3116
Sök

Vad för kamera?

1 174 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
Hej!

Har lite planer på att köpa en ny kamera så man kan få lite fräsigare bilder på bilen och även på semestrarna!

Har nu en kompakt kamera som är perfekt för semestern så jag funderar på om man kanske ska ge sig på en system eller en halvsystem eller kanske en bra kompakt igen?

den jag har nu är en 4,0 pixl kamera å det går ju att få bra bilder med den med, men den börjar få några år på nacken!

Vilken kamera skulle ni rekomendera som är lätt skött å bra för en nybörjare, får kosta max 5 tusen! spelar ingen roll om det är systsem eller komapkt bara den är bra så man har lite förutsettningar att ta bra bilder!

Mvh tobbe!

puff
22 december 2007
Jag skulle rekomendera canon eos 400 D eller nikon D40.
Har provat båda två och är fina.
Du får prova dig fram, kolla hur dom känns i handen, funktionerna på kameran etc.
Mvh

schtek
478 Inlägg
22 december 2007
Nikon är för clowner och idioter:)
Canon EOS 350D är billig, fungerar helt ok för nybörjare, dock växer man ifrån den jäkligt fort.. likaså mD40&400D
Canon powershot S3 IS är en brakamera duglig och funktionell för någon som du! många funktioner, går att köpa olika gluggar till den så som vidvinkel,fisheye zoom osv.. bra org zoom och bra kvalitet. Det är en Semi systemkamera.
http://www.dustinhome.se/pd_5010092376.aspx

Fotograf
440 Inlägg
22 december 2007
Canon e för pajasar:) Nikon ska´t vara D40 duger mycket fint men nackdel att det inte går använda vissa objektiv, endast  nya anpassade för digitala sensorer, lr en beg. D50  har haft min i över 1 år och e mycket nöjd med den:)

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
22 december 2007
nightstalker skrev:
Nikon ska´t vara D40 duger mycket fint men nackdel att det inte går använda vissa objektiv, endast  nya anpassade för digitala sensorer

Eller så funkar det alldeles utmärkt att använda gamla objektiv. Enda man inte får då är autofokusen. Men fotografer har klarat sig utan autofokus enda till digitalkameran kom, så även vi ska väl klara det nuförtiden?

Whine whine!

Oseriös Aktör
592 Inlägg
22 december 2007
Eos 400d

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Fotograf
440 Inlägg
22 december 2007
Urkas skrev:
nightstalker skrev:
Nikon ska´t vara D40 duger mycket fint men nackdel att det inte går använda vissa objektiv, endast  nya anpassade för digitala sensorer

Eller så funkar det alldeles utmärkt att använda gamla objektiv. Enda man inte får då är autofokusen. Men fotografer har klarat sig utan autofokus enda till digitalkameran kom, så även vi ska väl klara det nuförtiden?

Så var det ja..tack:P

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!

874 Inlägg
22 december 2007
D40 smiskar konkurensen, om du är nybörjare på systemkameror ska du definitivt satsa på den. Den är mycket användar vänlig för såväl nybörjare som proffs, om du är en sån som stirrar sig blind på hur många pixlar en kamera skall ha så kan du ju alltid satsa på D40X samma kamera fast med fler pixlar bara. Men för gemene man räcker de 6miljoner pixlarna i D40in

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Lumpare
141 Inlägg
23 december 2007
Detta svar fick jag ifrån Cyberphoto när jag skulle välja min kamera. Jag valde mellan en Nikon D40 och en Pentax K100D Super, mitt val blev Pentaxen:

"När man pratar om AF och bildstabilisering så är det ganska viktiga egenskaper och där kan man fundera på vad de är värda.
Antal AF-fält eller annat sifferdribblande spelar ingen roll vid normalbruk. De flesta avancerade fotografer använder bara det mittersta AF-fältet hursomhelst, pga att det är säkrare och snabbare, speciellt på billigare kameror.

Jag har aldrig speciellt varit förtjust i D40/x. Jag tycker Nikon gjorde en aningen dum grej när de släppte de modellerna så tidigt. Det är som upplagt för missförstånd och jätte många kunder har också missförstått det och sedan blivit besvikna när de insett att de inte kan använda vilka Nikon-objektiv som helst. Lika fullt har dessa kameror sålt bra.

Speciellt som nybörjare med förmodat begränsad budget bör man inte välja ett system som fortfarande har relativt begränsat utbud av passande objektiv i låga prisklasser. Mitt val skulle därför i detta fall blivit Pentax, trots att jag själv plåtat med nästan enbart Nikon-kameror de senaste 11 åren."

4 554 Inlägg
23 december 2007
slå till på en pentax k10d årets kamera med allvädersskydd är inte de en kanongrej ifall du råkar spilla nått på den eller få en bra bild när de e lite fel väder för en annan kamera och tro mig det är inte kul när de kommer in fukt i en kamera och de börjar smälla i den så hela kamerahuset hoppar, andra bra saker är bildstabilisatorn och alla meyer på svenska, vet inte hur andra är men provade en canon eos 40d och den tycker jag verka tråkig jämfört med pentaxen

514 Inlägg
23 december 2007
Kör själv med en pentax K100D och är kalasnöjd. Mycke kamera för pengarna.. 6mp räcker långt enligt min mening. Du får bilstabilisator och alla pentaxobjektiv från 70talet ska passa rakt av med samtliga funktioner.

Har läst att k10an är känsligare för äldre objektiv.. Men är inte 100% på hur det ligger till egenligen.

Inte lätt att handla kamera i dagens läge, finns ju endel att välja på. Bästa är ju såklart om du kan åka på tex Media Markt och klämma och känna lite.. Tror dom har dom flesta kamerorna där smile

old volkswagens never die they just get lower

Sök