1934
Sök

Byggråd till Baslådebygge (Mutant)

130 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Tjena jag har nyligen köpt två Mutant MT1007XXX basar(dubbla 2ohms talspolar)
och ett Mutant 1500.1XXX steg.
Nu undrar jag vilken grovlek på strömkablar jag bör ha? och hur jag bör koppla in basarna?

Basarna kommer ha varsin låda, men sen en fråga till hur stor ska lådan vara? står i instruktionsboken att de ska vara ca 28 liter till sluten låda men inte om basen är inräknad i dessa eller om det bör va 28 liter +basens volym?

spec på basarna: Mutant MT1007XXX 10"

-300W rms
-600W musik
-1200W max
-2x2ohms talspole
-Fs 35,4Hz
-Vas 26,9L
-Qts 0,314
-Xmax 13,5mm
-Re 3,6
-BL 17 Tm

spec. på steget: Mutant MT1500.1 XXX

-1x600Wrms i 4ohm
-1x1000Wrms i 2ohm
-1x1500Wrms i 1 ohm
-Klass D Inbyggda filter

MVH: christofer
Senast redigerat av sierracoff (4 februari 2008)

1 058 Inlägg
4 februari 2008
vill du ha bra tryck så är en portad låda att föredra! angående strömkablar så minst 35mm2, gärna 50.. samma på jord givetvis!

PoLoud =D

719 Inlägg
4 februari 2008
Det bör vara med elementet. fast kurvan vart inte bra alls i sluten låda när ja räknar me probox.

Jag skulle köra basreflex har två låda förslag gör du 2 lådor så 30liter 3" port på 17cm eller om du har båda i samma låda 60liter o en 4" port på 20cm. (med elementen) Dessa lådor såg bra ut enligt probox F-3db ligger på 35hz och du får en liten boost vid 40-60hz på 1-1,5db.

Good Luck!

live free, die young.

130 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
tack så jätte mycket för svaren tar gärna emot fler tips...
Men är det inte svårt att få det bra med portad låda? (enligt brl i stan)
tanken är ju att plasta lådor (eller allt är redan inhandlat för plastning).

Scratch: inte för att ställa dig mot väggen men har du räknat med mina basar då? för enligt mutant själva så vid portad bör lådan vara 43 liter och 3" port på 25 cm.

719 Inlägg
4 februari 2008
sierracoff skrev:
tack så jätte mycket för svaren tar gärna emot fler tips...
Men är det inte svårt att få det bra med portad låda? (enligt brl i stan)
tanken är ju att plasta lådor (eller allt är redan inhandlat för plastning).

Scratch: inte för att ställa dig mot väggen men har du räknat med mina basar då? för enligt mutant själva så vid portad bör lådan vara 43 liter och 3" port på 25 cm.

Svarat på ditt PM. me 43liter kommer den går lite längre ner i registret innan den bottnar beror lite på hur mkt plats du har i bilen som sagt.

Svårt me portad nje. den är mer känslig för fel storlek i förhållande till porten men har du dessa rätt så är det bara att bygga! kör på 43L 3" port på 25cm eller 30 liter 3" port på 17-20cm så kommer det att funka bra.

Kom ihåg att använda aeroportarpå röret för att minska risken för blåsljud!

live free, die young.

130 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
Scratch skrev:
Svarat på ditt PM. me 43liter kommer den går lite längre ner i registret innan den bottnar beror lite på hur mkt plats du har i bilen som sagt.

Svårt me portad nje. den är mer känslig för fel storlek i förhållande till porten men har du dessa rätt så är det bara att bygga! kör på 43L 3" port på 25cm eller 30 liter 3" port på 17-20cm så kommer det att funka bra.

Kom ihåg att använda aeroportarpå röret för att minska risken för blåsljud!

okej låter ju bra det för man vill ju inte ha förstor låda då det ska vara i en audi a4 sedan.
men tänkte på om ni har några bra tips på hur man på ett ungefär ska få rätt liter till en plastad låda? innan man plastar så man inte behöver göra om allt för att den blir för liten eller för stor?

samt hur ska jag koppla basarna på bästa sätt till slutsteget?

MVH:christofer

948 Inlägg
4 februari 2008
paralell koppla dom kanske? från bas nr 1:s plus drar du en kabel till bas nr 2:s minus. sen bryggar du bara alltså samma sak fast till stegets bryggkoppling fast där plus till plus och minus till minus. blir väl c:a 2ohm väl blir väl ganska bra för dom basarna eller är jag helt ute och cyklar?

130 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
nja ska ju ha två lådor och det är två talspolar på varje bas, men sen finns det ju två plus och två minus på steget...

ingen som har tips på hur man räknar ut volymen på en låda som ska plastas eller på ett ungefär hur många liter extra man bör lägga in, kommer ju bygga rygg, en sida och botten i mdf, men vill ju inte bygga helt fel...

snälla kom med tips

MVH christofer

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
4 februari 2008
När du plastat klart fyller du den med nått lämpligt och sen öser du det i hinkar.
1 hink lika med 10 liter oftast.
Köp en hink som är graderad i liter så blir det bra.

