3022
Sök

Pelko - BMW 320 E30 Turbo

70 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#1
Var och köpte en E30 idag. Mitt mål med bilen är att få en snabb och rolig gatbil som inte gör bort sig varesig gäller svänga gasa eller sladda. Har rätt god tid på mig att bygga då körkortet inte kommer förrän sommaren nästa år.

Till vardags sen kommer jag rulla runt i min 940 med en del stereo i, läs mer här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=2 … rojekt+940 . Det ligger lite på is just nu men det kommer börja jobbas igen när man får lite mer tid över samt motivationen stiger.

Att det blev en E30 är i mina ögon lite småtråkigt då de är så vanliga, dock får man se det på andra vis. I mina ögon är det den mest prisvärda bilen om man ska turbokonventera samt ha roligt med RWD. Den är liten, har RWD, är vanlig så delar inte är några problem, finns mycket kunskap bakom dem, lättskruvade och balla.

Just min E30 är en 320 som sagt, född 1989 och karossen har rullat 41k mil medans motorn enbart har gått 10k mil. Rost finns på vänster framskärm, taket och på lite andra ställen, dock småsaker. Rosten ska jag fixa väldigt snart så man slipper skiten. 1220kg vägde den när jag vägde den idag.

Jag köpte bilen idag och fick med sommar och vinterdäck, extra insug, 6st spridare, fuelrail, 6st nya tändstift, 6st nya tändkablar, en tändspole, komplett lyktsett fram och lite andra småsaker. Bilen vart nästen fulltankad och jag kommer få tillbaka 600kr från skatten. Allt till ett pris utav 4800kr, vilket är oslagbart i mina ögon.

Planeringarna fram till körkorten är följande:

* Slita ut mer utav inredningen samt skrapa dämpning.
* Laga all rost som finns samt att köpa ny framskärm.
* Köpa och bygga bur - typ okänd än sålänge.
* Byta samtliga bussningar undertill.
* Kolla över bromsar, bränsle samt tändsystem.
* Bygga avgas och byta filter. Blir 3" avgas med en gång, lagom stort för framtida behov.
* Bygga turbo med spridare och LMM från en 5-serie. Målet 2008 är 170-190hk samt 1050kg max.
* Fixa ett par billigare fälgar.
* Möblera om lite under huven och flytta batteriet till skuffen.
* Kapa bort reservhjulsbaljan och ersätta med rakt golv.
* Sänka bilen, köpa vita blinkers till skärmarna och framlyktorna samt ev. tona bak.

Vad det blir för turbo samt övrig delar är ännu okänt, men en lastbilsturbo känns billigt och hållbart även om det är trögdrivet med 2l.

Framtidsplaner:

* Byta motor till en 2.5l eller 3.0l.
* Byta sprut samt tändsystem till ett eftermarknads.
* Lacka bilen invändigt samt utvändigt.
* Köpa eftermarknads bromsar samt väghållning.
* Köpa två riktiga sportstolar.
* Bygga riktigt bränslesystem med tank i bagaget.

Detta är en liten del utav vad som händer, men även de största delarna.

Fyller på med tiden, updates kommer så fort jag har gjort något sevärt med bilen. Borde kanske nämna att detta ej kan jämföras med 1000hk E30's då min budget samt kunskap som tidigare nämnt inte vill hänga med smile

Bilderna är tagna precis efter att jag hämtade bilen, så den är varken damsugen, tvättad eller liknande.

Bilder:
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1745.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1754.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1767.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1779.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1852.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1829.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1810.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1861.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1781.jpg

Idag ett par timmar efter att jag hade hämtat hem bilen började jag riva ut all onödig skit. Var ovanligt lite rost på golvet tycker jag, blev verkligen glad då jag hade väntat mig massa rostlagning. Såhär såg det ut efter ett par timmar, har kanske slängt ut 50kg redan. Mer kommer imorgon.

