4600
Sök

Turbo Till 855 T5-R

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#1
Hej vet någon vart man kan köpa/kolla turbos till min bil? har större turbo på nu men vill ha ännu större smile

skriv gärna länkarna smile

Tack på förhand smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#2
Uppdaterad!!!! *BUMP*

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Bmw Fanatiker
292 Inlägg
2 september 2008
#3
Du har skrivit på helt fel ställe smile läs igenom forumet igen smile


629 Inlägg
2 september 2008
#4
http://www.klracing.se/
De har lite turbo agg tongue ett K27 ska nog se till så dina stakar kröker sig smile

Har du bytat stakar?


Reservdansk
6 271 Inlägg
2 september 2008
#5
Så länge han inte går över 1,2bar i ladd borde det inte vara några problem med stor turbo. Bättre effekt i högre farter, men längre spool-up tid. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 587 Inlägg
2 september 2008
#6
TurbOla skrev:
Så länge han inte går över 1,2bar i ladd borde det inte vara några problem med stor turbo. Bättre effekt i högre farter, men längre spool-up tid. smile

Så du menar att jag kan ha hur stor turbo som helst men bara jag inte laddar över 1.2 bar ?? haha De låter inte troligt eller har jag missförstått dig tongue ?


Reservdansk
6 271 Inlägg
2 september 2008
#7
Severin skrev:
TurbOla skrev:
Så länge han inte går över 1,2bar i ladd borde det inte vara några problem med stor turbo. Bättre effekt i högre farter, men längre spool-up tid. smile

Så du menar att jag kan ha hur stor turbo som helst men bara jag inte laddar över 1.2 bar ?? haha De låter inte troligt eller har jag missförstått dig tongue ?

Polaren körde sin 855 R med 1,4 i ladd och 19T utan problem, 342hk.
Men en annan gång när han körde med 1,15 i ladd krökte han stakarna.

Varför?

Han fick en laddspik när han hade 1,15 i ladd, så det jag menar är att det är inte så mycket hur många hk turbon ger, som hur hårt tryck du har i motorn/på vevstakarna.
Du kan klara högre laddtryck än 1,2 men risken finns att du får t.ex. en laddspik, eller vad skulle hända om turbon skenladdar? wink

Han kör för nuvarande 460hk med 1,3 i ladd, dock lite småtrimmad, och med bl.a. H-profilstakar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 587 Inlägg
2 september 2008
#8
TurbOla skrev:
Severin skrev:
TurbOla skrev:
Så länge han inte går över 1,2bar i ladd borde det inte vara några problem med stor turbo. Bättre effekt i högre farter, men längre spool-up tid. smile

Så du menar att jag kan ha hur stor turbo som helst men bara jag inte laddar över 1.2 bar ?? haha De låter inte troligt eller har jag missförstått dig tongue ?

Polaren körde sin 855 R med 1,4 i ladd och 19T utan problem, 342hk.
Men en annan gång när han körde med 1,15 i ladd krökte han stakarna.

Varför?

Han fick en laddspik när han hade 1,15 i ladd, så det jag menar är att det är inte så mycket hur många hk turbon ger, som hur hårt tryck du har i motorn/på vevstakarna.
Du kan klara högre laddtryck än 1,2 men risken finns att du får t.ex. en laddspik, eller vad skulle hända om turbon skenladdar? wink

Han kör för nuvarande 460hk med 1,3 i ladd, dock lite småtrimmad, och med bl.a. H-profilstakar.

Jo, jag har hört från flera kompisar att original stakarna orkar 1.2 ladd maximalt, sen kröker dom sig.. Inte direkt men efter en stund så ger dom sig.. Däremot finns ju en teori jag undrar över då.. Att jag kan ha en stor turbo o ladda 0.9-1.0 med den o kanske ha 350 häst då.. Men då lär jag behöva byta stakar även om jag bara har 1.0 i ladd ? smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
2 september 2008
#9
Polaren (Turbo-Fredde) körde nog ett år med 342hk, 19T och 1,4 bar i laddtryck, originalvevstakar, så det kan nog gå ändå. smile

Det är ju egentligen inte laddtrycket som är det farliga, det är just laddspikarna. Däremot kan jag inte garantera att chip är supersäkert, han mappade sin bil, och chippade den inte.

Finns nämligen chip gjorda just för 19T och original-vevstakar, med lägre laddtryck helt enkelt.

Jag kan inte lova nåt, det är så olika från bil till bil och hur dom är skötta och så. Han byter olja var 750e mil, så hans motor var fräsch inuti när dom öppnade den, det kan jag lova.
Senast redigerat av TurbOla (2 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#10
Tackar jag kör sj en T16 turbo med 1.5 i laddtryck med org stakar och den funkar fint smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

JT-RaceTuning.se
49 Inlägg
14 mars 2009
#11
Thomas0 skrev:
Tackar jag kör sj en T16 turbo med 1.5 i laddtryck med org stakar och den funkar fint smile

Hrm hrm... tick tick tick tongue

//OxieJP

8 253 Inlägg
14 mars 2009
#12
Frågan är ju vad du menar med stor turbo och vad det får kosta, dessutom är ju frågan om det ska va intern eller extern wastegate?

