3211
Sök

Däck som tar i hjulhus men det syns inget i hjulhuset..? vad kan det vara...

12 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag har fälgar som är lika stora som 225/40 18" till min saab 95 Aero 03. Jag har haft dom i 3 säsonger nu var jag har märkt när jag bytte däck i vintras att något har tagit i däcken fram efter att dom har varit lite halvdåliga. Bakdäcken är värst men där sitter det nya däck efter att jag såg märkena men det har inte blivit något efter att det sitter nya däck på och dom har rullat halva sommaren.

Det konstiga är att man inte ser var däcken har tagit i någonstans, brukar ju alltid bli något märke, metallrent, eller bränd plast men inget sånt syns till. Inget sitter löst i hjulhuset, stag m.m sitter fast.

Första säsongen jag hade dessa  och skulle byta till vinterdäcken så var det inget fel alls på däcken, verkar som det har dykt upp nu på senaste tiden.

Var syns det på däcket då? Jo, om ni tänker er att ni ser däckets anläggningsyta, sidan som är in MOT bilen till är det märke på. Själva märket är ca 1-2 cm in på anläggningsytan på däcket och det är ca ½ cm djupt, men har lite rundare kanter.

Någon med denna typ av bil och som har orginalfjädringen som sitter  på dessa bilar ( är en viss skillnad på fjädringen mot tex en Vector) och som har samma typ av däck som känner ingen detta mysterium får gärna höra av sig eller någon annan som vet något som jag inte vet.
Sånt tas gärna emot.

Kan lägga till att det är mest på bakdäcken som detta dyker upp på, det sitter helt nya däck där. Dessa däck har endast rullat halva sommaren som var och när jag bytte till vinterdäcken så fanns där inget märke alls på däcken som sagt.
Till framdäcken nu måste jag byta för dom är slut och där syns det att det är något som "tagit i" så när säsongen börjar för sommardäcken så kommer jag att ha hårdare uppsikt över däcken.

Lite tråkigt att köpa nya däck hela tiden. Jag kör inte hårt med däcken. Och jag vet att lågprofil slits mer än "vanliga däck".

En tanke jag hade om detta var att det är själva däcken som är boven i dramat, att det kanske är något med själva gummiblandingen när däcken börjar bli lite slitna? Men det låter långsökt...

Hoppas att det finns någon som kan ge mig något tips om vad  det kan vara...

Tack på förhand!

5 089 Inlägg
8 mars 2008
Låter det ingeting att det tar i?.. bara synns på däckena?
verkar mera som att en hjulinställnings behövs göras. bussningarna i bakvagnen på 9-5 är ett stort problem med dom saabarna, kan vara så att dom är slut och däcken sliter snett bara? För står hjulinställningen fel bak så sliter den även snett fram.

\Lindgren

saabtok
1 306 Inlägg
9 mars 2008
Skulle tro att dämparna  är dåliga kanske eller  behöver  göra en hjulinställning eller så kan de vara som på min att de är dax o byta stora bussningen  bak ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

59 Inlägg
9 mars 2008
byt a-bussningar o gör 4-hjulmätning, den känns säkert lite sladdrig oxå när du kör över brunnslock o dyl.

12 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
FLindgren: Det låter inget alls, och det luktar inte bränt gummi heller och det syns bara på däckena.

Lellejohansson: Vad jag tycker så känns den inte sladdrig när man kör över saker, känns stabil i kurvor osv.

Igår när jag var till macken och luftade däcken med 2.3 bar  i alla däcken ( blir lite skönare gång med tanke på alla potthål och ojämnheter i asfalten här i staden) och efter varje luftning så brukar jag göra en liten manöver på vägen, vet inte varför men det blir bara så. smile ungefär som att man testar bromsarna lite då och då. smile så känndes den stabil och var följsam.

Men som ni alla 3 säger gemensamt att man bör kolla hjulinställningen samt byta bussningar så har man något att gå på.

Tack för er hjälp!

saabtok
1 306 Inlägg
9 mars 2008
Ja kör med  3  bar  runt om i mina 17 tum på sommaren sliter mindre då tycker ja ...Ja märker att mina buss är dåliga på grund av att  när ja åker i en 30 km/h över   brunns lock så har den den tendens att hoppa till lite i sidled. Mina däck har slitit ojämt med men de beror nog på att dämparna är dåliga och bussningarna bak, så ja ska  byta de nu i vår..

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Sök