2961
Sök

Vad tycker besikningsmännen om trimning?

173 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Jag funderar på att öka till 350 hks eller mer, men vad tycker besikningsmännen om det?

Och hur mycket lär försäkringen öka?



MVH Jonas

1 567 Inlägg
9 april 2008
#2
Varför skall du blanda in F-bolaget?

Gör du det snyggt  och gör en bes mapp så kanske du slinker igenom med bilen..Annars så får du mecka varje år innan bes så bilen blir orginal....

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Skaune
9 april 2008
#3
Dom skulle säga ajabaja! Och skulle det hända något så kan du om inte bli helt utan så med reducerad ersättning från försäkringsbolaget om jag inte minns fel? OM du inte reggat bilen med den effekten dvs!
Men nu ble jag osäker? hmm

501 Inlägg
9 april 2008
#4
Besiktningsmannen jag hade iår tyckte man skulle lägga pengarna på trimning istället för plast tongue

OBS: Ironi

173 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#5
940R skrev:
Varför skall du blanda in F-bolaget?

Gör du det snyggt  och gör en bes mapp så kanske du slinker igenom med bilen..Annars så får du mecka varje år innan bes så bilen blir orginal....

bes mapp?

1 567 Inlägg
9 april 2008
#6
Ja du mappar bilen tex 200hk mapp 1 350hk mapp 2

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

10 287 Inlägg
9 april 2008
#7
I princip all trimning som utförs i vårt avlånga land är olaglig.
Undantagsfall finns för typ banåka och på äldre fordon.
Annars olaglig och får ej framföras på allmän väg.

På din bil är det olagligt att byta till andra tändstift än orginal tex.

Allt detta är i grunden en miljöfråga och har egentligen inget med effekten på motorn att göra.

/Göran

saab9_3turbo skrev:
Och hur mycket lär försäkringen öka?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skaune
9 april 2008
#8
Sharky skrev:
I princip all trimning som utförs i vårt avlånga land är olaglig.
Undantagsfall finns för typ banåka och på äldre fordon.
Annars olaglig och får ej framföras på allmän väg.

På din bil är det olagligt att byta till andra tändstift än orginal tex.

Allt detta är i grunden en miljöfråga och har egentligen inget med effekten på motorn att göra.

/Göran

saab9_3turbo skrev:
Och hur mycket lär försäkringen öka?


Är det inte så att man får höja motoreffekten med 10 eller om det var 20% lagligt vill jag minnas?

10 287 Inlägg
9 april 2008
#9
Se nedan lite användbara klipp från nuvarande lagstiftning/tillämpning/praxis.

Notera att dessa 20% effektökning handlar om när man byter motor. Man får alltså inte trimma en motor, då krävs nytt avgasintyg eftersom man har skapat en ny motor.

/Göran

-----------------------------------------------------------------

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!


För bil som inte är ombyggt fordon gäller:
-    Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
-    Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!



Axor skrev:
Är det inte så att man får höja motoreffekten med 10 eller om det var 20% lagligt vill jag minnas?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 164 Inlägg
9 april 2008
#10
Du kan komma upp i en 350 hk utan att en besiktnings man ser eller bryr sig om de.
Turbo i ditt fall skulle vara td04 18T #6 och sen IC bättre koppling och filter ner bakom dimljuset.
Spridare och lite annat kan också komma på fråga med de borde trim företaget säga vad de är.
Nordic borde kunna fixa de eller mapturn.
Varken försäkrings bolag eller besiktning kommer märka skillnad förrutom på avgassystem och IC.

MVH

F


761 Inlägg
9 april 2008
#11
Jag har märkt bland mina bekanta att det är fler och fler som får anmärkning på just motorn. Ett flertal har fått föreläggande om reg.besiktning och det är ju inte vidare skoj..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66


Sök