3557
Sök

Volvo 740 startar inte

551 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#1
Tja har då en 740 - 88 med B230F. Har alltid gått bra så länge jag haft den ( en månad typ ) Alltid startat skitlätt. Och så idag. Va hemma hos en polare, så hämta morsan mej och sa att hennes kille ( som jag vart ovän med i nåt år ) hade kört ut min bil och ställt in sin snöplog i mitt garage. Då blev man ju lagom sur och gick in och sura.
Sen skulle jag köra in 740:in i ett trångt litet garage och den starta utan problem som den alltid har gjort men bara bakdelen gick in ( har inget flak så de läcker in  i hytten så måste ha tak ) Så stängde jag av den och la i växel. Första gången som jag haft den som den stått med växel i. så skulle jag ut och köra ut den för skulle flytta på saker bakom bilen så jag kunde backa in den längre. Men så orkar den inte runt, typ som om batteriet skulle varit dött. Endå var de två timmar sen jag va ute och då startade den bra.  men lamporna lyser och allt men när man vrider nykeln så slocknar de. då var man lagom grinig så gick in. gick ut en halvtimme efter och skulle kika lite mer. såg inte så mkt eftersom jag bara hade ett tillfälligt garage. så då va man grinig över att man inte såg nåt. men iaf så testa jag igen och då gick den inte ens lite runt så jag stängde av allt , lampor, fläkt osv. men samma skit.

Lamporna lyser alltså bra och fläkten går som de ska men när man ska vrida nykeln så slocknar allt och dör typ. sen när man byter läge på tändningslåset så klickar de i säkrningarna. och den dära saken man justerar lamporna med e oxå konstig. på 0 så lyser allt som ska lysa på de läget i mitten egentligen men de läget i mitten så lyser bara innerbelysningen ?

Men på 2 timmar ? vad kan ha hänt. vet inte om morsans kille vart och fipplat med nåt för att han inte gillar att jag står där , han e skum så man vet inte.


Förlåt för att de blev lite långt men va tvungen att skriva av mej. Orkar inte med en problembil till tongue 140:in funka ju inte osv. Hela dagen förstörd SEN krånglar bilen hmm


// Matte
Senast redigerat av volvo__matte (4 april 2008)

Volvo For Life =)

21 761 Inlägg
4 april 2008
#2
Det är ju möjligt att batteriet har pajjat, någon cell kan ha fått kortslutning. Det är vanligt att sånt händer helt plötsligt, ena gången så startar motorn snällt och nästa gång så fungerar det inte alls.

Plocka fram multimetern och mät på själva batteripolerna när du försöker starta motorn, om spänningen sjunker ner under tex 9V så är batteriet dåligt och har antagligen gått sönder.

Vet du hur gammalt ditt batteri är?

Jag har inga större erfarenheter av kortslutna batterier, men tydligen så kan ibland konstiga saker hända när batteriet har fått kortslutning. Jordfelsliknande saker hände på en jobbarkompis gamla Saab 900 när hans batteri hade kortslutning.
Senast redigerat av Drönirettab (4 april 2008)

551 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Det är ju möjligt att batteriet har pajjat, någon cell kan ha fått kortslutning. Det är vanligt att sånt händer helt plötsligt, ena gången så startar motorn snällt och nästa gång så fungerar det inte alls.

Plocka fram multimetern och mät på själva batteripolerna när du försöker starta motorn, om spänningen sjunker ner under tex 9V så är batteriet dåligt och har antagligen gått sönder.

Vet du hur gammalt ditt batteri är?

Jag har inga större erfarenheter av kortslutna batterier, men tydligen så kan ibland konstiga saker hända när batteriet har fått kortslutning. Jordfelsliknande saker hände på en jobbarkompis gamla Saab 900 när hans batteri hade kortslutning.

Hmm kan inte va de endå. För Alla lampor lyser med samma styrka som dom gör när bilen e på. samma med fläkt. Men direkt man vrider på nykeln så dör allt. Batterilampan lyser alltid tills man gasat till ett visst varvtal även om de e full laddat så allt slocknar utan batterilampan .

batteriet ska vara rätt nytt. Vet dock inte hur nytt.

Men när man vrider så går motorn sakta sakta runt på startmotorn och så blir slöare och slöare :S Men skulle batteriet varit dött skulle väl inte lamporna lysa så pass bra ? tror de e någon säkring / elfel eftersom säkringarna klickar när man ändrar läge i tändningslåset.  plus att de felet i de "lampvredet!"
Senast redigerat av volvo__matte (5 april 2008)

Volvo For Life =)

21 761 Inlägg
5 april 2008
#4
Okej, men mät ändå på batteriet för att vara helt säker.