PPF har en del fina aggregat: www.pure-pf.com


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
#13
men en orginalturbo eller i detta fall 16t, kör du en sån med 1,3 i ladd, och köper en k27;a eller nått onödigt stort, och med samma ladd, så blir det väl en jävla skillnads på luftmängd, eller blir det inte så?`yikes smile

8 253 Inlägg
14 mars 2009
#14
tal0n skrev:
men en orginalturbo eller i detta fall 16t, kör du en sån med 1,3 i ladd, och köper en k27;a eller nått onödigt stort, och med samma ladd, så blir det väl en jävla skillnads på luftmängd, eller blir det inte så?`yikes smile

Nej, det blir ingen skillnad i mängd luft. Det är en fysisk omöjlighet.

Laddar du 1,3 med ett 16T och sen bara byter till K27 så kommer det gå in exakt samma mängd luft i motorn. Däremot har K27:an en annan verkningsgrad och där kan man tjäna lite effekt / vrid. Skulel man däremot i samband med turbobyett porta toppen eller byta kammar t.ex då skulel det gå in mer luft i motorn vid samma laddtryck.


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 mars 2009
#15
Jag märker hur trött min blir när den närmar sig 200. tongue
Original 15G turbo...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#16
OxieJP skrev:
Thomas0 skrev:
Tackar jag kör sj en T16 turbo med 1.5 i laddtryck med org stakar och den funkar fint smile

Hrm hrm... tick tick tick tongue

skit ner dig johan tongue det blev jue efter ingen olja plus att thomas satt brevid ^^ haha 1,9bar med 16T turbo hahaha

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

8 253 Inlägg
14 mars 2009
#17
TurbOla skrev:
Jag märker hur trött min blir när den närmar sig 200. tongue
Original 15G turbo...

Jo, visserligen spelar ju turbo och spridare (som även dem begränsar effekten original) roll, men i såna hastigheter så är luftmotsånd och utväxling "små" bekymmer med wink


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
#18
Marlboroman skrev:
tal0n skrev:
men en orginalturbo eller i detta fall 16t, kör du en sån med 1,3 i ladd, och köper en k27;a eller nått onödigt stort, och med samma ladd, så blir det väl en jävla skillnads på luftmängd, eller blir det inte så?`yikes smile

Nej, det blir ingen skillnad i mängd luft. Det är en fysisk omöjlighet.

Laddar du 1,3 med ett 16T och sen bara byter till K27 så kommer det gå in exakt samma mängd luft i motorn. Däremot har K27:an en annan verkningsgrad och där kan man tjäna lite effekt / vrid. Skulel man däremot i samband med turbobyett porta toppen eller byta kammar t.ex då skulel det gå in mer luft i motorn vid samma laddtryck.

jo men byter man tryckrör och ic samtidigt så blir de ju mer:P, skrev inte det först, va så ja menade :p

8 253 Inlägg
14 mars 2009
#19
tal0n skrev:
Marlboroman skrev:
tal0n skrev:
men en orginalturbo eller i detta fall 16t, kör du en sån med 1,3 i ladd, och köper en k27;a eller nått onödigt stort, och med samma ladd, så blir det väl en jävla skillnads på luftmängd, eller blir det inte så?`yikes smile

Nej, det blir ingen skillnad i mängd luft. Det är en fysisk omöjlighet.

Laddar du 1,3 med ett 16T och sen bara byter till K27 så kommer det gå in exakt samma mängd luft i motorn. Däremot har K27:an en annan verkningsgrad och där kan man tjäna lite effekt / vrid. Skulel man däremot i samband med turbobyett porta toppen eller byta kammar t.ex då skulel det gå in mer luft i motorn vid samma laddtryck.

jo men byter man tryckrör och ic samtidigt så blir de ju mer:P, skrev inte det först, va så ja menade :p

Det spelar inte heller nån roll. Luftvolymen är ändå konstant. Man kan få in mer syre, men volymen ändras inte.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
#20
Marlboroman skrev:
tal0n skrev:
Marlboroman skrev:
Nej, det blir ingen skillnad i mängd luft. Det är en fysisk omöjlighet.

Laddar du 1,3 med ett 16T och sen bara byter till K27 så kommer det gå in exakt samma mängd luft i motorn. Däremot har K27:an en annan verkningsgrad och där kan man tjäna lite effekt / vrid. Skulel man däremot i samband med turbobyett porta toppen eller byta kammar t.ex då skulel det gå in mer luft i motorn vid samma laddtryck.

jo men byter man tryckrör och ic samtidigt så blir de ju mer:P, skrev inte det först, va så ja menade :p

Det spelar inte heller nån roll. Luftvolymen är ändå konstant. Man kan få in mer syre, men volymen ändras inte.

har du större/mer volym på tryckrör och ic så blir det ju mer mängd luft, ett 3" rör rymmer ju mer än ett 2", eller ? smile
man byter väl till större turbo för man vill ha mer volym och syre in i motorn?
Senast redigerat av tal0n (14 mars 2009)


Sök