3354
Sök

Audi A4 1,8T.....

191 Inlägg
27 januari 2006
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har precis köpt en Audi A4 1,8t -95. Den är chippad steg ett tror jag, Sitter en annan dump och 2,5" avgassystem från katten.. När men trampar på och lägger i nästa växel och sen trampar igen så tar det cirka 1 sek från att man har tryckt ner gasen till effekten kommer. Den går fin som attan förövrigt.
Jag monterade på orginal luftburk direkt när jag köpte bilen, kan det vara de? Gjorde det pga att man inte kan ha värme skyddet på utan luftburken, och det öppna filtret sitter cirka 10-20cm från turbon och katten.. Jag håller på att bygga ett värmeskydd till det öppna filtret så orginal sitter bara där tillsvidare.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Några andra tips vad som är bra och inte?

Mvh Melmac

Rekonditionerar och lackförseglar Din bil till riktigt bra pris
ProShine Rekonditionering
kontakt@proshine.se
0735-25 77 98

10 287 Inlägg
27 januari 2006
#2
Detta är ett problem med att montera dump. Många är efter pysljudet men fattar inte att för bästa respons så skall dumpen öppna så lite som möjligt.
Växlar man snabbt så skall inte dumpen öppna så att laddtrycket sjunker.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
27 januari 2006
#3
Sharky skrev:
Detta är ett problem med att montera dump. Många är efter pysljudet men fattar inte att för bästa respons så skall dumpen öppna så lite som möjligt.
Växlar man snabbt så skall inte dumpen öppna så att laddtrycket sjunker.

/Göran

Mja det där håller jag inte med om.....en hårt ställd dump får ju gärna nackdelen att den stutsar vilket knappas är bra för responsen eller kompressor/turbinaxel.
Battle wink

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
27 januari 2006
#4
Jag sa aldrig hårt ställd. Jag skrev att den skall öppna lite. Dumpen på min bil är nerställd med stoppskruv så att den öppnar "ett par hårstrån". Först då lyckades vi hålla kvar laddtryck på snabba växlingar.

-------------- Tryckstötar och surge -----------------------

Avlastningsventilens syfte är att , vid gassläpp, förhindra tryckstötar som är så höga att man hamnar i "surge", dvs att turbons varvtal är så lågt att den inte kan hålla emot trycket utan trycket går bakvägen genom kompressorn. Detta leder till snabb retardation av turbon och väldiga påkänningar.
----------------------------------------------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
27 januari 2006
#5
My bad...Då är jag med på banan igen smile

MVH En som oxo har stoppskruvsAV.

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
27 januari 2006
#6
Det blev en snabb "battle"...


191 Inlägg
27 januari 2006
Trådstartare
#7
Okej, tack för svaren.. Min först Turbo bil så.. Så jag ska spärra dumpen eller?

/Malmac
Senast redigerat av Melmac (27 januari 2006)

Rekonditionerar och lackförseglar Din bil till riktigt bra pris
ProShine Rekonditionering
kontakt@proshine.se
0735-25 77 98

Wrench
82 Inlägg
27 januari 2006
#8
Vad är det för dump på den nu då? Om du är ute efter en som både släpper ut och återcirkulerar kanske en hybrid skulle vara bra? Finns ju dom som är ställbara..


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
27 januari 2006
#9
hybrid eller öppen är det sista man ska ha på en V.A.G 1.8T motor, den ska ha en återcirkulerande punkt slut. forge 007 t.ex är en bra dump till 1.8T. motronic styrningen är direkt allergisk mot öppna dumpar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

191 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
#10
Okej, tack för det..

Rekonditionerar och lackförseglar Din bil till riktigt bra pris
ProShine Rekonditionering
kontakt@proshine.se
0735-25 77 98

11 Inlägg
28 januari 2006
#11
Ett öppet filter är inte att rekomendera på en 1.8T pga av luftmassemätaren är känslig mot filteroljan som sätter sej i sonden och för eller senare havererar.....

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 januari 2006
#12
Puttteee skrev:
Ett öppet filter är inte att rekomendera på en 1.8T pga av luftmassemätaren är känslig mot filteroljan som sätter sej i sonden och för eller senare havererar.....

dessutom sugs den mesta luften längs luftmassemätarhusets väggar och inte genom stickan i mitten vilket leder till att motorn får fel värden angående den mängd luft som tas in i motorn. den tror att det kommer in mindre luft än det faktiskt gör vilket leder till att den går med snål blandning vilket lätt leder till knackningar vid höga motortemperaturer...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

191 Inlägg
30 januari 2006
Trådstartare
#13
Tack för svaren! Finns det igen alternativ till orginal burken alls då?
Vad laddar den orginal? Och vad laddar den chippad?

Ha d fint!
//Melmac

Rekonditionerar och lackförseglar Din bil till riktigt bra pris
ProShine Rekonditionering
kontakt@proshine.se
0735-25 77 98

Brum säger bilen.
394 Inlägg
30 januari 2006
#14
Melmac skrev:
Tack för svaren! Finns det igen alternativ till orginal burken alls då?
Vad laddar den orginal? Och vad laddar den chippad?

Ha d fint!
//Melmac

Orginal för 1.8t (150hk) är ca:0.5bar
chippad runt 1.1-1.3 bar

jag kör förövrig med både med sportluft filter
och hybrid dump. det funkar hur bra som hälst big_smile
har just beställt ett sportavgas oxå.. hoppas inte bilen exploderar nu smile
Senast redigerat av Psychotic (25 april 2006)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)


Sök