2500
Sök

Konstigt strul med VOLVON

29 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#1
Gamla bettan har alltid gått som smort. Men har nu efter den här vintern börjat bli lite trött. Ska slänga på ny hanbromrsvajer, bromsbackar, byta olja och alla filter. Tändstiften är ny bytta och rotorn och fördelarlocket ska också slängas på. 

Nu till min fråga angående min Volvo 745a, 87a, b230K motorn.

Kom i en kurva och motorn var inte uppe i mer än 3500 varv, då jag har som regel att aldrig varava upp han mer än 4000. Det är ju trottsallt en gammal bil.

Helt plötsligt "klickade" det till och bilen började därefter gå väldigt dåligt. Väldigt ojämnt, inte alls rent. Och antagligen bara på 3cylindrar. Även bromsservon la av. Klick ljudet återkom en eller två gånger till under min resterande korta färd hem. Motorn började även chocka, trotts att jag kört ca en halv timme. Känndes väldigt skumt..

Vad kan det vara för fel? Har ingen aning alls..
Tacksam för lite hjälp o tips.

Mvh Daniel och gamla volvon.
Senast redigerat av olanders (18 april 2008)


Beredare
561 Inlägg
18 april 2008
#2
olanders skrev:
Gamla bettan har alltid gått som smort. Men har nu efter den här vintern börjat bli lite trött. Ska slänga på ny hanbromrsvajer, bromsbackar, byta olja och alla filter. Tändstiften är ny bytta och rotorn och fördelarlocket ska också slängas på. 

Nu till min fråga angående min Volvo 745a, 87a, b230K motorn.

Kom i en kurva och motorn var inte uppe i mer än 3500 varv, då jag har som regel att aldrig varava upp han mer än 4000. Det är ju trottsallt en gammal bil.

Helt plötsligt "klickade" och bilen började därefter gå väldigt dåligt. Väldigt ojämnt, inte alls rent. Och antagligen bara på 3cylindrar. Även bromsservon la av, men allting annat fungerade perfekt.

Vad kan det vara för fel? Har ingen aning alls..
Tacksam för lite hjälp o tips.

Mvh Daniel och gamla volvon.

Vad har du kollat??

Mvh Jonas

29 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#3
Mörkt ute. Så har inte kollat så mycket. Kollade dock kylarvätska, bromsvätska och kollade in motorutrymmet. Allt såg enligt mina ögon helt normalt ut.


Beredare
561 Inlägg
18 april 2008
#4
olanders skrev:
Mörkt ute. Så har inte kollat så mycket. Kollade dock kylarvätska, bromsvätska och kollade in motorutrymmet. Allt såg enligt mina ögon helt normalt ut.

Hade nog tagit de chilla o druckit bira o kollat det mesta imorgon när det e ljust ute... wink

Mvh Jonas

29 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#5
aaah. Dricker bira gör jag:). Men Problemet är ju det att jag nog inte kommer vara klokare imorgon i ljuset. Vet inte alls vad jag ska kolla på och efter... Noll aning om vad det kan vara


Beredare
561 Inlägg
18 april 2008
#6
olanders skrev:
aaah. Dricker bira gör jag:). Men Problemet är ju det att jag nog inte kommer vara klokare imorgon i ljuset. Vet inte alls vad jag ska kolla på och efter... Noll aning om vad det kan vara

Relä kanske... Sånt är ju svårt att felsöka.. Hade nog avvaktat tills ngn volvofantast ser detta som kanske känner igen felet..

Lycka till o skål på dej! smile

Mvh Jonas

3 650 Inlägg
18 april 2008
#7
Börja med att kolla så du har gnista på alla stift..


blacken
18 april 2008
#8
I och med att du verkar tappa vakum, så kolla alla anslutningar till insugsröret. eller att knasarn är hel..

29 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#9
Jo gnistan ska jag kolla imorrn. Men det förklarar ju inte bromrsservon.
är ingen höjdare på bilar än. Har inte meckat allt för mycket. Bara bytt tändstift, avgassystem, styrled och sådana små grejer. Vart sitter insugsröret och vad är knasaren för något?

Att tillägga är att det är förgasare och inte insprutning. Men det lär ju inte vara där problemet sitter ändå liksom.
Senast redigerat av olanders (18 april 2008)


245 Inlägg
19 april 2008
#10
olanders skrev:
Gamla bettan har alltid gått som smort. Men har nu efter den här vintern börjat bli lite trött. Ska slänga på ny hanbromrsvajer, bromsbackar, byta olja och alla filter. Tändstiften är ny bytta och rotorn och fördelarlocket ska också slängas på. 

Nu till min fråga angående min Volvo 745a, 87a, b230K motorn.

Kom i en kurva och motorn var inte uppe i mer än 3500 varv, då jag har som regel att aldrig varava upp han mer än 4000. Det är ju trottsallt en gammal bil.

Helt plötsligt "klickade" det till och bilen började därefter gå väldigt dåligt. Väldigt ojämnt, inte alls rent. Och antagligen bara på 3cylindrar. Även bromsservon la av. Klick ljudet återkom en eller två gånger till under min resterande korta färd hem. Motorn började även chocka, trotts att jag kört ca en halv timme. Känndes väldigt skumt..

Vad kan det vara för fel? Har ingen aning alls..
Tacksam för lite hjälp o tips.

Mvh Daniel och gamla volvon.

Bränslepumpen relät om elpump?

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
19 april 2008
#11
eller  nåt kugghjul vid kamremmen..........

En gång Volvo, Alltid Volvo

29 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#12
Alltid intressant med förslag på vad som kan vara tokigt. Då vet man iaf vad man ska leta efter....


5 Inlägg
19 april 2008
#13
efter som du inte värkar så haj på meka så be en polare ta en titt som kan det istället smile lycka till!

Volvo 142 1969

21 761 Inlägg
19 april 2008
#14
Jag håller med blacken, någon vakumslang kan ha släppt eller gått sönder. Kika på bromsservot och undersök vakumslangen som sitter där, den ska gå till insugningsröret (ev vid 4:ans insugningsrör?).

Hade en gammal 240-77 som helt plötsligt inte ville gå på 4:e cylindern, då var just den där slangen trasig. Bromsservot fungerade dock, men i vissa fall slutar servot att fungera eftersom den dåliga slangen gör att vakumet "läcker ut".

29 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#15
Tackar så mycket. Låter faktiskt troligt:). Ska ut och pilla imorrn om jag orkar upp innan solen gått ner. hehe. Annars blir det på söndag.


29 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#16
Var ut o kolla igår. Det pyser någonstans och kollade efter vart det var. Då var det en vit "ventil" eller vad det är på bromscylindern. Så ska till skroten imorrn och plocka loss hela och sätta dit en ny. Jag tog en bit fuktigt papper och satt in i venliten där "korken" lossnat. Då funkade bromsservon perfekt.

Böt även rotorn och fördelarlock, insåg att det är dags att byta två tändkablar också. Sen ska nog gamla betty gå fint igen:D tack för tipsen



Sök