3526
Sök

Behöver hjälp att välja batteriladdare

62 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder som önskas lite tips på vad man ska skriva för batteriladdare på önskelistan.
Har läst runt i lite guider, här på forumet, tillverkarnas hemsidor mm och förstått så pass mycket att det bör vara en s k elektroniskt styrd så att den övergår i underhållsladdning när batteriet är fulladdat (Rätt uppfattat?)

CTEK verkar populära, men det finns ju ett par att välja på (MXS 3600, MXS 7000, MXS 25000), det jag undrar är vad är skillnaden och hur vet man vad man behöver? och självklart ungefär vad ligger de olika varianterna på i pris!?

Jag har en ganska hyfsad bilstereoutrustning i form av ett större steg till bas och ett lite mindre till framsystem, fortfarande orginalbatteri, men sugen på att uppgradera till något i form av Tudors deep cycle till våren, så laddaren bör ju vara kompatibelt med nuvarande orginalbatteri och även lite häftigare varianter.

162 Inlägg
24 november 2007
CTEK 1-90 Ah funkar fint. Finns typ på Mekonomen, Jula m.m.

21 761 Inlägg
24 november 2007
För att kunna ladda bra medan man spelar relativt högt så bör man välja MSX 25000, men den kostar ju en slant förstås. Vilken laddare som du ska välja beror mycket på hur du tänker använda den, ifall du vill ladda medan du spelar eller om den bara ska underhållsladda när allting är avstängt.

För vanlig underhållsladdning när allt är avstängt så räcker en MSX 3600/7000 bra.

392 Inlägg
25 februari 2008
Så om jag ska använda laddaren när jag spelar, så är det alltså 25000 som gäller?  Det funkar inte med 700:an?   Är ju bara hälften så dyr på BRL.....

//Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

21 761 Inlägg
26 februari 2008
MSX7000 ger upp till 7A laddström, det räcker förstås till om man spelar på lagom volym med en mindre anläggning. Man får ju också tänka på att även om man krämar på ordentligt en liten stund och sedan spelar på låg nivå, då hinner nog laddaren ge en hel del laddning ändå när anläggningen inte drar så mycket.

Ska man däremot spela högt i någon timme/flera timmar med tex ett bassteg på 500-1000W och ett steg för framsystem, då behövs en större laddare som MSX25000. Likadant om man ska stå och dema på tävlingar eller liknande.

En sak man bör komma ihåg är att ett slutsteg kan dra ca 1-2A i tomgångsström, det varierar mellan olika steg. Har man då tex 3 st steg så kan alltså enbart tomgångsströmmen uppgå till 3-6A.

329 Inlägg
26 februari 2008
skulle köra på en 25000 eller två:-)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

392 Inlägg
26 februari 2008
Jag ska spela lite på Elmia tänkte jag! Visa lite byggbilder i skärmarna, och lira lite musik på låg volym!  Kanske räcker om man köper mellan varianten nu, och kanske uppgradera lite senare....

Har en baslåda med 2st RF Power 12" som drivs av ett RF Mono-steg på 1500W
4st Skärmar
2par 5,25 högtalare   som drivs av ett 2-kanals RF-steg
Optima Yellow top- batteri

//Jonte

329 Inlägg
26 februari 2008
Orange_Dragon skrev:
Jag ska spela lite på Elmia tänkte jag! Visa lite byggbilder i skärmarna, och lira lite musik på låg volym!  Kanske räcker om man köper mellan varianten nu, och kanske uppgradera lite senare....

Har en baslåda med 2st RF Power 12" som drivs av ett RF Mono-steg på 1500W
4st Skärmar
2par 5,25 högtalare   som drivs av ett 2-kanals RF-steg
Optima Yellow top- batteri

//Jonte

tror du ska satsa på 25000 på en gång är inte kul om du bara kan stå där ett par timmar bara och blir ju dyrare i längden och köpa två laddare istället för och köpa en riktig på en gång.. och sen när det inte räcker med en 25000 så kan du ju alltid köpa en till...wink

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

392 Inlägg
26 februari 2008
Hehe okay, det har du ju rätt ismile

Är det bara att koppla den laddaren på polerna på batteriet och sedan in i vägguttaget alltså?

//Jonte

Miklen
26 februari 2008
ja.. enda nackdelen ja tycker me den är att sladdarna från laddaren te batteriet är förbannat långa..men men smile

392 Inlägg
26 februari 2008
Jasså åfan, får bli att gömma dom lite diskret då;)
Monterar man fast laddaren brevid batterit, eller det spelar kanske ingen roll?
Men man kan ha den sitta monterad i bilen förjämnan?

//Jonte

Sök