3485
Sök

felaktiga avgasvärder på 200sx s13

31 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#1
INFO
Nissan 200sx S13

TRIM
steg3 chipp
460cc
uppsvarvad luft massa mättare 49,5mm
större bränslepump
3tums avgassytem från turbon med katt

PROBLEMET
Bilen vägrar gå igenom avgastest.

FÖRSTA BES
10L 98ans med 1 flaska K-sprit
Co-0.1 Co 2500-0.0 Hc-128 Lambda-1,20

ANDRA BES
med 10l V-power och 2L etanol och bytt lambda
Co-0.7 Co 2500 0.9 Hc-155 Lambda 1.01

Please help me!!!

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
12 februari 2008
#2
jag brukar hälla i lite etanol oxå, hade problem me min ford förut så ja hade i 80% bensin och 20% etanol eller nått liknande och då gick den igenom
Senast redigerat av Evaldsson (13 februari 2008)

Drive It Like You Stole It

31 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#3
okey....

det visar jo att det inte lönar sej fuska.....
varför e hc hög? vilka orsaker finns det? kan det vara katten? eller kan det vara att det inte är tät?

En fråga til...
det går inte ställa in exakta tändningen på min s13? WHY??

Herr
1 722 Inlägg
13 februari 2008
#4
hanna_24 skrev:
INFO
Nissan 200sx S13

TRIM
steg3 chipp
460cc
uppsvarvad luft massa mättare 49,5mm
större bränslepump
3tums avgassytem från turbon med katt

PROBLEMET
Bilen vägrar gå igenom avgastest.

FÖRSTA BES
10L 98ans med 1 flaska K-sprit
Co-0.1 Co 2500-0.0 Hc-128 Lambda-1,20

ANDRA BES
med 10l V-power och 2L etanol och bytt lambda
Co-0.7 Co 2500 0.9 Hc-155 Lambda 1.01

Please help me!!!

Det blev inte bättre avgasvärden efter du hällt i sprit tanken?
Kan ju vara katten eller att du matat på med för mkt soppa kanske. lycka till!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 117 Inlägg
13 februari 2008
#5
Om bilen har för högt HC-värde innebär oftast att förbränningen inte är bra. Vanligaste felet är att ventiltätningarna är slitna, det kommer in olja i förbränningsrummet som kan ge högt HC-värde.
Kan även uppstå om katten är kall. Varmkör ordentligt innan så att den är rejält het.

Bytt olja och filter nyligen? Tändstiften schyssta? Vevhusventilationen kan ställa till med mycket problem om det kommer in för mycket gammal olja i insuget. Oljan ska ju förbrännas... En catchtank kan hjälpa en hel del.

Högt CO:
Det kan vara ett litet läckage vid grenröret/turbon som gör att lambdasonden indikerar för mycket luft i avgaserna. Då sprutas det in mer bränsle med för högt CO som resultat. Även sonden kan vara knas.
Rengör/byt även luftfilter.



Sök