2447
Sök

1.8T eller 3.0 V6??

1 639 Inlägg
19 februari 2006
#21
Tänk på att det är en liten motor, den har redan ett stort effektuttag original...
Ger inte mycket för Audis 1.8t eller oxå har väll den TT(ej quattro) och A3'a  jag rastat varit slutkörda, båda rök som fan när dom gasade i alla fall... A3'an var väll förvisso 150hk versionen men TT'n gjorde inte mycket bättre ifrån sig !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 februari 2006
#22
Psychotic skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Laddar inte Audi a4 1,8T mer än 0,3-0,4 bar?

0.5 orginal.. 1.3+ chippad..

eftersom K03 turbinen som sitter i A4 1.8T inte klarar att ladda med än 1 bar så kan nog samtliga glömma de siffror de får av sina glädjemätare, den lilla turbon klarar helt enkelt inte att ladda så hårt... ska man ha högre tryck så får man byta turbin och då till något grövre än en K04 som pallar med högre flöde men inte högre tryck vilket många fantiserar om. att en K04 skulle ge högre ladd är bara skitsnack, mer flöde ja, mer tryck, nej...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 februari 2006
#23
C2racing skrev:
som sagt. store möjliheter att trimma om man har en 1.8 Tsmile

*Host* på ett ekonomiskt vis ja men trimmar man v6:a finns det mer hästar att hämta!


677 Inlägg
20 februari 2006
#24
Eftersom det krävs en ganska rejält trimmad 1,8t för att köra ifrån V6:an så höjs soppaförbrukningen på 1,8t:n så att det inte blir direkt billigare med den snurran. Och då har du kammremm som skall bytas också vilket du inte har i V6:an.
(Har nu jämfört mellan gammla 1,8t och 2,8:an. Vet inte hur 3,0 är i förbrukning)

Observera att med "rejält" menar jag mer än ett chip.
Ganska mycket pengar innan du kör ifrån 3,0:an

Sen att turboknuffen gör att 1,8t känns rappare är ju en kul grej, men siffrorna är oftast inte så imponernade.



Håller med föregående talare, hehe! Men gratis är det inte.
Men det säger ju sig självt att en 3,0 kan leverera mer effekt än en 1,8. Beror bara på vad man skruvar på för roliga prylar (turbo, biturbo, kompressor).
Senast redigerat av BoraV6 (20 februari 2006)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 februari 2006
#25
jag hade en audi 80 2.8 V6q förut vilket jag nämnt i tidigare inlägg i denhär tråden, nu har jag en 1.8TSq A4, 180 hp orig+ chip som ska ge den 190 hp och 300 Nm i vrid den är trimmad på sa vis att den saknar turboknuff. draget kommer jämnt över hela registret vilket påminner mycket om V6:an, enda skillnaden är väl att det saknas en del vrid mellan 800 och 1500 varv. förbrukning vintertid på 1.8:an ligger runt 0,98 och 1,04 liter per mil blandad körning, V6:an sörplade i sig 1,2 liter milen på vintern blandad. på landsväg drar 1.8:an 0,75 och V6:an hade jag som lägst nere i 0,84. vad gäller kamremmen så är bytesintervallet samma på 3.0 som på 1.8T, dvs 12000 mil eller 5 år. på gamla 2.8 liters V6:an med 12 ventiler fanns dock inget intervall för remmen vilket BoraV6 var inne på tidigare. visst man KAN få ut mer ös ur en 3.0 med rätt trim, men frågan är hur många som har råd att dra ur de hästarna? känns som att det blir billigare att köpa en beg RS4 istället och sedan trimma den lite om man vill... trimma sugmotor är dyrt, dessutom krävs det en hel del kunnande. en 1.8T blir billigare i längden, men visst, 3.0 har teoretiskt mer potential för den som har råd att utnyttja den...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök