2942
Sök

Hur skulle du trimma en Saab 93 Aero 03-05?

Telge Drifting Team
602 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#1
Som topicen lyder, och om du har en färdig trimmad, hur är den trimmad, och vad ger det i hk, ax o topp?
Har kollat runt lite här o var, Intercooler kan man ju hitta billiga i rätt mått lite här o var, men hur mkt ger en sån (vågar man köpa en billig, är dom sämre?) + chip, måste man byta mer då kanske? Man plocka lösa delar lite här o var o byta, eller funkar det inte så?
Senast redigerat av Falkich (22 februari 2008)


56 Inlägg
23 februari 2008
#2
prova trimma med PPC . trim kitt
, har själv efarenhet av det o det funkar kalas , underbart , bilen går som ett skott ,

körde steg 3 typ på  en 1.8 t saabb 93 kombi.


BSR!
Senast redigerat av alex_evo3 (23 februari 2008)


3 120 Inlägg
23 februari 2008
#3
Vill du välja värre delar än vad som ingår i trimfirmornas färdiga steg 1-2-3 lösningar så  ska du inte chippa. Då är det betydligt bättre att stoppa i alla delar och mappa bilen till just de prylarna du köpt.

Enklast är väl att välja en färdig lösning, från någon av de etablerade "chip"firmorna.

Hur mycket effekt skulle du vilja ha?


8 883 Inlägg
23 februari 2008
#4
Själv har jag Hirsch Performance vilket ger 252hk och 370nm.
Det som är bytt är intercooler och avgassystem samt programvara.
Fördelen med just Hirsch är att bilen är 100% laglig=Helbilsgodkänd och att alla garantier från SAAB gäller.
http://www.hirsch-performance.ch/Conten … F280009160
Senast redigerat av Hamilton (23 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Telge Drifting Team
602 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#5
SEK41,950.00, incl. VAT för hirsch, nja det är det inte värt enligt mig....
Och viccoA, jag vill ha MÄST effekt... Men det kostar mäst åxå.. Så jag antar att man får nöja sig med kanske trim för drygt 20 000 som bsr steg3 kanske. Det måste ju låta bra i högtalarna, och se bra ut på utsidan åxå.. Och pengar skiter man ju inte precis. Men en mappning lär ju kosta några tusen, säkert mer än en chipning?


Inläggskritiker
990 Inlägg
23 februari 2008
#6
Falkich skrev:
SEK41,950.00, incl. VAT för hirsch, nja det är det inte värt enligt mig....
Och viccoA, jag vill ha MÄST effekt... Men det kostar mäst åxå.. Så jag antar att man får nöja sig med kanske trim för drygt 20 000 som bsr steg3 kanske. Det måste ju låta bra i högtalarna, och se bra ut på utsidan åxå.. Och pengar skiter man ju inte precis. Men en mappning lär ju kosta några tusen, säkert mer än en chipning?

MEST, stavas det. (leker ordpolis i extrema fall) smile

Ja men en mappning så görs mappningen inviduellt för just din bil, en chipning är nåt helt annat.

Nackdelen med nyare bilar är att man måste byta mycket för det ska hålla.
För 20k hade du haft över 300hk utan problem i en 9000 eller en annan saab me tronic 5

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Telge Drifting Team
602 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#7
Hammarslag skrev:
Falkich skrev:
SEK41,950.00, incl. VAT för hirsch, nja det är det inte värt enligt mig....
Och viccoA, jag vill ha MÄST effekt... Men det kostar mäst åxå.. Så jag antar att man får nöja sig med kanske trim för drygt 20 000 som bsr steg3 kanske. Det måste ju låta bra i högtalarna, och se bra ut på utsidan åxå.. Och pengar skiter man ju inte precis. Men en mappning lär ju kosta några tusen, säkert mer än en chipning?

MEST, stavas det. (leker ordpolis i extrema fall) smile

Ja men en mappning så görs mappningen inviduellt för just din bil, en chipning är nåt helt annat.