551 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Okej, men mät ändå på batteriet för att vara helt säker.

Haha japp får göra de wink Hoppas bara de e nåt enkelt fel. för när de börja så hördes de inget från säkringar och lukta inget bränt från kablar så kan vara att någon sladd åkt av eller att batteriet bara blitt kasst.

Volvo For Life =)

Team Pro5
313 Inlägg
5 april 2008
#6
du har inte fått in fukt i elsystemet nånstanns??

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

551 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#7
Bommen skrev:
du har inte fått in fukt i elsystemet nånstanns??

Vet inte. har ju ingen torpedplåt på nu så kan vara möjligt. eftersom fronten står ute.
Men eftersom fronten står uppåtlutad så ska de inte komma nåt vatten där. plus att då borde de ju komma in vatten i när man tvättar motorn /motorrummet.

Volvo For Life =)

Team Pro5
313 Inlägg
5 april 2008
#8
låter väldanns konstigt. kan du beskriva problemet lite mer ingående?

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

551 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#9
Bommen skrev:
låter väldanns konstigt. kan du beskriva problemet lite mer ingående?

Hmm. ja om vi säger så här ca 20.30 så va jag ute och körde. Då startade den utan problem Så ställde jag den i garaget. sen ca 22.30 skulle jag starta så vred jag om nykeln och då gick startmotorn runt men de gick sakta typ som om batteriet va slut plus att lamporna lös svagare.  ca 23.00 så testa jag igen. Då gick startmotorn runt typ 2 ggr sen så hände inget. så testa jag vrida nykeln igen då blev de helt svart. så släppte jag så lös lamporna igen så skulle jag dra ut nykeln så jag vred tillbaka tändningslåset för att dra ut nykeln men då började de klicka i säkringarna. när man böt lägen med nykeln alltså.

Så jag testa stänga av alla lampor och fläkten men märkte att när jag vred lamporna till 0 så började dom små positionslysena lysa ifram plus instrumentpanelen och baklamporna. Men på 0:an ska ju allt slockna egentligen . Och på mittersta läget ska de vara som de e på 0: an nu fast nu lyser bara instrumentpanelen inget mer.

Låter lite halvskumt
Senast redigerat av volvo__matte (5 april 2008)

Volvo For Life =)

Team Pro5
313 Inlägg
5 april 2008
#10
låter som nått i elsystemet fått sig en pärla.. inte din mammas gubbe som pillrat på nå kabel som hänger lös eller nått sådant??

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

551 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#11
Bommen skrev:
låter som nått i elsystemet fått sig en pärla.. inte din mammas gubbe som pillrat på nå kabel som hänger lös eller nått sådant??

började oxå tänka på de. skulle inte förvåna mej ett jävla dugg eftersom han alltid gör allt för att jävlas ( ställer in kärror i mitt ena garage och sin snöplog i de andra ) Men Hörde inte att han gick ut. iofs lyssna jag inte, men kan mkt väl vara han som vart och pillat. Men å andra sidan så får man inte upp dörren på förarsidan så får krypa genom passagerarsidan. de e så pass trångt . och han kommer aldrig imellan lyfta spaken som öppnar huven hmm Ska kolla imorrn när de e ljust. Inte expert på motorer men kan kolla lite och fråga min systers kille också !

Volvo For Life =)

80 Inlägg
5 april 2008
#12
Inte för att verka dum lr så...men du kan inte har haft bil allt för länge????
De första man gör när de klickar när man vrider på nyckeln är å byta till ett Bra/perfekt batteri...funkar de inte så är de skruvmejsel som gäller!!!

Du kopplar förbi "Silinoiden" på start-motoret med en mejsel...ha inte växel i bara....inte bra!!

Händer de nå då så e re just "Selinoide" som måste bytas vs. startmotor!!!!

De kan vara jordkabeln lr plussen till starten som kass men troligen är de batteriet lr silinoiden som felar!!!

Lättast å kolla om de är bara starten är att dra igång bilen!!!!!

Lycha till mannen!!tongue
Senast redigerat av Jetman (5 april 2008)

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

551 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#13
Jetman skrev:
Inte för att verka dum lr så...men du kan inte har haft bil allt för länge????
De första man gör när de klickar när man vrider på nyckeln är å byta till ett Bra/perfekt batteri...funkar de inte så är de skruvmejsel som gäller!!!

