3860
Sök

någon som kan räkna på om jag behöver ett till batteri?

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#1
jag driver just nu 2st kenwood 6203 steg ett till varje bas och sen ett gamalt legacy 4 kanals steg på 800w till fram systemet. och jag har just nu ett nordström calsium-calsium 74Ah men är lite fundersam om jag skulle behöva ett till batteri big_smile

Tack för svar


43 Inlägg
9 mars 2008
#2
nja behövs inte om du har en bra generator!

luft har man i däcken inte i hjulhusen

241 Inlägg
9 mars 2008
#3
Nej det tror jag inte behövs


1 688 Inlägg
9 mars 2008
#4
3 steg på ett 75ah batteri kan nog vara lite saftigt smile
Har du några specs på vad stegen drar för ström?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

21 761 Inlägg
9 mars 2008
#5
Enligt info om Kenwood KAC6203 hos Nårdik så drar de högst 30A vardera. Tillsammans med fyrkanalssteget så kan de dra en del ström förstås, kan nog tänka mig att bilens belysning blinkar litegrann vid mycket hög ljudvolym och endast motorn på tomgång.

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Enligt info om Kenwood KAC6203 hos Nårdik så drar de högst 30A vardera. Tillsammans med fyrkanalssteget så kan de dra en del ström förstås, kan nog tänka mig att bilens belysning blinkar litegrann vid mycket hög ljudvolym och endast motorn på tomgång.

nja det blinkar inte så jävla mycket faktiskt men jag funderar på att stoppa i ett till ska bara göra plats till det först wink men när den är igång så kommer den inte under 12,5v fast det kanske är ganska lågt när bilen är igång kanske?


1 661 Inlägg
9 mars 2008
#7
En standardbil med normal utrustning ska väl inte ladda under 13v Iaf vad jag vet.

Kollade på min vinterbil igår på tomgång, 14,2  Stereo/dvd+skärm & med 4-kanalsslutsteg + 2x12" GAS

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#8
jaha okej men då kan man ju nästan tänka att något inte är som det borde asså? för har jag inte några steg lr stereon på så kommer den bara upp i 13,56v enligt kondensatorn och den ska stämma ganska bra då jag har gemfört den med en ampmeter. och sen kanske jag ska tilläga att jag har 3 stora extraljus på bilen nu mera också wink


21 761 Inlägg
9 mars 2008
#9
Har du jämfört spänningen vid kondensatorn med polspänningen på batteriet?
Har du även mätt spänningen nere vid generatorn?

Har också mätt laddspänningen på min 240-86, den ligger på runt 14V med bara halvljuset påslaget och motorn på tomgång. Om du bara har halvljuset igång när spänningen visar 13,56V så har du rätt i att någonting inte riktigt stämmer, den borde ha högre spänning.

Hur låg tomgång har din bil ungefär?
Senast redigerat av Drönirettab (9 mars 2008)

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Har du jämfört spänningen vid kondensatorn med polspänningen på batteriet?
Har du även mätt spänningen nere vid generatorn?

Har också mätt laddspänningen på min 240-86, den ligger på runt 14V med bara halvljuset påslaget och motorn på tomgång. Om du bara har halvljuset igång när spänningen visar 13,56V så har du rätt i att någonting inte riktigt stämmer, den borde ha högre spänning.

Hur låg tomgång har din bil ungefär?

jag har ganska hög tomgång runt 1100 varv och det är en diesel golf 2.


21 761 Inlägg
9 mars 2008
#11
Okej, inget tändsystem som drar ström heller. Då borde spänningen absolut kunna ligga på åtminstone 14V under förutsättning att alla kablar+kontaktytor är i bra skick och att batteriet är ganska fulladdat.

388 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Okej, inget tändsystem som drar ström heller. Då borde spänningen absolut kunna ligga på åtminstone 14V under förutsättning att alla kablar+kontaktytor är i bra skick och att batteriet är ganska fulladdat.

jo jag antar att det är ganska bra laddat men kanske ska ställa laddaren på övernatten kanske.
men den ligger iaf på 12,5v när jag har stängt av allt även bilen då och det är väl ganska lagom?


21 761 Inlägg
9 mars 2008
#13
Ett fulladdat "vanligt" batteri har omkring 12,7-12,8V i vilospänning när det är helt fulladdat. 12,5V är väl runt 70% laddat eller liknande, kommer inte ihåg riktigt, men det skadar iaf inte att sätta batteriet på laddning över natten.

Hur länge har bilen varit avstängd när du mäter 12,5V? Flera timmar?

388 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Ett fulladdat "vanligt" batteri har omkring 12,7-12,8V i vilospänning när det är helt fulladdat. 12,5V är väl runt 70% laddat eller liknande, kommer inte ihåg riktigt, men det skadar iaf inte att sätta batteriet på laddning över natten.

Hur länge har bilen varit avstängd när du mäter 12,5V? Flera timmar?

okej då gör jag det imorn natt för nu är det försenat wink hehe nej det är typ direkt efter jag har stängt av den max 5 minuter efter har inte kollat hur mycket det ligger på efter ett par timmar kanske kolla det imorn.


21 761 Inlägg
10 mars 2008
#15
Det där lät inte riktigt bra, om spänningen är 12,5V bara några minuter efter att motorn har stängts av så kommer spänningen antagligen att sjunka ytterligare någon tiondel. Det innebär att batteriet inte är så laddat som det verkar vara.

Skriv gärna hur spänningen var efter några timmar.

En gång till nu
760 Inlägg
10 mars 2008
#16
Smuurf skrev:
jag driver just nu 2st kenwood 6203 steg ett till varje bas och sen ett gamalt legacy 4 kanals steg på 800w till fram systemet. och jag har just nu ett nordström calsium-calsium 74Ah men är lite fundersam om jag skulle behöva ett till batteri big_smile

Tack för svar

Se till så de är batterier av samma typ bara. annars kan de bli knasigt när generatorn laddar upp dom.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

388 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#17
okej så jag skulle asså behöva ett till likadant? kan bli lite svårt för att dom var såna som skulle säljas ut för typ 1 år sedan :S jobbigt värre!



Sök