Detta svar fick jag ifrån Cyberphoto när jag skulle välja min kamera. Jag valde mellan en Nikon D40 och en Pentax K100D Super, mitt val blev Pentaxen:
"När man pratar om AF och bildstabilisering så är det ganska viktiga egenskaper och där kan man fundera på vad de är värda.
Antal AF-fält eller annat sifferdribblande spelar ingen roll vid normalbruk. De flesta avancerade fotografer använder bara det mittersta AF-fältet hursomhelst, pga att det är säkrare och snabbare, speciellt på billigare kameror.
Jag har aldrig speciellt varit förtjust i D40/x. Jag tycker Nikon gjorde en aningen dum grej när de släppte de modellerna så tidigt. Det är som upplagt för missförstånd och jätte många kunder har också missförstått det och sedan blivit besvikna när de insett att de inte kan använda vilka Nikon-objektiv som helst. Lika fullt har dessa kameror sålt bra.
Speciellt som nybörjare med förmodat begränsad budget bör man inte välja ett system som fortfarande har relativt begränsat utbud av passande objektiv i låga prisklasser. Mitt val skulle därför i detta fall blivit Pentax, trots att jag själv plåtat med nästan enbart Nikon-kameror de senaste 11 åren."