är betydligt mindre dieslar till salu på nätet sad
jag läste i nån biltidning att dieseln hade bättre vrid och drog bensinarn vid nån duell test mellan dom båda, så dieseln är ju helt klart intressant, sen tänker man ju miljövänligt med big_smile

nån som test kört dieseln?

358 Inlägg
18 december 2007
Hej kul att du funderar på att bli en i familjen!

Jag är helnöjd med bilen och rekomenderar starkt att köpa en sådan!
Har inte haft några större bekymmer alls!

mvh//

173 Inlägg
18 december 2007
Kan inte annat än rekomendera dieseln. Den går jättefint, jämnt och skönt om man vill de och har gott om vrid så man kan göra säkra omkörningar smile

5 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
det låter härligt att ni e possitiva till dieseln, får nog ta att rikta in mig på en sådan och leta o leta efter en fin bil.

tack för alla svar!!

609 Inlägg
19 december 2007
connyklack skrev:
det låter härligt att ni e possitiva till dieseln, får nog ta att rikta in mig på en sådan och leta o leta efter en fin bil.

tack för alla svar!!

Det gör du rätt i big_smile

151 Inlägg
19 december 2007
Enda som är felet på mk4 är att gummilisten mellan rutan på bakluckan och karossen kommer det in vatten under, då rostar det väldigt mycket!  har själv det problemet men ska fixa det framöver. brukar vara små bubblor under lacken som man börjar skymta!!

Sök