Inget av de där stegen är gjorda för 2 Ohm i bryggkopplat läge, 4 Ohm är den lägsta impedansen som de får belastas med vid bryggkoppling. Risken är att de går sönder om du bryggkopplar med 2 Ohms belastning.
Antar att det är AMP360 som du har, det är avsäkrat med 40A men jag tror inte att steget drar så mycket ström vid 150W bryggat och 4 Ohms belastning. Kanske drygt 20A kan jag tänka mig att det drar.
Det andra steget, 4-kanalaren, har ju enligt dig samma säkring men ger ut dubbla effekten. Då verkar det mer troligt att det steget kan dra uppåt 40A vid sin högsta RMS-effekt. Räknar man ihop den troliga strömförbrukningen när du spelar ganska högt, så hamnar den på ca 60A teoretiskt.
5m lång 16mm2 kabel får ca 0,32V spänningsfall vid 60A och det fungerar utan problem, men om du tänker sätta kraftigare steg i framtiden så behövs grövre kabel. 16mm2 kabeln får avsäkras med högst 60A säkring, även om stegens båda säkringar tillsammans blir 80A så tror jag inte att strömmen blir så stor när du spelar högt. Därför borde 60A räcka.
För att vara säker så kan du lika gärna välja 21mm2 kabel och 80A säkring istället, då behöver du inte ha några funderingar. Om kabeln mellan powerblock och steg är högst 1,5m lång så fungerar det med 8-10mm2 kabel, men för enkelhetens skull kan du sätta lika grov kabel som huvudströmkabeln från batteriet till powerblocket.
Detta med säkringar efter powerblocket, man kan säga så här: Om kabeln mellan block och steg ska gå igenom någon karossdel, då behövs en säkring. Ifall kabeln mellan block och steg är klenare än huvudströmkabeln från batteriet, då bör det också sitta en säkring som är anpassad för just den klenare kabel.
Har man lika grov kabel mellan block och steg som grovleken på huvudkabeln, då behövs egentligen ingen säkring eftersom huvudkabelns säkring även är anpassad till kabeln mellan block och steg. Fast vill man vara riktigt säker så sätter man en säkring ändå, då kan man sova lugnt sedan.