Hejsan!
Jag har fälgar som är lika stora som 225/40 18" till min saab 95 Aero 03. Jag har haft dom i 3 säsonger nu var jag har märkt när jag bytte däck i vintras att något har tagit i däcken fram efter att dom har varit lite halvdåliga. Bakdäcken är värst men där sitter det nya däck efter att jag såg märkena men det har inte blivit något efter att det sitter nya däck på och dom har rullat halva sommaren.
Det konstiga är att man inte ser var däcken har tagit i någonstans, brukar ju alltid bli något märke, metallrent, eller bränd plast men inget sånt syns till. Inget sitter löst i hjulhuset, stag m.m sitter fast.
Första säsongen jag hade dessa och skulle byta till vinterdäcken så var det inget fel alls på däcken, verkar som det har dykt upp nu på senaste tiden.
Var syns det på däcket då? Jo, om ni tänker er att ni ser däckets anläggningsyta, sidan som är in MOT bilen till är det märke på. Själva märket är ca 1-2 cm in på anläggningsytan på däcket och det är ca ½ cm djupt, men har lite rundare kanter.
Någon med denna typ av bil och som har orginalfjädringen som sitter på dessa bilar ( är en viss skillnad på fjädringen mot tex en Vector) och som har samma typ av däck som känner ingen detta mysterium får gärna höra av sig eller någon annan som vet något som jag inte vet.
Sånt tas gärna emot.
Kan lägga till att det är mest på bakdäcken som detta dyker upp på, det sitter helt nya däck där. Dessa däck har endast rullat halva sommaren som var och när jag bytte till vinterdäcken så fanns där inget märke alls på däcken som sagt.
Till framdäcken nu måste jag byta för dom är slut och där syns det att det är något som "tagit i" så när säsongen börjar för sommardäcken så kommer jag att ha hårdare uppsikt över däcken.
Lite tråkigt att köpa nya däck hela tiden. Jag kör inte hårt med däcken. Och jag vet att lågprofil slits mer än "vanliga däck".
En tanke jag hade om detta var att det är själva däcken som är boven i dramat, att det kanske är något med själva gummiblandingen när däcken börjar bli lite slitna? Men det låter långsökt...
Hoppas att det finns någon som kan ge mig något tips om vad det kan vara...
Tack på förhand!