Var och köpte en E30 idag. Mitt mål med bilen är att få en snabb och rolig gatbil som inte gör bort sig varesig gäller svänga gasa eller sladda. Har rätt god tid på mig att bygga då körkortet inte kommer förrän sommaren nästa år.
Till vardags sen kommer jag rulla runt i min 940 med en del stereo i, läs mer här:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=2 … rojekt+940 . Det ligger lite på is just nu men det kommer börja jobbas igen när man får lite mer tid över samt motivationen stiger.
Att det blev en E30 är i mina ögon lite småtråkigt då de är så vanliga, dock får man se det på andra vis. I mina ögon är det den mest prisvärda bilen om man ska turbokonventera samt ha roligt med RWD. Den är liten, har RWD, är vanlig så delar inte är några problem, finns mycket kunskap bakom dem, lättskruvade och balla.
Just min E30 är en 320 som sagt, född 1989 och karossen har rullat 41k mil medans motorn enbart har gått 10k mil. Rost finns på vänster framskärm, taket och på lite andra ställen, dock småsaker. Rosten ska jag fixa väldigt snart så man slipper skiten. 1220kg vägde den när jag vägde den idag.
Jag köpte bilen idag och fick med sommar och vinterdäck, extra insug, 6st spridare, fuelrail, 6st nya tändstift, 6st nya tändkablar, en tändspole, komplett lyktsett fram och lite andra småsaker. Bilen vart nästen fulltankad och jag kommer få tillbaka 600kr från skatten. Allt till ett pris utav 4800kr, vilket är oslagbart i mina ögon.
Planeringarna fram till körkorten är följande:
* Slita ut mer utav inredningen samt skrapa dämpning.
* Laga all rost som finns samt att köpa ny framskärm.
* Köpa och bygga bur - typ okänd än sålänge.
* Byta samtliga bussningar undertill.
* Kolla över bromsar, bränsle samt tändsystem.
* Bygga avgas och byta filter. Blir 3" avgas med en gång, lagom stort för framtida behov.
* Bygga turbo med spridare och LMM från en 5-serie. Målet 2008 är 170-190hk samt 1050kg max.
* Fixa ett par billigare fälgar.
* Möblera om lite under huven och flytta batteriet till skuffen.
* Kapa bort reservhjulsbaljan och ersätta med rakt golv.
* Sänka bilen, köpa vita blinkers till skärmarna och framlyktorna samt ev. tona bak.
Vad det blir för turbo samt övrig delar är ännu okänt, men en lastbilsturbo känns billigt och hållbart även om det är trögdrivet med 2l.
Framtidsplaner:
* Byta motor till en 2.5l eller 3.0l.
* Byta sprut samt tändsystem till ett eftermarknads.
* Lacka bilen invändigt samt utvändigt.
* Köpa eftermarknads bromsar samt väghållning.
* Köpa två riktiga sportstolar.
* Bygga riktigt bränslesystem med tank i bagaget.
Detta är en liten del utav vad som händer, men även de största delarna.
Fyller på med tiden, updates kommer så fort jag har gjort något sevärt med bilen. Borde kanske nämna att detta ej kan jämföras med 1000hk E30's då min budget samt kunskap som tidigare nämnt inte vill hänga med
Bilderna är tagna precis efter att jag hämtade bilen, så den är varken damsugen, tvättad eller liknande.
Bilder:Idag ett par timmar efter att jag hade hämtat hem bilen började jag riva ut all onödig skit. Var ovanligt lite rost på golvet tycker jag, blev verkligen glad då jag hade väntat mig massa rostlagning. Såhär såg det ut efter ett par timmar, har kanske slängt ut 50kg redan. Mer kommer imorgon.
Sedan gick gaspedalens infästning av, enda rostiga på hela golvet. Blir att laga i dagarna.
Den förra ägaren jobbade med betong, därav allt vitt skräp i bilen.
More to come.
mvh Mathias