2585
Sök

Säkerhetsfråga: Ang. svetsning i trösklar. Vill inte bränna ner bilen. Snabbt svar önskas!

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Tja tja!

Håller som sagt på med projektet mitt. Alltså min 240.

Nu är det så att jag börjat svetsa igen rosthål och gamla listhål !

Problemet:I trösklarna är det väl sprajat (lr liknande) med olja eller dyligt för rostskydd? Nu är det ju så att den oljan börjar brinna så fort jag sätter svetsen på.

Så nu önskar jag tips om hur jag ska göra detta på bästa sätt utan att bilen och garaget brinner ner och att det inte rostar.

Det går ju att spruta vatten på insidan då men hur reagerar då trösklarna på insidan?
Har ju givetvis tänkt få i nytt sånt där fett.

Är väldigt tacksam för svar ang. detta. Gärna snabbt också då jag gärna vill komma en bit på vägen idag. (Kommit in i ett jäkla tempo och vill inte sakta ner big_smile )

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

16 197 Inlägg
29 januari 2008
om de e vanlig "tektyl" på insidan så brukar ja släcka de me tryckluft..smile   gjorde de senast igår när ja svetsa skärmbreddningen på nya bygget.. men man får passa sig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

274 Inlägg
29 januari 2008
aa, du har säkert ett rosthål nånstans du kan trycka in tryckluften i wink så när du har lagt några lopper så blåser du bara sen är det bara att fortsätta, du kan ju plocka ur matorna lr åtminstone vika upp dom och kablarna iaf det blir lite varmt, det brukar funka för mej tongue lycka till

fyllo

Weber frälst!
223 Inlägg
29 januari 2008
jag ahr fått agera brandvakt på jakobsen_'s saab när vi svetsade under, helt ny tektylad var den.....

med andra ord: ha en som ligger under/bredvid med en hin vatten och en svamp så han kan stöta till på lågan:).....

svetsen kan reagera lite o tappa kontakt för ögonblicket, men på't igen bah'.....

Mångsysslare
546 Inlägg
29 januari 2008
håll koll en stund efteråt(0,5-1 h)  så att det inte ligger nått och glöder som fattar eld efter en stund. i övrigt råder jag dig att använda dig av de ovanstående tipsen! så bör det gå bra och du borde forfarande ha både bil och garage kvar;)

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Tack för alla tips, ska använda detta där med tryckluft när det ska bli helt tätt tänkte jag. Ska ha en gubbe inne i bilen med sprayflaska med vatten  och tryckluft i handen på han.

Idag så svetsade jag igen några av hålen, ungefär varannan. Tog de list hålen där det INTE fanns påfyllning av oljekletet mitt för. Har tänkt ta dem mitt för där när jag har en brandvakt i bilen som ser i hålen på insidan.

Innan varje hål så sprayade jag lite vatten i dem och de runt om, sen punksvetsade jag runtom på olika ställen kors å tvärs så jag inte värmde för mycke på samma ställe..  Hade en hink vatten bredvid och sen en slang till absoluta nödfall smile

kännde mig ganska säker när jag svetsade. Men tog å kollade OFTA i alla hål som finns så det inte brann nåt.

Sen om nån timme ska ja ut å kolla en gång till. vill ju kunna svetsa då med tongue

Tack än en gång smile

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Bamse940Ltt
29 januari 2008
lägg en eller två loppor sen kyler du med tryckluften. utanpå alltså inte i rosthålet. sen är det bara fortsätta så. då ska det inte vara några problem med att du eldar upp bilen.

ifall det blir svetsning fler ggr wink

mvh
Senast redigerat av Bamse940Ltt (29 januari 2008)

12 086 Inlägg
29 januari 2008
Det är bara o svetsa, börjar de brinna lite är de bara att blåsa lite med luften.
Så gör jag iaf, kan ryka mkt om det är mkt rektyl. Se till att du inte har näsan för nära då, tror inte de är bra för lungorna de där =P

Sök