Du kopplar förbi "Silinoiden" på start-motoret med en mejsel...ha inte växel i bara....inte bra!!

Händer de nå då så e re just "Selinoide" som måste bytas vs. startmotor!!!!

De kan vara jordkabeln lr plussen till starten som kass men troligen är de batteriet lr silinoiden som felar!!!

Lättast å kolla om de är bara starten är att dra igång bilen!!!!!

Lycha till mannen!!tongue

Haha haft en 740 för 1 - 2 år sen och sen en 140 emellan som inte funkade som va lite utav ett mek objekt sen så 740 nu. så kan la inte så värst mkt om bilar än tongue men tänkte bara hur fan ett batteri kan laddas ut på 2 timmar tongue  Klickar inte när man vrider eller kanske lite men allt dör iallfall men ska testa startkablar imorrn. går han igång då så vet  jag att de  e batteriet.

Men tack för alla svar endå wink
Senast redigerat av volvo__matte (5 april 2008)

Volvo For Life =)

127 Inlägg
5 april 2008
#14
Tjena..tänkte ifall de kan va det här,
tändmodulen på baksidan av toppen?. min förra 740 ville inte starta ibland när man tvättade bilen för de rann ner vatten i tändhatten som sitter på tändmodulen. kanske ? kolla de iaf..   mvh kenta

2 Inlägg
5 april 2008
#15
hmm släng på lite plus matning till startmotorn så det nog.sedan kan du ju kolla så generatorn laddar

66 Inlägg
5 april 2008
#16
prova o kolla jordkabeln på batteriet så den inte sitter löst eller är ärgad. kolla även jordningen mellan karossen och motorn.

415 Inlägg
5 april 2008
#17
volvo__matte skrev:
Tja har då en 740 - 88 med B230F. Har alltid gått bra så länge jag haft den ( en månad typ ) Alltid startat skitlätt. Och så idag. Va hemma hos en polare, så hämta morsan mej och sa att hennes kille ( som jag vart ovän med i nåt år ) hade kört ut min bil och ställt in sin snöplog i mitt garage. Då blev man ju lagom sur och gick in och sura.
Sen skulle jag köra in 740:in i ett trångt litet garage och den starta utan problem som den alltid har gjort men bara bakdelen gick in ( har inget flak så de läcker in  i hytten så måste ha tak ) Så stängde jag av den och la i växel. Första gången som jag haft den som den stått med växel i. så skulle jag ut och köra ut den för skulle flytta på saker bakom bilen så jag kunde backa in den längre. Men så orkar den inte runt, typ som om batteriet skulle varit dött. Endå var de två timmar sen jag va ute och då startade den bra.  men lamporna lyser och allt men när man vrider nykeln så slocknar de. då var man lagom grinig så gick in. gick ut en halvtimme efter och skulle kika lite mer. såg inte så mkt eftersom jag bara hade ett tillfälligt garage. så då va man grinig över att man inte såg nåt. men iaf så testa jag igen och då gick den inte ens lite runt så jag stängde av allt , lampor, fläkt osv. men samma skit.

Lamporna lyser alltså bra och fläkten går som de ska men när man ska vrida nykeln så slocknar allt och dör typ. sen när man byter läge på tändningslåset så klickar de i säkrningarna. och den dära saken man justerar lamporna med e oxå konstig. på 0 så lyser allt som ska lysa på de läget i mitten egentligen men de läget i mitten så lyser bara innerbelysningen ?

Men på 2 timmar ? vad kan ha hänt. vet inte om morsans kille vart och fipplat med nåt för att han inte gillar att jag står där , han e skum så man vet inte.


Förlåt för att de blev lite långt men va tvungen att skriva av mej. Orkar inte med en problembil till tongue 140:in funka ju inte osv. Hela dagen förstörd SEN krånglar bilen hmm


// Matte

Haha EXAKT detta problem hade med min gammla audi!
Jag rekomenderar att du kollar startmotorn. Montera bort den och puttsa kablar och fästen till den.
Det kan bli ett lager ärg som man knappt kan se. *Det var iaf det felet på min audi* Och sen när jag satte dit den igen så PRESTO då funka den igen big_smile..

Det går mycket ström och ampere i dom där kablarna till startmotorn och på en gammal bil så är det ofta det som är felet.

Eller som tidigare nämnt så kan batteriet vara kasst. Fast det kan du juh prova om du får starthjälp om det är batteriet som är dött big_smile



Sök