3360
Sök

BMW vs Renault

47 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Hej hopp! Nu är det såhära att jag har nyss tagit körkort och är otroligt glad över det big_smile och nu är det dags för nästa steg. Valet av bil!...

Jag har 40000kr att röra mig med. Och har fått ett erbjudande av mina föräldrar att få köpa deras Renault Clio 1,6 -01 för 40000kr.
Jag har även vart jääävligt sugen på att köpa en BMW 320 för runt 15000-20000kr. Och använda resten av stålarna till en Thailands resa smile

BMW 320 har alltid vart min dröm bil på grund av deras bra drag och bakhjulsdrifft.
Medans Renault Clio känns lite tråkigare bil på grund av framhjulsdrifft, och sen känns den lite töntig roll men den känns endå välldigt bra eftersom att den är bensinsnål och är en ny och bra bil.

Här ligger problemet! Jag håller på att studera och har ingen egen ekonomi.
Jag vet inte riktigt hur mycket BMW 320 drar i bensin gämfört med vad Renault Clio drar.
Sen om jag köper Renault Clio för 40000kr så tjänar jag på det eftersom att den är värd mer en 40000kr. Vet någon ungefär hur mycket bilarna drar i bensin. Är rädd för att jag inte har råd att tanka BMW. Villken tycker ni jag ska välja av bilarna i min situation!?
Kom gärna med alla möjliga svar och exempel, kanske någon vet en annan bensinsnål bakhjulsdriven bil?

MVH

219 Inlägg
11 januari 2008
Ja du bör kolla upp vad dom kostar i försäkring,skatt.Och sist men inte minst tänk på att om du köper en gammal bil,så lär den säker gå sönder och vad kostar inte det då att köpa reservdelar.Skulle tippa på att den drar säkerligen runt 0,85-1 L milen en gammal BMW.Skulle nog ta Clion,tjänar du nog på i längden

Kostar att ligga på topp

210 Inlägg
11 januari 2008
Jag kör BMW men jobbar med Renault. Clion är en ganska ok bil men bättre finns.
Om du köper den för 40 kommer den efter bara några år kosta 15-20000kr. Alltså lika mycket som du har tänkt att ge för en BMW. Medan BMW håller sitt värde om den är i bra 
skick utav en äldre modell.
Att äga en 320 e30 är ganska dyrt om du ska stå som ägare för den. Drar ca 0,85 - 1,2 l/mil.
Försäkringen på mig (22år, bor i småstad) för min 320 e30 är mellan  10-12000 kr.
Men trots allt hade jag valt BMW för att den är, roligare och coolare än en clio.Tror inte att du sparar så mycke på att köpa clion på sikt.
Ett annat alternativ är en BMW E36 320 som har en roligare motor än E30 och drar mindre.

Lycka till!

RWD forever & ever!

2 283 Inlägg
11 januari 2008
Tänk inte ens tanken på Clion om du har BMW i huvudet.

R.I.P. Michael Jackson!

Thorssa
11 januari 2008
Clion kommer tappa enormt mycket i värde medans en E30 kommer hålla sitt värde. Om du tänkte på E36 för 15000-20000 kr så kommer du inte få en fräsch bil. Jag skulle inte ha hållbarhet som en anledning att välja Clion eftersom ja....det är en fransk bil. Min kusin har just en sådan Clio och den går sönder bra mycket oftare än vad hans BMW 320i -92 som han hade innan gjorde.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 januari 2008
Gratulerar för körkort. försök att ta BE så snart som möjligt, det är alltid bra att har.
I min smak, det går inte att jämföra Renault och BMW, skilnad är lika stor som Volvo amazon och Saab 93, vilken skulle du välja för samma pris?
Du kan titta på (www.autopower.se), det är en stort sajt som handlar enbar om BMW.
Du kan titta olika modeler, priser och fråga över olika funderingar.
När det gäller försäkring när du har hittat en model, du kan undersöka BMW original försäkring Tel: 08-54170595. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 januari 2008
Har levt med bara studiebidrag och väldigt låg lön ett tag å haft bil, fick ta över en gammal golf mk2, och det är fan den billigaste bilen som finns att äga.
Körde försäkring, trafik, på morsan, 1600 spänn per år, soppa runt 0.8 (va förgasare), bara slitagedelar som byttes.
Bytte bromsbelägg, klossar, belägg för 600kr inkl jobb.
Styrled, delen kosta under 100kr, jobbet ngn hundring
Handbromswire, 3-500kr inkl jobbet

Köp en bil du har råd å köra tills du har pengarna istället då, å köp dig nåt du vill ha när du kan. Så rent ekonomiskt är det mitt tips, även om den inte är rwd eller bmw/renault, men rent ekonomiskt sett gör du en kanonaffär. Kan göra alla jobb själv faktiskt.