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1908.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1904.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1901.jpg

Sedan gick gaspedalens infästning av, enda rostiga på hela golvet. Blir att laga i dagarna.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1907.jpg

Den förra ägaren jobbade med betong, därav allt vitt skräp i bilen.

More to come.

mvh Mathias


Im Awesome!!
281 Inlägg
26 augusti 2007
#2
Coolt projekt, kommer följas.

Lycka till!

Åk på rätt sätt, åk brett :D

.......
2 655 Inlägg
26 augusti 2007
#3
kommer att följa denna tråd då ja håller på me exakt samma saker själv förutom att de blir inte turbo utan väldigt sugtrimmad för att underlätta vid bes.

känner även igen de där vi golvet. rostar ju så lätt där eftersom me orginalmattan så rinner de ju massa vatten ner där å samlas just runt pedalen. så om du lite lurig så gör du som jag gör just nu, svetsa om lite på själva gaspedalen så de sitter fast som på alla andra bilar typ att den inte sitter fast nere i golvet utan bara på själva pedalen.


du kan ju kolla tråden om du vill. kanske lär dej nå vettigt, vem vet. släng in en komentar o kanske:D.  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=37287

70 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#4
Kul att du tycker Kenny.

Roligt att höra "beemern". Mattan var väldigt blöt just där ja, vet du vart det vattnet kommer? Hur menar du mer ingående att jag ska göra?

mvh Mathias


Majestas
1 319 Inlägg
26 augusti 2007
#5
Verkar som ett ballt och trovärdigt projekt. Kul att du skriver ganska så exakt vad du ska göra med den smile Lycka till.

Team VeboTrim

.......
2 655 Inlägg
26 augusti 2007
#6
pelko skrev:
Kul att du tycker Kenny.

Roligt att höra "beemern". Mattan var väldigt blöt just där ja, vet du vart det vattnet kommer? Hur menar du mer ingående att jag ska göra?

mvh Mathias

vattnet kommer ju från då man kliver in i bilen åså me blöta skor å annat åså om de blir ett rosthål så blir de ju fort att de kommer in vatten och rostar ännu fortare. skippade min matta efter som ja håller på å lätta rätt mycke så känar man på de då den väger runt 20-30kg då den e så där blöt och allt. åså kan du klä me typ såntdär "baslåde" tyg så blir de snyggt och väger ingenting.


jo allså att du skippar fästet nere i golvet åså gör du en ny egen gaspedal i plåt som du svetsar på där på "pinnen" som vajern sitter i så att den blir lika dan som koppling o bromspedalen om du förstår bättre nu? big_smile...

70 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#7
Jo nu förstår jag, ska se på möjligheterna senare idag. Ska läsa igenom din tråd senare ikväll också, ser riktigt bra ut!

mvh Mathias
Senast redigerat av pelko (26 augusti 2007)


70 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#8
Kul med så rolig respons, tack!

Slänger in lite mer bilder, några på motorn och en under bilen m.m. Glömde skriva i första inlägget att blocket är helt fullt utav oljespill, visste inte vad det var när jag köpte bilen men drog en chansning och konstaterade igår att det var ventilkåpan så det var lugnt. Slutväxeln bak ser också kladdig ut så jag ska undersöka det i dagarna varför det är så.

Ska skrapa asfaltsmatta nu snart, är det värmepistol och spackelspade som gäller?

