har en kopis som har en sharan. måste fråga när man har fullt rattutslag så skorrar det o gnisslar fruktansvärt kan det va servopumpen som är gången lr vad kan det va??
Brukar vara så att vid fullt rattutslag så blir motståndet i systemet högre, och i instruktionsboken till min VW Bora står till och med att man inte ska ha fullt rattutslag med motorn igång längre stunder då det kan skada Servopumpen. Det är troligtvis därför det tjuter, samma mängd vätska som ska pumpas genom mindre area. Min gamla 740 skrek också vid fullt rattutslag. Men den höll i många år och många mil, så jag skulle inte oroa mig förrän man märker att nånting börjar jävlas.
På sharanerna är det faktiskt rätt vanligt att servopumpen går.. Säg till han att han dock inte behöver oroa sig förrän det låter hela tiden! Och kolla så det inte hackar när han svänger för då kan det vara styrväxeln istället, kan bli lite dyrare då..
jag har aldrig fullt rattutslag om jag har en bil med servo, har det som regel bara, när man känner att det tar emot, så släpper man efter lite, går hur bra som helst.