För att få ett bra resultat behöver man mycket tid, bara så du vet
Har plastat ett antal saker de senaste åren nu. Kollar du in mitt bygge på calibran som ligger under fliken projekt så kan du läsa och se precis hur jag gjorde i bagageutrymmet.
Kan ändå dra stegen lite snabbt:
1. Spänn tyg och forma till önskade former. Jag använde en vanlig filt.
2. Häll upp önskad mängd polyester och tillsätt härdare. Koncentrationen ska vara 2% härdare. Jag har aldrig mätt upp det där ordentligt utan enbart kört på känsla. Det har faktiskt alltid funkat!
3. Pensla på polyestret på det formade tyget. Ha på ordentligt!
4. Låt det härda.
5. Nu har du en hård skorpa i önskad form som du kan arbeta vidare med. Jag gjorde som så att jag slipade ner den knottriga ytan lite lätt med ett grovt papper, typ 240.
6. Blanda till en ny mängd polyester+härdare (upprepa punkt 2).
7. Nu är det dags att ta fram glasfiberväven som man har för armering. Riv eller klipp av lämpliga bitar som passar på tygformen. Lägg dom sedan på formen och pensla på polyester så de blir riktigt dränkta och fastnar på formen. Upprepa detta tills du lagt på x antal lager. Jag använde mig utav tre lager och la alla på en gång.
8. Låt härda.
9. Nu kan man antingen lägga på x antal lager igen eller börja den roliga slipningen och spacklingen.
Hoppas du lärde dig nåt
Vid plastning är fantasin det enda som sätter stopp för vad som går att skapa. Lycka till!!