Har läst på en del Mercedes modeller att de står Kompressor på bakluckan,,,, min fråga är nu: Vad är de för något och vad gör de för motorn och hur den fungerera.
en kompressor är vad de låter som.. den pumpar luft. I en bilmotor pumpar den in luft i motorn i övertryck. en turbo är oxå en kompressor fast man kallar det oftast inte för de då man kan förknippa det med de vi pratar om nu.
Det finns 3 varianter av kompressorer till bilmotorer; blower, centrifugal- och skruvkompressor. En centrifugalkompressor är uppbyggd på samma sätt som kompressordelen på en Turbo. Skruvkompressor är uppbyggd av två långa "skruvar" som "skruvar" i varann o på så sätt pressar luft. en blower vet jag fkt inte riktigt hur den är uppbyggd, vet bara att det är den varianten som kan leverera mest luft, ger mest effekt.
Kompressor är inte så vanligt på bilar om man jämför med turbo, kan ha med o göra att turbo är en simplare lösning.. har dock hört någon gång att Mercedes äger företaget som hade patent på nån kompressor som är bra.. som resultera i att bara mercedesbilar har haft kompressor.
Skruvkompressor och blower är vanligare på jänkare.
Blower=Amerikanskt ord för mekanisk kompressor, Om det sen är skruv, centifugal eller nåt annat spelar ingen roll. Ebbe
Jasså? Jag har läst att är skillnad.. kanske blower är en speciell typ av skruvkompressor.. vet inte, men minns att de stog fakta om de båda i skillda fall.