2583
Sök

bilen vill röra sig frammot i 1 sek när motorn stängs av

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
vad är de för nått som är fel eller börjar gå sönder när bilen tex vill fortsätta frammot 1 sek efter motorn dör om man tex parkerar me 1ans växel i och även håller kopplingen nere?


263 Inlägg
3 februari 2008
#2
volvo_dude skrev:
vad är de för nått som är fel eller börjar gå sönder när bilen tex vill fortsätta frammot 1 sek efter motorn dör om man tex parkerar me 1ans växel i och även håller kopplingen nere?

Är det hydraulisk koppling, som tappar trycket när motorn dör? vild gissning tongue

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#3
jo saab har hydralisk koppling på 9000 men den har aldrig gjort så där förut bara sen ikväll viss har fått lite problem me tomgång men man stannar typ vrider av tändingen motorn dör sen vill den vandra vidare vilket som:S liksom

känns lite smått skumt iaf


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
3 februari 2008
#4
Så har jag haft på några bilar. De glödtänder efter man stängt av tändning. Någon sa till mig att det var sotflagor som låg i cylinderloppen och glödde och fortsatte förbränning av kvarvarande bränsle.
Jag höll foten på bromsen så den stod still och stängde av tändning och när det blev glödtändning "bromsade" jag motorn genom att släppa upp kopplingen (med en växel i då förstås)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#5
helt 100 på de? för motorn hade ju gått rätt varm hela kvällen mer lr mindre i sträck så


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
3 februari 2008
#6
De bilarna jag haft och glödtände gjorde det nästan jämt när jag stängde av.
Oavsett hur varma eller hur länge de gått.


1 484 Inlägg
3 februari 2008
#7
Min glödtänder ibland den också, men de e bara att ha i 1:an och släppa kopplingen när du vridit av tändningen, har gjort detta till en vana på min nu då den alltid glödtänder av nån anledning:O

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

184 Inlägg
3 februari 2008
#8
kan vara för korta tändstift också så att de glöder längst ner på gängorna är du stänger av. men då borde de itne kommit så plötsligt

Audi Freak :)

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
3 februari 2008
#9
volvo_dude skrev:
vad är de för nått som är fel eller börjar gå sönder när bilen tex vill fortsätta frammot 1 sek efter motorn dör om man tex parkerar me 1ans växel i och även håller kopplingen nere?

om han håller kopplingen nere kan det ju inte vara glödtändning? som nån annan sa, det kan vara så att den hydraliska kopplingens kraft försvinner när motorn stängs av. En liten hypotes bara: eftersom du har konstig tomgång så gissar jag på att du har nån form av vakumservo till kopplingen. om den börjar läcka så leder tjuvluft till insuget till "konstig" tomgång, samtidigt som vakumet (pga läckaget) itne räcker till att koppla ur när motorvarvet sjunker under tomgången, dvs när motorn stängts av men snurrar nån sekund till under sjunkande varv.
Senast redigerat av PsychoPsycho (3 februari 2008)

inge gnäll! öppna spjäll!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#10
ska ut och införskaffa lite cola nu så får se om de blir bättre i annat fall så har jag tid på saab på onsda för fixning av hanbromsystemet



Sök