jag hade en audi 80 2.8 V6q förut vilket jag nämnt i tidigare inlägg i denhär tråden, nu har jag en 1.8TSq A4, 180 hp orig+ chip som ska ge den 190 hp och 300 Nm i vrid den är trimmad på sa vis att den saknar turboknuff. draget kommer jämnt över hela registret vilket påminner mycket om V6:an, enda skillnaden är väl att det saknas en del vrid mellan 800 och 1500 varv. förbrukning vintertid på 1.8:an ligger runt 0,98 och 1,04 liter per mil blandad körning, V6:an sörplade i sig 1,2 liter milen på vintern blandad. på landsväg drar 1.8:an 0,75 och V6:an hade jag som lägst nere i 0,84. vad gäller kamremmen så är bytesintervallet samma på 3.0 som på 1.8T, dvs 12000 mil eller 5 år. på gamla 2.8 liters V6:an med 12 ventiler fanns dock inget intervall för remmen vilket BoraV6 var inne på tidigare. visst man KAN få ut mer ös ur en 3.0 med rätt trim, men frågan är hur många som har råd att dra ur de hästarna? känns som att det blir billigare att köpa en beg RS4 istället och sedan trimma den lite om man vill... trimma sugmotor är dyrt, dessutom krävs det en hel del kunnande. en 1.8T blir billigare i längden, men visst, 3.0 har teoretiskt mer potential för den som har råd att utnyttja den...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!