1 353 Inlägg
12 januari 2008
DJ_V8_BMW skrev:
Jag kör BMW men jobbar med Renault. Clion är en ganska ok bil men bättre finns.
Om du köper den för 40 kommer den efter bara några år kosta 15-20000kr. Alltså lika mycket som du har tänkt att ge för en BMW. Medan BMW håller sitt värde om den är i bra 
skick utav en äldre modell.
Att äga en 320 e30 är ganska dyrt om du ska stå som ägare för den. Drar ca 0,85 - 1,2 l/mil.
Försäkringen på mig (22år, bor i småstad) för min 320 e30 är mellan  10-12000 kr.
Men trots allt hade jag valt BMW för att den är, roligare och coolare än en clio.Tror inte att du sparar så mycke på att köpa clion på sikt.
Ett annat alternativ är en BMW E36 320 som har en roligare motor än E30 och drar mindre.

Lycka till!

Lite OT nu, men har du tittat vad atava ska ha för att försäkra din bil?
där skulle 325 E30 kosta mig som 18 åring, körkort 9 månader nu, 5000:- halvförsäkrat / året.
enda kravet är dock att det måste vara svensk sålt för att dom ska kunna försäkra det.

There's no replacement for displacement

80 Inlägg
12 januari 2008
Livet är för kort

Vill du ha bmw'n... köp den. Du kommer nog ångra dig annars skulle jag tippa på smile Man kan inte alltid gå hårt på det mest logiska alternativet tycker jag... många skiter i att välja med hjärtat hur sleezy det än låter

155 Inlägg
12 januari 2008
Köp den bil du verkligen vill ha.
Jag köpte en utav mina dröm bilar, och visst den är inte billig att äga, men jag kände att det är nu eller aldrig.
För det priset jag köpte min bil kunde jag fått en modernare men tråkigare bilmodell.
Känner du att du vill satsa på en bmw så gör det, men det kan ändå vara bra att inte slösa alla pengar på bilen, utan spara en liten summa ifall ngt oförutsett händer.

47 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Tack så hämskt mycket för alla svar!
Har bestämmt mig för att det blir en BMW trots allt. Nu e de upp till nästa problem, de e villken modell jag ska köpa. Har hört att BMW 318IS ska vara billigare att äga en vad 320 E30 är att äga. Har även hört att den ska gå bättre okså.
Ge gärna tipps på villken modell av BMW ni kan rekomendera. Och gärna lite info om den.

MVH

1 436 Inlägg
13 januari 2008
Köper du en framhjulsdriven bil men vill ha en bakhjulsdriven kommer du ångra dig (jag vet sad )

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 436 Inlägg
13 januari 2008
Renthal skrev:
Tack så hämskt mycket för alla svar!
Har bestämmt mig för att det blir en BMW trots allt. Nu e de upp till nästa problem, de e villken modell jag ska köpa. Har hört att BMW 318IS ska vara billigare att äga en vad 320 E30 är att äga. Har även hört att den ska gå bättre okså.
Ge gärna tipps på villken modell av BMW ni kan rekomendera. Och gärna lite info om den.

MVH

Får gratulera! Det är underbara bilar!

E30 318is piskar ofta E30 325 på bana för att den har bättre viktfördelning. (Läst på Rejsa.nu där 318is vs. 325 diskuterats mycket.)

Om jag var du skulle jag köpa en E30 318is 3dörrars från 88 och frammåt...
Rolig, lätt, relativt billig, snygg.
Sedan på med PPF's kränghämmare, några 60mm sänkfjädrar och ett sjysst avgas så har du en redigt rolig bil...

(Fick jag bara ha en bil skulle det bli en sån!)
Senast redigerat av Caffe (13 januari 2008)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Sök