Jag glömde stänga handsfacket till min bil, under två dagar så har taklampan och lampan inne i handsfacket lyst, o detta har orsakat urladdning av batteriet, med andra ord så kommer inte jag in i bilen med larmet och manuelt med nyckeln funkar inte heller, eftersom låset på högra sidan e sönder och den på förarsidan har tjärvat. Enda ingången e bagageluckan, och baksäten på en volov s40-00 låses upp innefrån bilen för att den ska kunna fällas. Jag försökte ta bort grillen men den har inga skruvar utåt, sen tänkte jag plocka bort blinkersen på vänstra sidan så att jag via den vägen kunde ge ström till batteriet, men där finns det hellre inte några skruvar, vet inte om man ska bara dra loss den??.
Jag e öppen för alla förslag och trix som gör det möjligt för mig o komma in i bilen eller motorhuven.
Du kommer inte in via bagageutrymmet sa du? De ända jag kan se då är att antingen riva bort grillen o försöka få upp huvlåset lr att bryta upp låset som redan va paj.
Såm ja tidigare skrev, så va de så på min gamla bil att blinkersen bara satt "fast" med en fjäder, så att man kunde dra ut den.. nu vet ja inte om de funkar på en S40 men de kan ju vara värt o kolla upp.. annars får du väl köra en fuling att du slår in en ruta o skyller sen på nån annan till f-bolaget..
Blinkers på sidan är bara o ta bort så är det på alla bilar jag vet iaf, dra åt sidan o sen rakt ut måste funka hellre en trasig blinkers än en trasig ruta. Funkar inte d så smäll den billigaste rutan
På volvo S40 då tar du tag i sidoblinkersen, styr den bakåt, vinklar ut främre delen och sedan är det bara att låta den fjädra framåt igen så är blinkersen lös, nu sitter själva blinkersen med två kablar, dessa kan ha erjat fast lite om du har otur men rucka lite försiktigt i kablarna så lossnar de enkelt utan att de går sönder, nu har du två rundstifts honor med gummihöljd att använda dig av
Men då dessa går via blinkers relä så vet jag inte hurvida detta kommer att funka så jag skulle nog prova mig på reg.skylts belysningen efter ett försök på blinkersen. Men tänk på att det är tunna kablar som går där så du inte matar på med för stark ström och får en kabelbrand någonstanns innanför som du inte kan komma åt då du inte kan öppna motorhuven. Men du märker ju fort om kablarna blir varma om du känner på dem
Men var varsam på sidoblinkersen då den fjädrande delen som håller blinkersen på plats är av plast och kan spricka.. Men skulle så vara fallet får du höra av dig så kan vi lösa det...
Meddela gärna hur dina försök går.
Och
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Böj en starkare ståltråd/vajer så det blir en krok i ena delaen sen stoppar du ner den mellan fönstret & listen & försöker kamat upp låsningen till dörren. så slipper du förstöra blinkers eller skapa kabelbrand eller slå sönder ett fönster.. Testa det har funkat m,ånga gånger för mig när det har behövts..
Har inte S40in inbrottskydd som gör just detta imöjligt?
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
I värsta fall kan du ju peta upplisterna på bakrutan, och köra ner en ståltråd mellan karossen och rutan både uppe och nere och dra i sidled med varsin ände av tråden i vardera hand, så funkar tråden som en slags kniv och glider igenom gummi listerna. Sen när du dragit ståltråden runt ett helt varv så bör rutan kunna gå att lossa ganska enkelt. För att få till baka den så kanske man måste köpa en slags lim som dom flesta glasmästare har att sälja.
Har du ingen vidare mekvana så kan du ju alltid be någon glasmästare göra det åt dig men då kostar det en slant också.
Har gjort detta på några 740´isar när man ska sätta nytt innertak eller tona rutan jämnt och fint. 'Har dock aldrig gjort det på en s40...
Berätta när och du löst broblemet, skulle vara kul att veta
Såm ja tidigare skrev, så va de så på min gamla bil att blinkersen bara satt "fast" med en fjäder, så att man kunde dra ut den.. nu vet ja inte om de funkar på en S40 men de kan ju vara värt o kolla upp.. annars får du väl köra en fuling att du slår in en ruta o skyller sen på nån annan till f-bolaget..
Vilken dåre... slå sönder en ruta och ta en onödig självrisk då det blir billigare och bryta sönder grillen och mecka upp huv låset för att få kräm till batteriet...... Man slutar aldrig och förvånas *skratt*
Böj en starkare ståltråd/vajer så det blir en krok i ena delaen sen stoppar du ner den mellan fönstret & listen & försöker kamat upp låsningen till dörren. så slipper du förstöra blinkers eller skapa kabelbrand eller slå sönder ett fönster.. Testa det har funkat m,ånga gånger för mig när det har behövts..
Lycka till
på en s40 från 00. på en gammal bil funkar de, de e ju inte säkert att de e ens några "pluppar" på lås saken.
om du kommer åt generator eller startmotor underifrån så kan du sätta en batterriladdare eller ett hjälpbateri på + en på generatorn eller startmotorn å jorda i karossen så laddas batteriet upp på det viset så slipper du ha sönder nån ting å de kostar inget heller
Hej grabbar! Jag löste problemet genom att knipsa skruvarna på högtalaren o genom hålet sträcka ut handen och låsa upp baksäten, sedan va det bara o fälla ner sätena och krypa in i bilen genom baksätet.
Återstår o köpa några skruvar....
TACK TILL ALLA SOM HAR SVARAT, UPPSKATTAR DET VERKLIGEN!