3284
Sök

Lackering hemma

14 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Jag är intresserad av att börja lackera hemma. Har en volvo 740 hemma som skulle behöva bli lackerad. Är det svårt? utrustning, och vad kostar det? Är det mycket som ska göras, eller är det bara att slipa ner och göra rent eller hur är det egentligen?

Amatör på detta område, så det hade vart kul att få lite svar.

smile

4 670 Inlägg
17 januari 2008
Strandberg skrev:
Jag är intresserad av att börja lackera hemma. Har en volvo 740 hemma som skulle behöva bli lackerad. Är det svårt? utrustning, och vad kostar det? Är det mycket som ska göras, eller är det bara att slipa ner och göra rent eller hur är det egentligen?

smile

Ska du garagelacka? för de första är det skador på bilen? buklor m.m.. då måste det spackas o riktas.. o de måste bli rakt annars syns de när man lackar, sen ska du ha en bra spruta, slipgrund eller non sanding, sen toplack efter de.. en bra spruta 1500-2000 färg te hela bilen 2500 kanske slipgrund inte en aning 500?, spackel och slippapper... sen rengöringsmedel heter m600 klibbduk m.m

ni får gärna fylla i det som fattas tongue

SOm sagt svårt o få de bra utan box pga damm m.m men underarbetet är det viktigaste i en lackering är det inte rakt så blir lacken skit.. o där lacken är bra matta ner med p500 om det är metallic p400 om det är vanlig..

hoppas det hjälpte nått

80 Inlägg
17 januari 2008
Strandberg skrev:
...eller är det bara att slipa ner...

Sjukt mycket av slutresultatet sitter i förarbetet när det gäller lack.

Angående garaget, försök bli av med så mycket damm och skit som möjligt och håll sedan golvet lite vattnat för att undvika partiklar som far omkring.

Lycka till! Det är askul att lacka smile

109 Inlägg
17 januari 2008
FARFAR skrev:

Ja verkligen skit kul! Alla verktyg blir i samma färg om du lackar i garaget. Garaget har samma färg som bilen. Får du avriningar då det är bara börja om! jätte kul!!!

116 Inlägg
18 januari 2008
beror ju helt på hur man gör. fukta golvet ordna någon typ av utsug. en gammal hölöfts fläkt inbyggt i ett fönster funkar fin fint. köp biltemas billiga pressening och häng över väggen ifall man riktar sprutan rakt på väggen. man kan inte göra perfekt direkt man måste lära sig då krävs det lite rinningar i början. tänk på underedsarbetet och ha bra ljus
lycka till

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

1 688 Inlägg
18 januari 2008
rysktalande skrev:
FARFAR skrev:

Ja verkligen skit kul! Alla verktyg blir i samma färg om du lackar i garaget. Garaget har samma färg som bilen. Får du avriningar då det är bara börja om! jätte kul!!!

Mr. Positiv har talat.... roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
18 januari 2008
mickius skrev:
Strandberg skrev:

smile

Ska du garagelacka? för de första är det skador på bilen? buklor m.m.. då måste det spackas o riktas.. o de måste bli rakt annars syns de när man lackar, sen ska du ha en bra spruta, slipgrund eller non sanding, sen toplack efter de.. en bra spruta 1500-2000 färg te hela bilen 2500 kanske slipgrund inte en aning 500?, spackel och slippapper... sen rengöringsmedel heter m600 klibbduk m.m

ni får gärna fylla i det som fattas tongue

SOm sagt svårt o få de bra utan box pga damm m.m men underarbetet är det viktigaste i en lackering är det inte rakt så blir lacken skit.. o där lacken är bra matta ner med p500 om det är metallic p400 om det är vanlig..

hoppas det hjälpte nått

Jag köpte grejer när jag lackerade min mercedes och då blev det igentligen 2000kr bara för slippapper, rostskydd, lite scotteduk och avtvättningsmedel  (sillicon borttagnings medel) och celulosaförtunning.. så det kostar lite om du köper hos en lackaffär som jag gjorde..
En bra spruta till att lacka med.. hm..
Ja 2000kr får du nog ge för en skaplig spruta, min lackspruta betalade jag 2700 för och hade då 50% rabatt...
Matta ner bilen med 320 papper med maskin sedan går du efter med 400 papper lite lätt.. på med slipgrund om du vill ha det villsäga..
Matta ner slipgrunden efter den torkat med 320 sedan 500 papper och sedan blåser du av bilen och tvättar sen precis innan du börjar med basfärgen så drar du av hela bilen med klibb duk..
Lägger på ett lager tills det börjar bli matt sen lägger du på ett till lager färg och sedan på med klarlacken.. om du nu ska ha nån sån...
Klarlacken går ungefär på 280kr+380 för härdare och så kostar förtuningen en slant..
Så det blir lite pengar tillslut men billigare blire än om du lämnar in den smile

Ett tips kan ju vara att skaffa dig en "vattenshyffel" och blöt golvet för då binder sig dammet med vattnet sen shyfflar du ut vattnet och rullar in bilen och börjar lacka smile
Mvh kimpa
Senast redigerat av kimpan_90 (18 januari 2008)

14 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
låter inte alls så farligt. Tack för alla tips! ska bli jättekul att börja "skapa". smile

Mvh

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
18 januari 2008
Kommer aldrig bli 100 när du ska garagelacka, men är det för skojskull så varför inte? smile

inte att förglömma.. värme, ha inte för kallt när du lackar.. prova på en massa andra saker först så du lär dig tekniken, ställa in sprutan mm.. resten är upp till handleden och fingertopparna

Mångsysslare
546 Inlägg
18 januari 2008
Själv brukar jag lacka utomhus om det är tillräkligt varmt, men då får man räkna med åtminstone nått kryp i lacken, men lackar man i ett vanligt garage får man ju ändå räkna med endel damm i lacken så det jämnar nog ut sig. Jag har fått bättre resultat sen jag börjat lacka utomhus än när jag lackade i garaget! Så pröva dig fram var du får minst skit i lacken och lär dig hantera sprutan hyfsat innan du tar hela bilen!

101 Inlägg
18 januari 2008
grunda golvet med golvfärg så dammbinder du rejält

80 Inlägg
18 januari 2008
rysktalande skrev:
FARFAR skrev:

Har iofs aldrig påstått att det är askul att lacka just i garaget... men tråkigt att höra att du har haft kämpiga tider när du har försökt

3 235 Inlägg
18 januari 2008
Innan du ger dig på karossen, lackera små lösa detaljer som t ex: speglar, kofångare mm.
Då får du upp tekniken lite, och om det skulle gå åt skogen blir det enklare att göra om.

Lacka är kul:) Lycka till!

16 Inlägg
18 januari 2008
du kan ju kika på saaben om du vill se hur det kan se
ut. det var första gången jag prova på att lacka
vart kanska bra mycket bättre än förut

Sök