3119
Sök

BMW 318is som går illa

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#1
Tjaa! det är så att när jag startar upp min bmw 318is och varvar den lite så funkar den riktigt i några sekunder.
sen när jag börjar köra med den så huger å hackar den sej fram, jag kan röra gasen ca 2-4 mm på pedalen för att den inte ska dö. trycker jag fullt elr bara halvgas så blurar den ibland elr så dör den. tomgång finns men den går lite oroligt där med. har kollat lambdasonden om den var hel och det är den, har även kollat å dra ur sladen som går till luftmasemätarn å den går lika dåligt. och jag har inte en anning om vad felet kan vara?  finns det någon bränsletrycksregulator på den och vart isf sitter den?

kanske någon här som kan ge mej lite tips om vad som kan vara fel?

tacksam för alla svar å tips big_smile
Senast redigerat av Scoooby (3 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

Volvo PV
224 Inlägg
3 april 2008
#2
Det kan inte vara luftmassemätaren som är paj?


Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#3
har bytt den! men fortfarande lika dant. funderar på bensinpump elr bensintrycksregulatorn. för den beter sej precis som att den inte får nån soppa

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

151 Inlägg
3 april 2008
#4
hmm låter skumt..tippa med på luftmassemätaren men den va bytt och den gick inte bättre för det.?
prova byta det..kan ju va det som klöddar med.

har aldrig vatt med om dess like på en bmw så jag är nog inte till så stor hjälp:P

Play It Loud

Smed
47 Inlägg
3 april 2008
#5
Låter precis som när man körde moppe och hade fel blandning, dvs Luft/bensin. Så kolla det

1 353 Inlägg
3 april 2008
#6
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

sen sitter det en bränsletrycksklocka på returen, typ direkt i början på returen tror jag, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på den där motorn ^^

kollat kontakten till spridarna?

en stor rund kontakt som sitter under insuget.

There's no replacement for displacement

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
3 april 2008
#7
Kan inte va en vakumslang som e kass då??

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
3 april 2008
#8
Batta skrev:
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

Nae, dom har båda...mängdmätare på dom lite äldre och massamätare på dom lite nyare wink

Men hade du testat med en annan lmm? Eller bara provat koppla ur den? Min gick ungefär så när jag körde med en kass lmm.
Senast redigerat av DrKamikaze (3 april 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

1 353 Inlägg
3 april 2008
#9
DrKamikaze skrev:
Batta skrev:
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

Nae, dom har båda...mängdmätare på dom lite äldre och massamätare på dom lite nyare wink

Men hade du testat med en annan lmm? Eller bara provat koppla ur den? Min gick ungefär så när jag körde med en kass lmm.

jo, iofs tongue
men nu var det faktiskt en lite äldre det gällde smile

There's no replacement for displacement

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
3 april 2008
Trådstartare
#10
Batta skrev:
BMW har Luftmängdmätare, inte massemätare ^^

sen sitter det en bränsletrycksklocka på returen, typ direkt i början på returen tror jag, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på den där motorn ^^

kollat kontakten till spridarna?

en stor rund kontakt som sitter under insuget.

okej okej! men vet du hur stor den klockan är? har bara skruvat med sexan innan så denna motorn e lite lätt klurig tongue
nej kontakten till spridarna har jag inte kollat. men detta skall kollas upp oxå


och drkamikaze jag har bytt ut lmm. + att jag har testat att kopplat ur den med. både den som satt innan och den jag har nu. och den gick mkt mkt sämre då
Senast redigerat av Scoooby (3 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

1 353 Inlägg
4 april 2008
#11
jag har också bara hållt på med sexan typ tongue
nja, typ som en vanlig bränsletrycksregulator, enda skillnaden är att du inte kan ställa trycket på klockan.

i värsta fall så får du väl följa returledningen bakåt, men den borde sitta framme vid motorn nånstans tongue

There's no replacement for displacement

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#12
har hittat den nu. men verkar inte vara det felet heller! testade att koppla ur den. men ingen skillnad. ska men kanske testa att byta den?

Kan det vara soppa pumpen som spökar?

inga fler ideér nån? kom gärna med fler tips
Senast redigerat av Scoooby (4 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
#13
testade att plugga retur ledningen till bensinen, då gick den bättre men felet finns fortfarande kvar! :S börjar ledsna på detta nu vad F*N kan det vara som spökar??

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

1 661 Inlägg
5 april 2008
#14
Kanske lite för enkelt men du har kollat hur luftfiltret ser ut? Kan bli så om dem är blöta. Prova utan filter. Du kan ju kolla om pumpen leverar bra genom att koppla loss soppaslangen vid spridarbryggan. Stoppa den helst i en flaska eller nåt för det blir bra flöde.

82 Inlägg
5 april 2008
#15
Jag hade ungefär samma fel på min sierra och då var det katalysatorn som var kass.. lite tråkigt problem med det låter som det iaf.
Plocka ner katalysatorn o skaka den, skrammlar det som fan så en den kass..


1 661 Inlägg
6 april 2008
#16
connyolsson skrev:
Kolla bränsletrycket.. vet inte vad det ska va på bmw men 3 kilo iallafall skulle jag tro..

Jaoo, kilo är ju en snygg enhet. Om man är född på 60talet. Det blir nästan exakt samma i bar för alla som har pluggat i närheten av 2000-talet. ca 3 bar.
Ta inte åt dig Conny
mvh

Edit, om katalysatorn är paj så ska inte bilen gå skit, lambdasonden ska sitta innan katten.
Senast redigerat av Hardjim (6 april 2008)

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
6 april 2008
Trådstartare
#17
luftfiltret är nybytt å mkt fint! men ska kolla upp idag så att pumpen funkar som den ska. ska även testa att kolla så att spridarna har den bensinen dom behöver med.

Tack för alla svar. känns bra att kunna rådfråga här på gorg. bevis på en trevlig å bra sida smile
ha d bra
Senast redigerat av Scoooby (6 april 2008)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

68 Inlägg
6 april 2008
#18
koppla upp dig mot diagnos, borde lätt kunna läsa ut fel ur motorstyrningen DME

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#19
problemet är kvar ännu!! men har en ny fråga till er där ute big_smile
Måste man ha bränsletryckfiltret som sitter på? jag tycker att det borde funka med ett vanligt soppa filter? elr?             Jag tackar för alla svar

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"


Sök