Att koppla basarna kan du göra såhär.
http://i49.photobucket.com/albums/f252/BMTech/mutant.jpg
För att få basarna på 4 ohm seriekopplar du spolarna.
Alltså ena spolens plus till andra spolens minus sen vidare till steget. och samma med dom andra 2 terminalerna.
Sen kopplar du enligt bild på steget.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

130 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
När du plastat klart fyller du den med nått lämpligt och sen öser du det i hinkar.
1 hink lika med 10 liter oftast.
Köp en hink som är graderad i liter så blir det bra.

Att koppla basarna kan du göra såhär.
http://i49.photobucket.com/albums/f252/ … mutant.jpg
För att få basarna på 4 ohm seriekopplar du spolarna.
Alltså ena spolens plus till andra spolens minus sen vidare till steget. och samma med dom andra 2 terminalerna.
Sen kopplar du enligt bild på steget.

Jo det vet jag hur jag gör för att få reda på volymen när den är klar fast jag skulle vilja ha tips på hur mycket man bör "lägga till" i grund stommen för att få rätt liter i slut ändan så man slipper bygga om låden vore ju surt om den blev för liten menar jag.

Sen så tänkte jag har det någon betydelse att det finns 2+ och 2- utgångar på steget.
Tänkte annars om man gör som exempel 1 här : http://www.mutant.uk.com/downloads/wiri … wiring.pdf

eller blir belastningen ändå 0.5 ohm på steget trotts två utgångar?

Blir det 2ohm om man kopplar som du skrev: brygga plus till minus och sedan ta koppla in de kvarvarande polerna till steget eller har jag fattat fel då?

2 009 Inlägg
4 februari 2008
ja det bli 2 ohm om man gör som mitt förslag.
0,5 är för lite..

Gör grundstommen stor nog och sen fyll ut resten om den blir för stor sen bara ....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

130 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
okej låter bra det då kopplar jag nog så, men sen skulle jag villa ha lite mer tips på volym på portad låda.
kan det stämma med 30 liter och 3" port på 17 cm? jag tycker det låter lite.
Tar gärna emot fler tips då man är nybörjare inom branchen.

Man vill ju få ett bra ljud i bilen. smile

2 009 Inlägg
4 februari 2008
Då hade jag kört sluten låda..
Portade är en vetenskap i sig och det är noga att få rätt.
Tvivlar man bara lite kör slutet för det är inte lika känsligt och spelar rappare..
Men det är ju lite en smakfråga.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

130 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
okej jo jag har väl länge varit inne på att köra sluten då det känns bäst att börja med.
Men säger många att jag nästan måste köra portad i min bil (a4 sedan) och att det inte är så svårt.

719 Inlägg
5 februari 2008
En sluten låda på dessa basar kommer att kräva mkt mer kraft från steget för än om du bygger en basreflex.  Me steget kommer att lämna 1000wrms i 2ohm så det bör räcka en bra bit!

live free, die young.

2 009 Inlägg
5 februari 2008
Där finns effekt att driva dom basarna i väldigt små slutna lådor så inga problem där.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

130 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
jo effekt tycker jag väl att de bör finnas och steget sägs efter mätningar vara underspecat också. smile
hade väl tänkt försöka få lådan att bli 28 liter som Mutant anger att de bör va, men är ju svårt att veta vad slut volymen kommer hamna på efter som jag ska plasta.

det jag har räknat på är en låda med två väggar och botten med måtten: B:25cm L:50cm H:25cm vilket ger en volym på ca 31 liter om den varit likformig.

Tror ni detta blir för litet?

782 Inlägg
5 februari 2008
Fundera först hur du ska få in basen i kupen.
Bandpass låda kanske kan va en ide (kör själv med 2 st 12xxx och det funkar bra) men ännu viktigare att få rätt men ibland ända alternativet.

130 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
jo är väl sugen på att göra ett rikigt bygge så det verkligen låter bra men samtidigt så har man inte byggt låda innan så känns som sluten är bästa "nybörjar" lådan låter det helt crsp och ingen bas in i bilen så kommer planer bearbetas men börjar nog med sluten...

130 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
kommer sätta i gång med bygget till helgen men nu en fråga angående sluten låda, (eftersom jag ska plastalåda).
Är det bättre med en lite för stor låda än en som är lite mindre än rekomendationerna(till sluten låda)?

rekomendationerna från Mutant ligger på 28 liter men är ju svårt att veta vad det kommer sluta på, jag kommer ju bygga lådan med golv och två sidor och sedan plasta.

MVH: Christofer

Sök