4764
Sök

Köra en trimmad bil - lagligt?

576 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Hur gör ni med trimmade bilar igentligen för att få köra de lagligt? Man kommer väl inte genom bes. ifall bilen är det?

576 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#2
Någon måste väl veta?smile

1 396 Inlägg
5 februari 2008
#3
Vad menar du med trimmad? Det syns inte om du chippar bilen, byter kamaxlar m.m?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

576 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#4
NiclasT skrev:
Vad menar du med trimmad? Det syns inte om du chippar bilen, byter kamaxlar m.m?

Trimmning = modifierad motor/chip så att effekten ökar

Testar dem inte effekten? Också hört att de ser om man "pillar" med chiptrim/PPC?

1 396 Inlägg
5 februari 2008
#5
Nej, dom testar inte effekten och dom ser inte om du ppc-trimmat den.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
5 februari 2008
#6
Traz skrev:
NiclasT skrev:
Vad menar du med trimmad? Det syns inte om du chippar bilen, byter kamaxlar m.m?

Trimmning = modifierad motor/chip så att effekten ökar

Testar dem inte effekten? Också hört att de ser om man "pillar" med chiptrim/PPC?

nä dom testar inte effekten..inte mer än att köra iallafall
nä det ser dom inte..vem gör det?


461 Inlägg
5 februari 2008
#7
Är ju olika från bil till bil, men lättare trim brukar inte vara nån fara, + har du ppc så tar det ju dig inte lång tid att ta bort det igen.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

61 Inlägg
5 februari 2008
#8
Enda komentaren jag får när de tittar under huven.... "här var det rent iaf."

Mvh/F


576 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#9
Tips på hur man kan trimma en 2,4 liters S60 på 170hk UTAN turbo? Bara PPC? (det finns S60 med 300HK för de som inte vet)

1 353 Inlägg
5 februari 2008
#10
enda jag hört att dom lägger märke till är om original turbotrycksmätaren går upp på rött, åtminstone på saabar, så får man 2'a för det?
inte säker dock.

There's no replacement for displacement

61 Inlägg
5 februari 2008
#11
kan säker variera mellan ställen, men jag har besiktat ett par bilar med programmerbart och haft lapptoppen på, på passagerarstolen och även tillåtits göra snabba justeringar vid avgas testet för att klara värdena.

Mvh/Fredric


Turbocharged
421 Inlägg
5 februari 2008
#12
Traz skrev:
Tips på hur man kan trimma en 2,4 liters S60 på 170hk UTAN turbo? Bara PPC? (det finns S60 med 300HK för de som inte vet)

...Men de med 300Hk har turbo, och på en av Volvos 2.5l om jag inte är helt ute och cyklar?
2.4:an kommer du inte så värst mycket högre än 170 med utan snurra.
2.4:orna hade ju bara 140Hk först, sen bytte ju Volvo programvara själva o piskade ut 170 häst, kanske går att få liiiiiiiiite mer, men är nog knappast värt pengarna.

Sälj den och köp en T5 eller R om du vill ha mer kraft.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

406 Inlägg
5 februari 2008
#13
Batta skrev:
enda jag hört att dom lägger märke till är om original turbotrycksmätaren går upp på rött, åtminstone på saabar, så får man 2'a för det?
inte säker dock.

haha min går över hela det röda, dom har inte sagt nått om det till mig iaf smile ingen 2a

:DPlattan i mattan:D

576 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#14
Innox skrev:
Traz skrev:
Tips på hur man kan trimma en 2,4 liters S60 på 170hk UTAN turbo? Bara PPC? (det finns S60 med 300HK för de som inte vet)

...Men de med 300Hk har turbo, och på en av Volvos 2.5l om jag inte är helt ute och cyklar?
2.4:an kommer du inte så värst mycket högre än 170 med utan snurra.
2.4:orna hade ju bara 140Hk först, sen bytte ju Volvo programvara själva o piskade ut 170 häst, kanske går att få liiiiiiiiite mer, men är nog knappast värt pengarna.

Sälj den och köp en T5 eller R om du vill ha mer kraft.

Kostnad att turbokonvertera?

Avstängd
386 Inlägg
6 februari 2008
#15
Traz skrev:
Innox skrev:
Traz skrev:
Tips på hur man kan trimma en 2,4 liters S60 på 170hk UTAN turbo? Bara PPC? (det finns S60 med 300HK för de som inte vet)

...Men de med 300Hk har turbo, och på en av Volvos 2.5l om jag inte är helt ute och cyklar?
2.4:an kommer du inte så värst mycket högre än 170 med utan snurra.
2.4:orna hade ju bara 140Hk först, sen bytte ju Volvo programvara själva o piskade ut 170 häst, kanske går att få liiiiiiiiite mer, men är nog knappast värt pengarna.

Sälj den och köp en T5 eller R om du vill ha mer kraft.

Kostnad att turbokonvertera?

Det e inte värt att trimma en sugis i en s60 till 300hk billigare att köpa en t5 och chippa den för R,en blir också ganska dyr eller så skaffar du en M5 som jag har då har du 315 hk och drift på rätt hjulpar!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2008
#16
vw___tompa skrev:
Det e inte värt att trimma en sugis i en s60 till 300hk billigare att köpa en t5 och chippa den för R,en blir också ganska dyr eller så skaffar du en M5 som jag har då har du 315 hk och drift på rätt hjulpar!

Nope, håller med.
Köp en T5'a och trimma istället. Både billigare och lagligare. Dessutom mycket enklare.

Sen så om M5'an..
Liite skillnad mellan bilarna. En gammal BMW (som iofs har körglädjen) jämfört med en nyare Volvo S60 T5 (som inte har samma körglädje som M5'an men ändå är nyare och turbomatad) är ingen jättebra jämförelse.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Turbocharged
421 Inlägg
6 februari 2008
#17
Traz skrev:
Kostnad att turbokonvertera?

Många gånger mer än mellanskillnaden till en T5, + massor av arbete + du lär få problem att besiktiga bilen.
Senast redigerat av Innox (6 februari 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
6 februari 2008
#18
när jag besiktar\tat mina turbo bilar så ställer jag ner laddtrycker bara då e de inga problem alls



Sök