2499
Sök

Fixa handbormsen på en mazda 626 -01

216 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
handbromsen tog inte alls på ett av hjulen på bes.

Någon som vet hur man justerar handbromsen på en sådan bil?

216 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
up

1 171 Inlägg
17 mars 2008
Är det skiv- eller trumbromsar? Jag har skivbromsar på min 323 från -94 och på dem sitter det en justeringsinsexskruv bak på oket innanför en lockmutter som justerar cylindern. Den ska i så fall justeras så att det precis inte börjar gå trögt. På trumhandbromsar brukar det vara ett hål i bromstrumman när man tagit av hjulet där det sitter ett kugghjul innanför som man kan justera mha en skruvmejsel.

Andra fel som det kan vara är bromsvajern på det hjulet som inte bromsar som är defekt. Det är bara att köpa en ny och byta i så fall. Justeringen för hela handbromsen borde sitta under konsollen vid handbromsspaken inne i bilen.

Justera så att det precis börjar bromsa svagt på första klicket på båda sidor. 5-7klick så ska hjulen inte gå att drar runt i princip.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
17 mars 2008
Ganska vanligt att bromsoket kärvar ihopp bak på Mazda om det är den varianten som har handbroms på oket, isf är det bara att byta eller lämna bort för renovering.

- Time Attack -

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 mars 2008
NIzmO skrev:
Ganska vanligt att bromsoket kärvar ihopp bak på Mazda om det är den varianten som har handbroms på oket, isf är det bara att byta eller lämna bort för renovering.

stämmer

1 171 Inlägg
17 mars 2008
NIzmO skrev:

Precis det hände för mig (har automat så handbromsen har aldrig använts typ utom vid besiktning) men jag fixade det relativt enkelt genom att bortsta in kopparpasta och 5-56 mellan armen (som vajern drar på) och oket samtidigt som jag drog armen fram och tillbaka. Nu funkar de felfritt.

Verkar ju otroligt om armen kärvat ihop på en 01:a. Man kan iaf prova detta innan man tar av oket och skickar det någonstans.

Sök