3152
Sök

Fråga angående D40

Sporthojspilot Deluxe
42 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Jag skulle behövt en någorlunda hygglig kamera inför sommarens bilorgier, d40 är ju nästan gratis nu så det ligger väl närmast till hands. Som vanligt då man ska till att handla något kraxar olyckskorparna långa wienervalser och skrattar muntert åt min okunnighet då det tydligen inte (eller nästan iaf) går att ta bra bilder med rörligt motiv (läs. breställ i en kurva) med en D40. Något med bara 3 autofokus punkter tycks jag ha hört. Nån som har några erfarenheter av det eller vet av om man kan hitta några bildexempel?

Detta gäller alltså bara Nikon d40, andra kameror eller tekniskt pladder är jag ganska ointresserad av smile

mvh

good ´ol chicken

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 maj 2008
Jag tycker det går alldeles utmärkt att ta rörliga bilder med D40.

Stöd för detta finns i bildet jag själv tagit, bl a:

http://www.garaget.org/gallery/archive/49777/265196_lifwev.jpg

http://images5.bilddagboken.se/25/_u4/_u3/_u4/_u0/_u4/u434044/86731_1201453765.jpg

http://images5.bilddagboken.se/22/_u4/_u3/_u4/_u0/_u4/u434044/19338_1201453751.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34835/341985_lkm4aw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34835/341981_hyi1o1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34835/341802_ar6c54.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34835/341793_oz2hqv.jpg

Sålänge du inte kör automatik eller förhandslägen, funkar den skitbra! big_smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

874 Inlägg
15 maj 2008
Jag e nöjd me min, mina gellerier e fyllda med bilder jag tagit me den så om du vill ha bild exempel bara att hälsa på wink

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Miklen
15 maj 2008
Man behöver bara 1 fokuspunkt för att ta en bild tongue Eller så kör man me manuell wink För övrigt så funkar d40 lika bra som alla andra kameror om inte bättre att ta fartbilder i bara man lär sig panorera på rätt sätt.. inte helt lätt i början.. Skjuta på rörliga mål i lumpen va en bra övning wink

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 maj 2008
Miklen skrev:
Man behöver bara 1 fokuspunkt för att ta en bild tongue Eller så kör man me manuell wink För övrigt så funkar d40 lika bra som alla andra kameror om inte bättre att ta fartbilder i bara man lär sig panorera på rätt sätt.. inte helt lätt i början.. Skjuta på rörliga mål i lumpen va en bra övning wink

Manuell är väl rätt givet när man kör systemkamera, tycker jag iallafall. Skulle aldrig falla mig in o köra automatik big_smile

Haha, ja, de glömde jag skriva med, HUR man ska fota är ju en viktig bit. Ett plus är ju att följa med objektet i rörelsen, stativ är ju att föredra med längre slutartider, men går ju att köra handhållet också naturligtvis ^^

Miklen
15 maj 2008
Edil_ skrev:
Miklen skrev:

Manuell är väl rätt givet när man kör systemkamera, tycker jag iallafall. Skulle aldrig falla mig in o köra automatik big_smile

Haha, ja, de glömde jag skriva med, HUR man ska fota är ju en viktig bit. Ett plus är ju att följa med objektet i rörelsen, stativ är ju att föredra med längre slutartider, men går ju att köra handhållet också naturligtvis ^^

Nu mena ja manuell fokus.. ja brukar inte använda manuell fokus synnerligen inte i fartbilder tongue men iaf.

Problemet många har me panorering likaså inom skjutandet är att man stannar upp kameran när man trycker  ner knappen (simultanförmåga NOLL big_smile) .. Detta är ju en övningssak.. Ett sätt kan vara att använda självutlösaren.. å sen följa objektet hela tiden å låta kameran ta bilden.. Sen när man fått in den rörelsen så är det bara att bli lite mer kvinnlig smile

Sporthojspilot Deluxe
42 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
tack gossar för svaren, har fotat endel förut så jag har lite koll på hur man ska göra. dock behöver den gamla dassiga systemkameran från 1800talet bytas ut mot något liiiite mordernare men blev tveksam då jag började höra massa otyg smile. Bara att besöka handlarn imorrn då och ventilera lädret lite smile

Edil: såg ju bra ut dom där bilderna
brillmongo: ska kolla in dina med

mvh

good ´ol chicken

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 maj 2008
Miklen skrev:
Edil_ skrev:
Miklen skrev:

Nu mena ja manuell fokus.. ja brukar inte använda manuell fokus synnerligen inte i fartbilder tongue men iaf.

Problemet många har me panorering likaså inom skjutandet är att man stannar upp kameran när man trycker  ner knappen (simultanförmåga NOLL big_smile) .. Detta är ju en övningssak.. Ett sätt kan vara att använda självutlösaren.. å sen följa objektet hela tiden å låta kameran ta bilden.. Sen när man fått in den rörelsen så är det bara att bli lite mer kvinnlig smile

Åh, men då håller jag med dig, manuell fokus när man kör fartbilder är ju totalt omöjligt (nästan)

Haha, precis. Men det är ju egentligen mer vad fotografen klarar av, än vad kameran klarar idag tongue

Yellow bug!
1 640 Inlägg
15 maj 2008
knohultarn skrev:
tack gossar för svaren, har fotat endel förut så jag har lite koll på hur man ska göra. dock behöver den gamla dassiga systemkameran från 1800talet bytas ut mot något liiiite mordernare men blev tveksam då jag började höra massa otyg smile. Bara att besöka handlarn imorrn då och ventilera lädret lite smile

Edil: såg ju bra ut dom där bilderna
brillmongo: ska kolla in dina med

mvh

Jag kan verkligen rekommendera D40in, om du vill ha en billigare. Visst, den är SIMPEL, men den har liksom det man söker iom en billig systemkamera, perfekt för o ta steget in i de lite nyare digitala systemarnas värld! smile

Alternativt då en begagnad Canon, typ 400d. Som jag tycker känns lite mer "rejäl" än D40in.
Senast redigerat av Edil_ (15 maj 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2008
Miklen skrev:

Sekvens fungerar med så har man massor med chanser samtidigt...

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
17 maj 2008
är supernöjd med min. verkligen kanonbra kamera för pengara till rätt pris som du skriver. Alla tjatade på mig att jag var tvungen o köpa en D80 och 100 olika objektiv.

har ett 18-55mm standard + 55-200 objektiv och mer behöver man inte. riktigt trevlig kamera helt enkelt.
sen så har man köpt batterigrepp,väska,handledsremmar mm på ebay för runt 25% av nypriset i sverige smile

alla bilder på min sida är taget med just d40. ta dig gärna en titt.
Senast redigerat av AdamOpel (17 maj 2008)

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

Sök