Vill tillägga en liten sak bara. Visst är det mycket viktigt att ha rätt dimension på strömkablarna till slutsteget, men det är inte underdimensionerade slutstegskablar som orsakar att bilens belysning blinkar. Det finns i princip tre orsaker till det:
#För klent/dåligt batteri
#För klen/dålig generator
#Dålig kontakt i strömförsörjningskablarna/för klena.
Batteriminuskabeln ner till karossen är en standardgrej som bör kollas upp kan man säga, plocka bort kabeln och slipa plåtrent eftersom det kan sitta kvar färg under kabelskon. På 240 så är det 10mm2 kabel som original ner till karossen, vet inte vad 740 har dock. Skadar i så fall inte att byta ut när man ändå håller på.
Generatorns kablar är förstås viktiga. Kan tänka mig att laddkabeln är 10mm2 på en 80A generator, det fungerar om kabeln inte är alltför lång men man kan lika gärna byta ut till minst 16mm2 iaf. Jordkabeln från generatorchassiet ska vara i bra skick och ha bra kontakt i båda ändar, skadar kanske inte att kolla upp en extra gång.
Exempelvis Biltema har 100A generator till 240 och 940, då borde det väl också passa till 740 gissar jag.
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2008)