3100
Sök

Problem Volvo 740 -90 B230f

T-mek
68 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej.. Jag har en volvo 740 -90 som jag har ett ganska stort problem med.
Den dricker ca: 1,4l/mil och är lite trött.
Den stannar ibland och då får jag inte igång den direkt men efter ca: 1-2min så startar den igen.. Den hackar inte. Avgasvärdena är bra.
Jag har kollat felkoder men inget fel. Jag har bytt bränsletrycksregulator,fördelarlock,stift,rotor

Mvh/Nicke

I dont drive fast,
I just fly low

10 Inlägg
20 februari 2006
#2
tjena Nicke.Har du kollat luftmassamätaren som sitter innan luftburken,dom har en tidens att gå sönder en kostnad på 3000-4000:- ,men skriv ned siffrorna & titta om skroten har en beg.


Mental retard :D
98 Inlägg
20 februari 2006
#3
hej! hade nog samma prob. med min gammla 740 o det var bara ett relä som sitter på burken för kylarvätska som hängde sig o inte vil "dra" knackade bara på det o bilen startade direkt. min bränsle nivå var något liknande men orkade inte klydda med reläet eller den lilla motorn den driver (du hör vilken om motorn e avstängd)

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

T-mek
68 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#4
okey men vilken motor menar du?
luftmassemätaren är hel..

I dont drive fast,
I just fly low

10 287 Inlägg
21 februari 2006
#5
Låter skumt att avgasvärden är bra för jag skulle tippa på luftmassemätare eller kallstartspridare som läker/hänger sig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mental retard :D
98 Inlägg
21 februari 2006
#6
om du trycker till relät och ahr din motor (B230f) avstängd så kommer du höra (ett svagt "ljust" ljud) en liten motor som går igång en bit ner på (huvudmotorn) svårt att förklara men händer inget när du trycker på relät och tändningen till och du iunte hör ett litet surrande så är det nog bara relät som e kass.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

Mental retard :D
98 Inlägg
21 februari 2006
#7
glömde nämna att motorn för in luft till motorn under vissa varv därav kan din bränsle förbrukningen bli hög även om dom har runt 1.3 ny enligt manualen ;P

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

10 287 Inlägg
21 februari 2006
#8
Hade du en 90:a också?

Tänk på att 90:an har LH2.4 och i alla dom bilar med LH 2.4 jag har grävt i så har jag aldrig sett något relä som driver nån motor som för in luft nånting.....

Tänker du på tomgångsmotorn? Det är en PWM motor som drivs direkt från bränslestyrboxen och den tar ingen luft utifrån.

Och reläet. Menar du månne radioavstörningsreläet? Det kan iofs jävlas och göra så att bilen inte startar men det kan inte göra så att du får hög soppaförbrukning.

/Göran

PureLuck skrev:
glömde nämna att motorn för in luft till motorn under vissa varv därav kan din bränsle förbrukningen bli hög även om dom har runt 1.3 ny enligt manualen ;P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mental retard :D
98 Inlägg
21 februari 2006
#9
det va ifs 89 men jag ahr för mig att polaren har samma på sin 90:a o på den fungerar det så iaf ber om ursäkt ifal jag har fel men va jag minns så var de så. mvh Fredde

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

10 287 Inlägg
21 februari 2006
#10
89 har också LH2.4.
Ursäkta mig, nu trillade poletten ner i min tröga hjärna.

Det är klart att tomgångsmotorn tickar till när den får ström. Och det får den när du trycker till radioavstörningsreläet.

Men jag tvivlar på att det är reläet som är fel på.

/Göran

PureLuck skrev:
det va ifs 89 men jag ahr för mig att polaren har samma på sin 90:a o på den fungerar det så iaf ber om ursäkt ifal jag har fel men va jag minns så var de så. mvh Fredde

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mental retard :D
98 Inlägg
21 februari 2006
#11
okej, min gamla bil startade iaf när jag tryckt till det för att  det "hängde" sig. värt ett försök iaf. mvh Fredde

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

T-mek
68 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#12
lamdavärdet är lite för högt men det är bara för avgassystemet ej 100% tätt längst bak..
vi ska kolla till reläet idag.
tack för alla svar

I dont drive fast,
I just fly low

10 287 Inlägg
22 februari 2006
#13
Börja med att byta bränslepumpsreläet. Detta är det klassiska felet när den dör slumpmässigt och går att starta igen efter en stund.
(Glapp i reläet när det blir varm - kallnar och blir kontakt igen när man stått några minuter)

/Göran

Nicke_745 skrev:
lamdavärdet är lite för högt men det är bara för avgassystemet ej 100% tätt längst bak..
vi ska kolla till reläet idag.
tack för alla svar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

T-mek
68 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#14
okey tack så mycket ska kolla upp det nu..

I dont drive fast,
I just fly low

781 Inlägg
22 februari 2006
#15
vad är de som styr den så kallade automatiska choken då? måste ju va så att nåt hänger sig så den får för lite luft å sura? och därför drar den mer soppa?

en gammal bil med förgasare som man kör på chock drar ju ½ liter mer milen än utan?

är inte så insatt i dehär men borde de inte kunna vara nåt sådant?


Sök