2981
Sök

ang: biltemas universalrör

287 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
hejhej,

funderar nu på att åka ner till biltema och köpa mej lite universalrör och börja bygga ett större avgasrör ifrån katten, hade tänkt att andvänd mej utav biltemas universalrör med 76 mm storlek.. så satt och tänkte lite hejvilt bara för skoj skull på biltemas hemsida hur mycket det ungefär skulle kosta att köpa universalrör och bygga eget.. så min lista vart: 3 meter 76 mm rakarör, 2 st stegmuffar med början 56mm och med slut 63,5 sen 2 st till stegmuffar med 63,5 mm i ena endan sen 76mm i andra så jag kan få ansluta de raka rören som är på 76mm och på orginalröret som jag tror är ungefär 56 mm eftersom det är det lägsta dimensionen dom har:P Sen en rund ljuddämpare som det stog var 76mm och.. det var ungefär så jag kunde klura ut att jag behöver.. kan hända att jag behöver ha nån böj eller nått vid bakaxeln sen men det kan man väll böja röret sen eller köpa färdiga.. Så allt som allt kostade det 816,60 kr.. och då är det med 1 ljuddämpare med.. men jag undrar om det räcker med en ljuddämpare ifrån katten och med 3 tumsrör.. (tror 76mm är 3 tum) har för mej att 1 tum låg på ungeför 25,3333 mm typ.. eller om jag ska ha den här dämpare som jag köper på biltema som mittendämpare och sen nån annan sportljuddämpare som slut. Fast det blir ju en hel del dyrare men ja vet ej? Tänkte mest på besiktningen..

vart lite väl mycket skrivit menmen det får ni leva med:P
sen äre nått att ha eller äre bara skit?
skriv gärna hur stor orginaldimensionen är på orginalröret..
ska bygga till en bmw 318i e30
mvh kim
Senast redigerat av kiiiimpa (28 februari 2008)

volvo ska de va :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2008
Jag har just köpt lite rör från Biltema som jag smällt på. Om man jämför med Simons så tycker jag ytan ser mer galvad ut, sådär lite "flakes". Vi får se hur det håller.

1tum=25,4mm

Ska du köra 3tum på BMWn? Det är för grovt! Dessutom är det knepigare med tjocka rör när man ska över bakaxeln och fram under bilen. Kör 2,5 tum.

Jag tror det kommer bli bullrigt med bara en dämpare. Satsa hellre på en liten rakt-igenom-dämpare efter katen och en stor längst bak. Men inte fasen behöver du 3 meter rör!

Du kan inte böja rören själv om du inte sandfyller och värmer.

Tips: Plocka ner ditt system, lägg det på backen. Räkna ut vad du behöver och köp även böjarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

287 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
okej:P aa överdrev väll en hel del med 3 meter rör men endå:P okej kör väll med 2,5 tum då smile

3 Inlägg
29 februari 2008
tjena jag har precis byggt klart mitt system på min merca tog 2,5" en sån simons ljudämpare och en 3" och den låter helt perfa mörka och fint. bygger du med 3" blir det för stort kommer nog  inte motorn få rätt motstånd

287 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
okej.. då blire 2,5 tum då... men hade tänkt att köra med biltemas runda ljuddämpare (inte den ovala) den skulle kosta 249kr eller nått sånt.. är det nått att ha eller? tänkte endast ha en ljuddämpare och den är ju billig och allt så tänkte om man kunde köra med den som ljuddämpare på slutet...

12 086 Inlägg
29 februari 2008
Biltemas rör är galvade, och det är väl bara bra? så rostar inte skiten.
Både rören och dämparna ser vettiga ut, bra passform och fina bockar.
Så de tycker jag.

3" är påtok för mkt för din lilla motor. Det skulle räcka med 2" för att få bättre flöde men du kan gå upp till 2.5" för att få lite mer dåvare ljud. Men motståndet på din lilla motor lär inte bli mkt skillnad på 2.5" lr 3". Iandra sidan har du inte mkt till bottendrag i motorn orginal så de kanske kvittar. då får ligga o tokvarva, då kan du smälla på 2.5"! smile

152 Inlägg
1 mars 2008
biltemas rör duger galant ... dock har simons rörkrökar en större å mjukare böj och kan väl ha en promilles inverkan på flöde ... men åk biltema det funkar kanon!

It´s Better to burn out than fade away

Sök