Sätt i typ 2 bultar som sitter en halv centimerter från hjulet, höjj upp bilen med domkraft och släpp ner så fort du kan.
De kan inte gå mer än åt helvete.
Hmmm... så enkelt är det inte. Om man kan backa full fart och hjulen låser sig när man rycker i handbromsen, göra handbromsvändningar på asfalten utan att nått händer med bultarna halvt utskruvade, bonkat med slägga på insidan så fälgen blivit skev. Sprayat hur mycke som helst. Då sitter den fast minsann....
Var bara att vålda! Tog en 2x6" planka ca 1,5m lång och våldade, ca tjugo välriktade och hårt slag så gav sig däcket. Så nu är allt kopparpastat så att grejerna släpper till nästa gång.
Var bara att vålda! Tog en 2x6" planka ca 1,5m lång och våldade, ca tjugo välriktade och hårt slag så gav sig däcket. Så nu är allt kopparpastat så att grejerna släpper till nästa gång.
Tack för alla tips
Skönt att höra att det löste sig! Ingen pasta på bultarna bara!!
Var bara att vålda! Tog en 2x6" planka ca 1,5m lång och våldade, ca tjugo välriktade och hårt slag så gav sig däcket. Så nu är allt kopparpastat så att grejerna släpper till nästa gång.
Tack för alla tips
Skönt att höra att det löste sig! Ingen pasta på bultarna bara!!
Var bara att vålda! Tog en 2x6" planka ca 1,5m lång och våldade, ca tjugo välriktade och hårt slag så gav sig däcket. Så nu är allt kopparpastat så att grejerna släpper till nästa gång.
Tack för alla tips
Eller ännu bättre, grafitpasta på hjulcentrum/nav och bultarna/gängorna. (efter nogrann rengöring förstås)..
Det är fantastiskt vad skiten kan sätta sig. Själv fick jag till att börja med inte loss bultarna. Hade alu-fälgar på då så kunde inte härja fritt med gassvetsen. Satte en hylsa på bultarna och värmde upp bultarna blossande röd Sen lossnade det med fälgkors+rör och en slägga vilket inte hjälpte innan uppvärmningen. Blev dock förvånad över att det inte krävdes mer än några slag med slägga för att få loss fälgarna från navet :p