3333
Sök

Fel tändkasett i min saab?

24 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Hej!
Jag har en saab 9000 aero (cc) -91 som det sitter en svart tändkasset från en 9-5a i. Funkar det att fortsätta köra med denna eller borde jag byta till den röda. Var nere och hörde med saab-verkstad och han visste att det var skadligt från 93- och uppåt. Men han var osäker i mitt fall. Någon som vet?

Tack!!

Smålänning
7 883 Inlägg
7 oktober 2007
Om bilen går som den ska och inte strular eller hackar eller något så är det väll skitsamma.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

24 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Om bilen går som den ska och inte strular eller hackar eller något så är det väll skitsamma.

Det är väl inte alls skitsamma. Kan ju va skadligt för motorn... någon som VET?

761 Inlägg
7 oktober 2007
BYT! det kan/kommer att skada din motor på sikt. Du ska ha en röd box.

Lite att läsa: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=63479

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 002 Inlägg
4 april 2008
ja, byt kasset.. och tro inte på ryktet som jag hört nån gång för länge sedan att det skulle ge ca 15 hk extra med en svart kasset..

...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 april 2008
För att inget ska gå åt H-E så säger även jag BYT! Svart är till bilar om ska ha svart, röd är till bilar som ska ha röd...

Alltså, 9000 alla modeller med di = röd
900 alla med DI = röd
9-5 Svart
9-3 OG fanns det vissa tidiga modeller som hade T5 motorn vill jag minnas, resten ska ha svart
9-3 NG kan du inte få dit varken svart eller röd DI på

Sök