4133
Sök

Seriekoppling av slutsteg?

18 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
tja! det är så att jag skulle vilja få ut mer effekt ur mina 10" basar som jag har sitter i bilen. nu är framsystemet och basarna kopplade på ett och samma steg 4ch, och d ger inte ut önskad effekt. tvungen att göra så för att stereons förstärkare är paj.
då undrar jag om man kan köpa ett till slutsteg som jag bara sätter basarna i. funkar det? och sen om någon vet hur jag ska koppla detta?

tack på förhand

21 761 Inlägg
27 april 2008
Så du vill helt enkelt koppla in ett till steg?

Det är normalt sett inga problem. Men först av allt så vill jag säga att man inte seriekopplar stegen med varandra, det är egentligen fel att säga så, det blir en parallellkoppling av stegen. När stegen seriekopplas så handlar det om "dockning", vilket i princip bara används för tävling och riktigt stora anläggningar. Slutstegen måste dessutom vara speciellt gjorda för att kunna kopplas på det sättet smile.

Du kan välja att göra på några olika sätt med inkopplingen av ett till steg, bäst är att ha tillräckligt många lågnivåutgångar på stereon så att stegen får separata lågnivåsignaler utan att behöva använda förgreningar. Har stereon åtminstone 4 st lågnivåutgångar så blir det inga problem.

Vad heter ditt 4-kanals steg, har det även lågnivåUTgång?
Hur många lågnivåutgångar har din stereo?
Hur många Ohm är varje bas på?

18 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
ja precis koppla in ett steg till.
okej, så det är för dem stora grabbarna smile
jag är inte så bra på sådant här. hehe. jag vet inte hur man ser hur många lågnivåutgångar man har. och ohmen på basarna, vet jag inte dom köpte jag i en låda så jag kan inte se de. men dem ligger påp 350w vardera 10".

steget är ett från biltema tongue biltema 500 pro heter det och är fyrkanaligt.
stereon är en jvc kd-g331
jag vet som sagt inte vad som är lågutgång hehe..

f.d. Robospine
208 Inlägg
27 april 2008
den stereon har bara en lågnivåutgång så om du vill ha ett steg till kopplar du det från det steg du har.
det finns rca-in och rca-ut.. in från stereon och ut till nästa steg.
men, det är ett tvåkanalssteg.. +/- vänster och +/- höger.
om du inte redan gjort det kan du prova att brygga steget (förutsatt att du kör framsystemet direkt från stereon).
för att brygga kopplar du:
+ från ena kanalen till plus på högtalaren, - från andra kanalen till minus på högtalaren. det kommer alltså bli en - och en + i mitten som inte används.
kopplar du så kommer du få mer pulver till basen men den kommer att spela i mono (vilket såklart inte gör nåt eftersom det är _en_ högtalare wink )

annars får du köpa ett steg till, kanske ett monosteg till basen då och ha det tvåkanaliga till framsystemet.

länk till manualen
Senast redigerat av Robospine (27 april 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

21 761 Inlägg
27 april 2008
volvosnubben skrev:
och ohmen på basarna, vet jag inte dom köpte jag i en låda så jag kan inte se de. men dem ligger påp 350w vardera 10".

Vet du vad basarna heter, eller vad lådan heter?

18 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
okej, så jag tar dom inringade kablarna på bilden i länken nedan och pluggar in i det andra steget? och ja behöver inte ha någon kabel från batteriet till det andra steget utan det är bara så att dom ska in i det? smile
är ett monoblock bättre när man gör så än ett annat slutsteg?

baslådan är hemmabygge. basarna vet ja inte vad dom heter, tyvärr..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80177/329068_re88r2.jpg

18 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
eller tar jag ur dom, kopplar från de rca utgångarna till rca utgångarna på steget och dem rca kablarna som sitter  där i ringen som blir lösa sätter jag i det andra stegets andra rca utgångar? smile

Sök