Bilder:

Blir gott om utrymme för en snurra när man flyttar batteriet och tändspolen samt vätskebehållarna, här ser man läkaget lite.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1833.jpg

Insugssidan. Vad är det för adapter eller liknande man behöver för att fästa öppet filter på LMM? Hur har andra löst det? Anslutningen till LMM är ju fyrkantig.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1822.jpg

Bagaget var helt befriat från rost utöver ett 1x1cm hål i högra hjulhuset, skönt.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1819.jpg

Avgaset ska byggas om snarast möjligast, kolla lagningen utav förra ägaren.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1771.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1773.jpg

mvh Mathias


70 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#9
Idag har jag skrapat asfaltsmatta hela dagen samt tagit bort lite mer utav inredningen såsom bälten bak och plasten runt b-stolparna. Har två stora asfaltsmattor kvar men har nog fått bort 10kg redan, så det lönar sig att ligga där med värmepistolen och spackelspaden. Imorgon efter att all matta är borta så ska jag tvätta rent med thinner så klistret försvinner.

När allting i kupen är skrapat och tvättat samt rensat på onödiga bultar och fästen så ska jag slipa ner det och lacka i någon liknande grå färg så det ser lite trevligare ut. Hoppas även kunna köpa en bur nu innan vintern.

Inte mycket att se men nedan är några bilder.

Före:
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/DSCN4306.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/DSCN4308.jpg

Efter:
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1917.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1915.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1919.jpg

Påsen som fylldes med asfaltsmatta. Ska väga den imon.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_1912.jpg

mvh Mathias


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 augusti 2007
#10
Intressant projekt smile

Har fått lite rost vid min bromspedal med, men ska svetsa det någon dag här framöver tongue

Ser mycket bra ut hitilis och hoppas på mer framsteg smile
lycka till!
Mvh Kimpa


2 652 Inlägg
26 augusti 2007
#11
det är välldigt lätt att göra en egen adapter platta till luftfilter

70 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#12
Har varit ute och skrapat klart golvet, rivit ut taket, funderat över takluckan och kikat lite under bilen.

Under bilen finns ingen rost utöver ytrost på få detaljer, dock en massa klet som väger och skall skrapas bort. I bilen finns det två hål som skall åtgärdas och lite annan rost som inte har gått igenom än. Efter att rosten är avklarad så kommer jag börja slipa ner bilen invändigt för att sedan lacka så det ser trevligare ut.

Allting lutar åt att jag köper en M25 motor när vintern närmar sig, en bättre grund att turbokonventera samt att den motorn i 1000kg kaross kommer vara hyffsat rolig original.

Kommer mer till helgen då jag ska kapa bort reservhjulsbaljan och fixa lite annat.

Jag vägde all asfaltsmatta också och vågen stannade på 36kg.

Bilder:

Skrapat hela golvet, skall gås igenom med thinner också.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2105.jpg

Taket innan jag började riva.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2107.jpg

Nästan nere.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2115.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2119.jpg

Allting utrivet.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2122.jpg

Sedan fyllde skiten en påse @ 20kg+.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2135.jpg

Allting slängdes i kärran med E30 skit, är lätt över 100kg. Allt kommer från E30'n.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2137.jpg

Taket otvättat men plåtrent.
http://i198.photobucket.com/albums/aa11/pelko_90/IMG_2130.jpg

mvh Mathias


58 Inlägg
31 oktober 2007
#13
tråden heter ju bmw turbo??? vad menar du då?

Tjofast :D

70 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#14
tobbe_205 skrev:
tråden heter ju bmw turbo??? vad menar du då?

Menar ungefär såhär.
http://www.spook.se/upload/pelko/10/IMG_4572.JPG

Har inte uppdaterat här men ni kan läsa allt som hänt i nedanstående länk.

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=3 … ight=pelko

mvh Mathias
Senast redigerat av pelko (26 februari 2008)


70 Inlägg
26 februari 2008
#15
Tänkte komma med ett tips om att bygga E30 så finns det ett forum som heter ppf
där har du grabbar som driver både företag och forum speciellt för att bygga turbo
i E30. Har själv läst många spaltmeter där och hittat mycket intressanta lösningar.

mvh Kenny

70 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#16
Lugna puckar. Bor på PPF sedan förra sommaren big_smile

mvh Mathias


Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
2 mars 2008
#17
händer det nåt eller?

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625


Sök