2536
Sök

Tips om billigt billjud?

9 Inlägg
22 januari 2006
Trådstartare
Tänkte höra med någon kunnig här på forumet om vad för ljud som är mest prisvärt.

Jag har en liten bil och vill ha ett ljud därefter, men det ska ändå fungera utan att bara vara något "skrammelljud"
Har inte heller allt för stor budget.... max 5000 men helst lägre

ska man lägga pengarna på lite ljudgrejjer från något bra mer känt märke eller ska man leta bland billigare och mindre tillverkare efter lite mer grejjer?

Någon som har ett bra tips på ett hyggligt komplett ljudpaketpaket?

jag har verkligen noll koll på billjud..har kollat på dom kompletta bilstereopaketen
på brl(2000kr klassen) ..men de verkar lite klent jag vet inte alls.. någon som har erfarenhet av dom?

mvh/m

10 287 Inlägg
22 januari 2006
BRL:

Infinity Reference 5.25" 998:-
JVC 130KDG611 2298:-
Aktiv bas GAS 900AS8 998:-

Eller nåt sånt. Andra har säkert mera tips.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

"Glidare"
254 Inlägg
22 januari 2006
Jag kan fixa ett komplett paket åt dig. Med huvudenhet som kan spela mp3, två kicker slutsteg samt dubbla 12" för under 5000. Riktigt bra grejer som spelar på bra:)

Maila mig vid intresse.

mvh/Pelle

21 Inlägg
23 januari 2006
Kolla blocket kan hitta bra grejer till bra pris!

Wankel
1 080 Inlägg
23 januari 2006
om du ska ha 6x9 också vet jag inte, men jag kör med bi-chrome 1200 från totalljud.se...låda + slutsteg (mds ac-3) gick på 4000...det är 2x 12" men finns ju 1x 12" eller 10" också om du vill ha lite billigare låda...

MDS Västerås

10 287 Inlägg
23 januari 2006
Ingen annan är jag som rekommenderar högtalare fram?
Ska grabben bara ha bas ...:-)

/Göran

(Groucho Marx).

Wankel
1 080 Inlägg
23 januari 2006
Sharky skrev:
Ingen annan är jag som rekommenderar högtalare fram?
Ska grabben bara ha bas ...:-)

/Göran

visste inte om han behövde det också smile

MDS Västerås

9 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
tacksam för svaren!
till de som missförstod.. jag vill ha ett komplett ljudsystem rekomenderat dvs. spelare, högtalare, ev. bas och slutsteg!

Fler förslag?

4 554 Inlägg
23 januari 2006
hade varit kul om du provade mutant.. se vad dom grejerna går för.. det är ju ett billigare alternativ som både är snyggt och har fått ganska bra kretik för de priset..

ex:hu 1500:- (mutants egna)
bas: 2st mutant10"+steg:MT80.2 1695:- tror steget är lite för klent men det är paketpris
steg för framsystem:mt80.2
högtalare fram hade inte db akuten några på sin sida men de finns nog att få hem
---------------------------------
blir runt 5k i slutändan..
men som sagt det är en changsning och bassteget orkar nog inte riktitg med om du ska vrida på..
men köper du allt i mutant lär du ju även få paketpris på allt och kanske byta steget mot modellen större...

10 287 Inlägg
23 januari 2006
Då går jag emot många bass-heads och säger att du skall först och främst satsa på en bra HU och bra framsystem.
Jag tycker att man kan initialt klara sig med en billigare bas och eftersom man vill och har råd skaffa bättre bas.
Man är så begränsad om man lägger ner det mesta på en fet-bas och sedan bara har råd med en billig HU och orginal - skrammel - dörrhögtalare.

/Göran

(Groucho Marx).

Datornörd
123 Inlägg
23 januari 2006
Jag är också inne på ett ljudsystem på den budgeten. Är det inte bättre att man skaffar bra HU, slutsteg, framsystem och 6x9 bak så klarar man sig utan bas?

10 287 Inlägg
23 januari 2006
Beror på vilken väg man vill gå. Jag skulle aldrig själv sätta högtalare i hatthyllan som spelade annat än lågbas eftersom jag är ljudbildsfreak och vill kunna, tex på en liveskiva, kunna höra exakt vart instrumenten står på scenen och verkligen kunna uppfatta leadvocal mitt i ljudbilden.
Enda undantaget för mig är om man skulle knö in Dolby-surround i bilen.

Problemet med många billiga 6x9 är också att dom är.....dåliga.

/Göran

Phalle skrev:
Jag är också inne på ett ljudsystem på den budgeten. Är det inte bättre att man skaffar bra HU, slutsteg, framsystem och 6x9 bak så klarar man sig utan bas?

(Groucho Marx).

356 Inlägg
24 januari 2006
Sony CDX-S2220 med 6x9- och (4 eller 5,25 eller 6,5) -tums gashögtalare på brl paketpris på 1500 kr. eller något annat paket pris. Men stereon moste ha lågnivå utgång för inkoppling av extra slutsteg om man vill ha någon form av bas.
Sen tycker jag att du ska testa mutants paket pris på dbakuken.se sem är två 10tums basar och ett slutseg till dom för 1700 kr.

Kostnad för detta blir jo 3200 kr. Sen till kommer jo en kostnad på frakt och kablar.
Så det landar väll runt 4000 kroner skulle jag tippa.

Jag har köpt CDX-S2220 med 6x9- och (4 eller 5,25 eller 6,5) -tums gashögtalare och jag är nyd med det. det är jo bätre än orginal.
Och jag var inne på att skaffa det mutant steget också men jag skaffa mig ett "Xzound Gold 5100" som jag impotera från damark. för jag hade redan bas högtalare.

28 Inlägg
24 januari 2006
Har du kollat in DD??

www.soundpressure.com

796 Inlägg
4 februari 2006
jag skulle rekommendera lightning audio bas och 6x9 från brl.
gas prylar funkar också!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Sök