zovix skrev:
Ett normal bilbatteri och generator ligger på:
Batteri 65-80Ah (större bil)
Generator 55-70A
En 70A generator klarar alltså att leverera samma mängd energi som i ett 65Ah batteri på 56min, det betyder att det tar 56min att ladda upp batteriet från tomt till fullt.
Har du två batterier på säg 70Ah styck så tar det 2 timmar av motorkörande för att ladda båda batterierna fulla.
230A ur en 65Ah batteri = 65/230 * 60(minuter) = 16,96 = 17min dvs trotts att motorn går i detta fallet är batteriet kasst efter 17 minuters spelande.
Laddningström till batteriet 70A (generatorns kapacitet) - 67A (total förbrukning) = 3A. Batteriet hör och häpna laddas fortfarande!!!!
Då så: Du kallstartar (nöter 20s på starten, den är seg den jäveln) din bil och börjar poppa direkt, hur länge måste motorn gå innan du har återfört den energi det tog att starta motorn.
En normal startmotor drar ca 250-300A vi räknar med 300A i detta fallet.
300A * 20s = 6000As = 100Amin = 1,67Ah.
Trots att du poppar järnet och bara har 3A laddström kvar till batteriet så tar det
1,67/3=0,556h = 33,4 min för att få ett fulladdat batteri igen!!!
Det tar längre tid att ladda upp batterierna än det tar att ladda ur dem, inga batterier har 100% laddningsmottaglighet.
När man har grejor som drar flera hundra A så går det inte att räkna ut urladdningstiden utifrån batterikapaciteten, spänningen sjunker så mycket vid höga strömmar att den praktiska användningstiden blir mycket kortare.
Som exempel kan man ta Odyssey PC1500, ett 65Ah batteri som är mycket kraftigt i förhållande till sin storlek. Vid +25 graders omgivningstemperatur så kan det ge ut ca 304A i 5 minuter och ca 194A i 10 minuter, innan spänningen har sjunkit till 10,02V.
Om man räknar ut hur länge det kan ge ut 194A utifrån sin kapacitet (65Ah) så skulle det bli 20,1 minuter. Men vid 10,02V så har slutsteget redan slagit ifrån och dessutom finns risk för skador på både steg och högtalare pga att steget distar, alltså är den användbara tiden ännu kortare.
Det här batteriet har 825A i CCA-värde, tar man ett "vanligt" startbatteri i samma storlek så ger det inte ut lika mycket ström och då förkortas användningstiden ytterligare.
Har man en 70A generator och har saker som drar 67A så blir det teoretiskt 3A kvar att ladda batteriet med, men i verkligheten så ger inte den generatorn över 14V vid sin maximala laddström. Om den inte kan ge över 14V så kan inte batteriet laddas fullt heller.
Dessutom brukar en generator rent generellt behöva minst 1500-2000 motorvarv för att kunna ladda maximalt, så fort man går under dessa motorvarv så kan denna generator inte ge ut sina 70A.
Alla urladdningstider i mina uträkningar här ovanför är uträknade vid sommartemperaturer, vid vintertemperaturer så kan tiderna minska en hel del.