2060
Sök

Plasta med Glasfiber

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Är ganska än så länge ganska ny inom det här med bilmoddningen, Men försöker just nu att ta till mig så mycket kunskap och tips jag kan , Innan jag får hem Bilen från Rostlagningen, Jag har nu en liten fråga angående Plastning, Tänkte kolla om det är någon som kan tänka sig hur det går till, I vilken ordning skall allting på ? Glasfiberväv, Polyester, Glasfiberspackel, Härdare m.m.
Är det någon som har några andra tips på enkel och billigare uppiffning till en Vento så är dessa tips också mycket välkommna, Gärna tips om inredningen, !
Tack på förhand ! 

//Karlsson

___
\__
___o__|

1 503 Inlägg
28 februari 2008
För att få ett bra resultat behöver man mycket tid, bara så du vet smile Har plastat ett antal saker de senaste åren nu. Kollar du in mitt bygge på calibran som ligger under fliken projekt så kan du läsa och se precis hur jag gjorde i bagageutrymmet.

Kan ändå dra stegen lite snabbt:

1. Spänn tyg och forma till önskade former. Jag använde en vanlig filt.

2. Häll upp önskad mängd polyester och tillsätt härdare. Koncentrationen ska vara 2% härdare. Jag har aldrig mätt upp det där ordentligt utan enbart kört på känsla. Det har faktiskt alltid funkat!

3. Pensla på polyestret på det formade tyget. Ha på ordentligt!

4. Låt det härda.

5. Nu har du en hård skorpa i önskad form som du kan arbeta vidare med. Jag gjorde som så att jag slipade ner den knottriga ytan lite lätt med ett grovt papper, typ 240.

6. Blanda till en ny mängd polyester+härdare (upprepa punkt 2).

7. Nu är det dags att ta fram glasfiberväven som man har för armering. Riv eller klipp av lämpliga bitar som passar på tygformen. Lägg dom sedan på formen och pensla på polyester så de blir riktigt dränkta och fastnar på formen. Upprepa detta tills du lagt på x antal lager. Jag använde mig utav tre lager och la alla på en gång.

8. Låt härda.

9. Nu kan man antingen lägga på x antal lager igen eller börja den roliga slipningen och spacklingen.

Hoppas du lärde dig nåt smile  Vid plastning är fantasin det enda som sätter stopp för vad som går att skapa. Lycka till!!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Tack så mkt ! ska se om jag kan hitta nått kul att prova det på : P

___
\__
___o__|

1 417 Inlägg
28 februari 2008
Kan tillägga lite där.

Höfta inte för mycket när du blandar härdare och polyester. Blir det fel kan rökutväckling ske och i värsta fall kan det börja brinna.
Sen är det bättre om du river glasfiberbitarna. Då kommer dom "fläta" ihop sig med grannbiten mycket bättre än om det är en klippt kant. Hoppas du förstår hur jag menar! smile

4 767 Inlägg
28 februari 2008
Precis riv glasfibermattan. Och använd matta, och inte väv!

Och för bövelen glöm inte att rulla ut luften ur glasfibern när ni lägger på mattan, annars blir gjutningen SKIT. smile

Finns alu-roller på biltema för 39:- som fungerar till nybörjaren!
http://www.biltema.se/products/product. … mId=134456

Och när ni bygger baslådor! När ni penslat på polyestern på fleece-tyget och det härdat, och ska lägga på matta, lägg på mattan på INSIDAN för h**tte!! smile Ni har ju hål för högtalarna att arbeta igenom. ni sparar TIMMAR med slipjobb! smile

Och se till att blanda härdare/polyester rätt. 1-2% är lagom. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Tack för svaren , Men är det ok att använda glasfiber spackel när man dratt på polyestern ? Typ långtrådig eller korttrådig, Om man bara skall göra små jobb : D ? Å det där med baslådan ? Skall man göra ett hårtskal av filten och polyestern ? Eftersom att man skall lägga glasfibret på insidan ?

___
\__
___o__|

schtek
478 Inlägg
28 februari 2008
Karlss0n skrev:
Å det där med baslådan ? Skall man göra ett hårtskal av filten och polyestern ? Eftersom att man skall lägga glasfibret på insidan ?

ja, nr tyget och polyesterns telnat lägger du glasfibermattan innuti istället förutanpå. som sagt, då behöver du slipa lite fint på polyestern bara för att det ska bli slätt=)

1 503 Inlägg
29 februari 2008
Erick skrev:

Och för bövelen glöm inte att rulla ut luften ur glasfibern när ni lägger på mattan, annars blir gjutningen SKIT. smile

Och när ni bygger baslådor! När ni penslat på polyestern på fleece-tyget och det härdat, och ska lägga på matta, lägg på mattan på INSIDAN för h**tte!! smile Ni har ju hål för högtalarna att arbeta igenom. ni sparar TIMMAR med slipjobb! smile

Mvh
Erick

Hmm, jag har aldrig rollat ut någon luft. Varför skulle det bli skit för? Har aldrig märkt någon tendens på bubblor direkt..
Senast redigerat av Oboy6 (29 februari 2008)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

130 Inlägg
29 februari 2008
Erick skrev:

Mvh
Erick

Jag håller på och bygger min låda nu, ska börja plasta snart, men det där med att plasta inifrån? jag har lite former på lådan så känns som det blir tajt att få det bra om jag ska plasta genom baffeln till min 10":are. förstår helt klart varför men känns som det blir tajt som sagt...
är det inte viktigt att det blir slätt och utan luft bubblor, blir väl svårt att rolla på insidan när det byggs på en stomme (botten och två sidor)?

/stoffe

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
sierracoff skrev:
Erick skrev:

Mvh
Erick

Jag håller på och bygger min låda nu, ska börja plasta snart, men det där med att plasta inifrån? jag har lite former på lådan så känns som det blir tajt att få det bra om jag ska plasta genom baffeln till min 10":are. förstår helt klart varför men känns som det blir tajt som sagt...
är det inte viktigt att det blir slätt och utan luft bubblor, blir väl svårt att rolla på insidan när det byggs på en stomme (botten och två sidor)?

/stoffe

Funderade också på det där med att plasta på insidan om man bygger med stomme å så hmm Men man kanske kan lösa det : D

___
\__
___o__|

130 Inlägg
11 mars 2008
kan meddela att mitt bygge är nu i full gång ochdet blev som jag trodde lite för tajt att kommaåt från insidan då stöden till bafflarna är så nära tyget så gick det inte att komma åt från insidan så jag lägger min glasfiber på utsidan. så får väl bita i det sura äpplet och spackla mer sedan.

Sök