vw_performance skrev:
jonash skrev:
vw_performance skrev:
du menar alltså att tex din sm-vinnar bil spelar högre än en bil med 2 tolvor och 1-2kW? det skulle jag vilja se..
Grannen en bit bort har en 850T, med två stycken MDS Audiophile basar, och ett RF Power 800.2 bryggat till 2ohm. Han spelar 132...Som exempel. Och han är nog inte speciellt "ovanlig" om man säger så.
Sen att man mycket väl skulle kunna få den bilen att spela uppemot 140 är en annan sak. Men de flesta vet ju inte riktigt vad de skall göra för att få det att spela högt.
mvh Jonas
haha.. men om man vet vad man gör så kan man få de att spela både grymt högt och även bra, kanske inte EMMA-bra.. men tillräckligt bra för iaf 95%..
Javisst är det så! Men det är det jag menar, många som köper ett steg på säg 1-2kW har möjligen fattat att man måste uppgradera batteriet. De har kanske fattat att det skall helst till en 50mm2 kabel, och anslutningarna skall klämmas ordentligt! Och kanske har de ordnat en riktigt bra jord, med lika tjock kabelarea som på plus-matningen. Och i bästa fall har de hittat en jordpunkt som faktiskt är bra, långt ifrån alla ställen är det, spelar roll om det är plåtrent eller ej.
Så långt så gott. Eller har vi redan tappat 50-75% utav alla som köper stora steg?! Mjo....men, vänta, det kommer mer....
Sen köper de ett par basar, sätter dem i en låda som inte alls är anpassad till bilens egen förstärkning. Där försvann ~5 dB. Lådan, som givetvis är i 22mm spån eller liknande, utan stag, är bara den upphov till en förlust på ~2-3dB för den är för vek, samt att spån faktiskt andas! (va säger nån, JO säger jag, jag har sett det med egna ögon, de tog en stark dammsugare på ena sidan, ett A4 papper på andra och pappret satt som klistrat!)
Okej, då har vi tappat ytterligare 10% utav den stora massan.
Men, några är ännu med. Lugnt tänker dem, jag klarade mig...Nej, för sen har vi detta med placeringen utav lådan på den plats den skall vara, och den tror inte så många spelar roll....fel! Det gör massor!
Och så avslutar vi med att de allra flesta dessutom har en helt felaktig lådtyp / fel avstämning till sin låda. Fel portarea etc. Kvar är...inte så många, utan snarare bara de som verkligen hävdar sig i dBdrag i t.ex Sverige.
Och då har jag inte ens pratat om ordentlig dämpning utav bilen ännu.....
Ni ser själva.
//Jonas