3373
Sök

Bälteskrav?

1 150 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Tjena, jag skulle vilja ha lite hjälp med en grej.. Är de någon som vet om det i A-traktor behövs bälten? Tacksam för svar..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

7 100 Inlägg
8 januari 2008
ja de behövs

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

286 Inlägg
8 januari 2008
Nej det behövs inte så länge det inte är någon lag som har blivit ändrad så att nyreggade måste ha.
Men jag vet av en som nyligen blev reggad och den hade då inga bälten så det är nog precis lika som alltid att det inte är något kvar.

EDIT: Kom på att denna fråga inte ens hör hemma på det här forumet.
Senast redigerat av Mokko (8 januari 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2008
vill du ta livet av dig finns de snabbare sätt smile

2 924 Inlägg
8 januari 2008
Mokko skrev:
Nej det behövs inte så länge det inte är någon lag som har blivit ändrad så att nyreggade måste ha.
Men jag vet av en som nyligen blev reggad och den hade då inga bälten så det är nog precis lika som alltid att det inte är något kvar.

Både ja och nej, det beror på hur gammal den är och om den hade bilbälten när den reggades som A-traktor.
Samma villkor som för bilar, nämligen bilar äldre än 30 år behöver man ej använda bilbälte i om det inte är monterat som standard, finns alltså ingen specifik bältesregel för A-traktorer.

~ Life is short, have FUN! ~

2 118 Inlägg
8 januari 2008
1969 kom bälteskravet.. bussen klarade sig precis big_smile sitter dock bälten i den fram.

D.i.l.l.i.g.a.f

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 januari 2008
NJ_ skrev:
1969 kom bälteskravet.. bussen klarade sig precis big_smile sitter dock bälten i den fram.

japp, men har man bälten i en bil som är äldre än -69 måste man använda bältet

Jonas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 januari 2008
Mokko skrev:

lite sjukt man får prata om misshandel,  tandläkern, skådespelare, musik men man får inte fråga  grejer om epa traktorer som är en typ av bil så frågan är vad som hör hemma här å inte? bara en liten sjuk grej jag tänkt på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2008
Får man inte? Borde la gå å lägga sånt i off topic sektionen i så fall tongue

2 Inlägg
8 januari 2008
Rätt mig om ja har fel men en a-traktor går väl under samma regler som traktorer, och vad jag vet behöver dom inte ha bälte eller? Men annars finns svaren garanterat på www.vv.se cool

1 150 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Tack för svaren, jag kan tillägga att Traktorn är från 60, och när jag köpte den så satt där inga bälten, och de är lite brådis, den måste vara körklar innan helgen tar slut, så de vore bra om man vet om de måste vara bälten i.. Visst visst, de är bra med bälten, för de kommer ju gå så ini helvete x) Men de blir ett senare projekt om de inte är måste...

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

8 156 Inlägg
8 januari 2008
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar
Bilbälten

40 §   Bilbälten skall finnas för sittplatser i framsäte. Bilbälte skall vara trepunktsbälte (se definition i 30 kap. 1 §) för plats vid dörr. Bilbälte behöver inte vara försett med upprullningsdon. Bilbältena skall vara typgodkända i enlighet med 30 kap. 6 §.

Om fordonets konstruktion inte medger att övre fästpunkt kan anordnas utan stor olägenhet får bilbälte i stället utgöras av höftbälte.

41 §   Bilbältenas fästpunkter skall vara anordnade på ett från hållfasthetssynpunkt tillfredsställande sätt.

42 §   Bilbältena skall vara så installerade att kraven i 30 kap. 14 § uppfylls.

Här är dom generella bältes-reglerna för bilar:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872859

Låser tråden nu, med hänvisning till reglerna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök