2363
Sök

Tjejen ska få en golf mk3 för max 20 000, tips och råd inför köp tack

75 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Tjejen har tänkt ta körkort, och jag tänkte jag skulle överraska henne med en bil lagom till hon får lappen.

Hon har fastnat för en golf, framförallt gillar hon stuket på mk3, men vad ska man tänka på? Är nån årsmodell att föredra framför en annan? Vad skiljer dem åt?

Priset får ligga på max 20 000:-, gärna runt 15000:- eller sådär. Det får hon allt nöja sig med. tongue Det kan väl dock dröja nåt år innan hon tar kortet, men jag tänkte scouta runt lite. Vet inte riktigt hur mycket priset sjunker på ett år?

Att hon vill ha en golf beror framförallt på att de är små, billiga att köra (väl?) men även att de är fina att titta på. smile

Ett krav är servo, men det finns väl på alla? Centrallås och elhissar och sånt är ju alltid trevligt, men servo är det enda som måste finnas. Motormässigt är det väl 1.4 eller 1.6 som gäller dock. 1.8 känns lite i överkant, eller? Drar en 1.8 mycket mer soppa eller är det ett alternativ? 1.2 finns väl inte ens?

Tips och råd uppskattas. smile

Har ni någon anledning till varför jag inte ska köpa en golf utan något annat får ni väl tips om det oxo. smile

3 235 Inlägg
22 januari 2008
Golfar är rätt billiga att äga och försäkra.
Delar är det också gott om, så Golf är absolut ett bra val.

465 Inlägg
22 januari 2008
bjud henne på en golf 3 vr6:D rolig bil...

385 Inlägg
22 januari 2008
Jag hade köpt en 1,8 istället för 1,4 eller 1,6. Är nog myyycket lättare att sälja en 1,8 än de andra sen när det väl är dags för det... Tror också att 1,4 eller 1,6orna är aningen slöa. Inte för att 1,8 är nåt muskelpaket direkt, men faktiskt ganska pigga för sina 90 hk. De drar inte alls mkt, och reservdelar är väldigt billigt.
De är ju kända för att rosta på bakluckan, nåt annat vet jag inte. De är också en av de få bilar som klarar av ett kamremshaveri utan att man behöver byta ut motorn wink Så en Golf är ett bra köp, men välj en 1,8 och vilken färg som helst förutom vit tongue

Ha de! // KG

75 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Sant, 1.8 är nog mer lättsålt (och även lättare att hitta ett bra exemplar att köpa).

Jo, rosten på bakluckan vet jag om, men är det inte allt för illa kan det ju alltid fixas till

Nej, vit är inget alternativ. tongue

Fler tips och råd tack. smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 januari 2008
Välj definitivt bort 1.4an säger jag bara smile Då kan man lika gärna köra trampbil, faktiskt. Rost i dörrar/trösklar finns också, men aldrig ngn farlig rost.
Men du kolla vibilägares begagnatrapport om Golf, vet inte exakt om de fanns en särskild för mk3 eller om de va inkluderat i mk4ans beg rapport.
Finns på deras hemsida. Där står allt du behöver veta smile Å kolla bilprovningensstatistik genom konsumentverketshemsida så ser du nog om det finns någon trend för vilken årsmodell du bör undvika.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
22 januari 2008
finns ju annars 2.0 motorn på 115 hk också!! är ju lite rappare än de andra men drar inte så mkt mer soppa iaf, jag kör ca 0.6 l/m på landsväg.

så jag rekomenderar en 2.0 Gti 8v, roligare chassi ( samma som vr6 ) och så drar den inte nämnvärt mer soppa än 1,8 heller,,,,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Idiot..
285 Inlägg
23 januari 2008
Välj bort 1.4 och 1.6,Jag har haft både 1.6 och 1.8  och 1.6an drog i princip lika mycket
Tror jag var nere på 0.75 blandat som lägst

Sen skulle jag rekommendera dig att välja en bil som är från 93 eller uppåt,för då får du den nya inredningen.
Och försök hitta en med GL-Paket (Lackade kofångare)  för det lyfter upp utseendet så det skriker om det .

517 Inlägg
23 januari 2008
Lägg ett bra bud på min så är den din.. wink

75 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
Ok, då ska vi se vad vi fått ihop för information. smile

Årsmodell 93 och framåt
1.8l motor
GL-paket

Känns ju fint att alla håller med om att en golf är något att satsa på iaf. Så man inte är helt ute och cyklar. smile

Har ni fler tips och råd är det bara att ösa på. smile

Hittade förresten ingen statistik från bilprovningen, och det enda testet jag hittade var för mk4:an (-98 till -03), vilket hjälper mig föga. sad

Skogenracing.com
154 Inlägg
24 januari 2008
Man måste vara nogrann på vintrarna att se till så det inte finns fukt i handtag och låskista. Fryser direkt och man kan då inte stänga dörren eller ibland öppna.

261 Inlägg
24 januari 2008
efter 95 fick dom en annan bakrute värmare vilket gjorde att bakluckorna inte rostade fullt lika mycket.

75 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Ah, det är sånt jag menar. Perfekt! smile

Inga fler VW-fantaster som vet precis vad man ska undvika? smile

Sök