Nackdelen med nyare bilar är att man måste byta mycket för det ska hålla.
För 20k hade du haft över 300hk utan problem i en 9000 eller en annan saab me tronic 5

Ska man tacka eller bli arg när någon rättar en? eller stavas det än? faan.. skit samma..
Men hur mkt måste man byta då? 93an borde väll hålla för typ 300-350 hk?


8 883 Inlägg
23 februari 2008
#8
Falkich skrev:
SEK41,950.00, incl. VAT för hirsch, nja det är det inte värt enligt mig....
Och viccoA, jag vill ha MÄST effekt... Men det kostar mäst åxå.. Så jag antar att man får nöja sig med kanske trim för drygt 20 000 som bsr steg3 kanske. Det måste ju låta bra i högtalarna, och se bra ut på utsidan åxå.. Och pengar skiter man ju inte precis. Men en mappning lär ju kosta några tusen, säkert mer än en chipning?

Vad man vill riskera är ju helt upp till var och en, själv tycker jag att det bara är dumt att "gambla" med en bil som kostar 200.
Visst du kan få samma effekt till ett betydligt billligare pris och det håller kanske lika bra.

Men jag vill som sagt inte chansa med en så pass dyr bil.
Senast redigerat av Hamilton (23 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Telge Drifting Team
602 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#9
Hamilton skrev:
Falkich skrev:
SEK41,950.00, incl. VAT för hirsch, nja det är det inte värt enligt mig....
Och viccoA, jag vill ha MÄST effekt... Men det kostar mäst åxå.. Så jag antar att man får nöja sig med kanske trim för drygt 20 000 som bsr steg3 kanske. Det måste ju låta bra i högtalarna, och se bra ut på utsidan åxå.. Och pengar skiter man ju inte precis. Men en mappning lär ju kosta några tusen, säkert mer än en chipning?

Vad man vill riskera är ju helt upp till var och en, själv tycker jag att det bara är dumt att "gambla" med en bil som kostar 200.
Visst du kan få samma effekt till ett betydligt billligare pris och det håller kanske lika bra.

Men jag vill som sagt inte chansa med en så pass dyr bil.

Jag vill inte heller changs, det är därför jag kollar runt lite... med steg 3 från bsr borde väll inte vara några problem?


8 883 Inlägg
24 februari 2008
#10
Falkich skrev:
Hamilton skrev:
Falkich skrev:
SEK41,950.00, incl. VAT för hirsch, nja det är det inte värt enligt mig....
Och viccoA, jag vill ha MÄST effekt... Men det kostar mäst åxå.. Så jag antar att man får nöja sig med kanske trim för drygt 20 000 som bsr steg3 kanske. Det måste ju låta bra i högtalarna, och se bra ut på utsidan åxå.. Och pengar skiter man ju inte precis. Men en mappning lär ju kosta några tusen, säkert mer än en chipning?

Vad man vill riskera är ju helt upp till var och en, själv tycker jag att det bara är dumt att "gambla" med en bil som kostar 200.
Visst du kan få samma effekt till ett betydligt billligare pris och det håller kanske lika bra.

Men jag vill som sagt inte chansa med en så pass dyr bil.

Jag vill inte heller changs, det är därför jag kollar runt lite... med steg 3 från bsr borde väll inte vara några problem?

Har endast haft BSR till SAAB 9000 och det fungerade till 100%.
Ska säkert fungera lika bra till 9-3 med.

Fotograf på tierpidag.se

"Blå dåre"
35 Inlägg
24 februari 2008
#11
Byt bil?

Ur Burnouten hördes en röst som sade "Le, ty den kunde ha varit värre!". Så jag log... Och den blev värre!
Having a fast Volvo is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay

Telge Drifting Team
602 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#12
Grim skrev:
Byt bil?

Har inte ens köpt bilen än...
Men det är en bil jag vill ha..


134 Inlägg
24 februari 2008
#13
Jag kör BSR och det enda problemet ja ser med dom är att dom möjligtvis tar i lite mycket i antalet hästar deras trim verkligen ger.

/t0bias


Sök