2604
Sök

Re audio Sr 12"- lådtips

26 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#1
Tja

Har införskaffat mig ett par(2st) RE audio Sr 12" för ett tag sen, byggde en låda med de mått jag fick av carbonize när jag köpte den. Var på 91L och 2st 4" portar@ 35cm.

En polare tyckte lådan var för stor, så jag tänkte att jag mailar igen och frågar, fick då en helt annnan beskrivning om vad jag skulle ha för låd mått:  72L + basar (ca10L) och en 6"@35cm.

Stod även där att jag inte skulle dämpa lådan, och vad jag förstått här innebär det en lite mer rappare/exakt bas?

Undrar nu vilken låda jag ska sattsa på eller ni kanske har ett bättra tips på lådstorlek?

Titta även på Re audios hemsida och där fattade jag ingenting, stog optimal: 1,5@35hz.



Ska sitta i audin.

basen:
http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=772

Team Autohifi!
865 Inlägg
2 september 2008
#2
Båda dessa lådor spelar riktigt bra.
Den mindra är lite tajtare i karaktören men det kan variera lite på bilmodelen hur den upför sig.

RE Audio anger sina volymer i kubikfot ( = 28,5L ) så de rekomenderar i detta fall optimalt 43L per bas om du stämmer av dem i 35Hz.
Dock har vi märkt att de gillar riktig djup bas så vi stämmer av dem något högre så de blir lite mera allround.

I ditt fall skulle jag köra 72L lådan!


284 Inlägg
2 september 2008
#3
själv kör jag mina sr 12 or  i en låda som är ca 80 liter och avstämd på ca 43 hz   spelar riktigt bra både på djup bas gång samt snabb dubbelkagge  smile    skit bra basar


26 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#4
Hur stämmer jag av en låda och det där med dämpning?
Senast redigerat av Miikael (2 september 2008)

21 761 Inlägg
2 september 2008
#5
Man stämmer av med hjälp av rören. Det är förhållandet mellan rörarea, rörlängd och lådvolym som bestämmer hur avstämningen blir. smile

Flera bilstereobyggare gör basreflexlådor utan dämpmaterial, de tycker att det blir bättre då. Testa om du vill att inte ha dämpmaterial och lyssna hur det låter.

26 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#6
Säg att jag bygger en lådan på 82L, hur långa rör ska jag ha. Mailet från carbonize var till ett 6" rör, men jag har bara 2 st 4" rör till mitt förfogande. Hur räknar jag om för att använda dem?

21 761 Inlägg
2 september 2008
#7
Räknar man på 72 liter lådvolym så borde 2 st 4" rör bli ca 1-2cm kortare, dvs ca 34-35cm.Men det är bara mariginell skillnad, du märker inte den skillnaden.

Jag räknade ut detta med hjälp av två olika lådberäkningsprogram.
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2008)

Team Autohifi!
865 Inlägg
2 september 2008
#8
tar du 72L lådan med 2st 4" portar så ska de vara 35cm långa för 38Hz Avstämning, 41cm för 35Hz avstämning.

Jag skulle inte ha dämp ull i lådan, det kommer bara göra det sämmre.


284 Inlägg
2 september 2008
#9
kör inge dämp ull i lådan till mina sr basar låter bra som fn ändå (spelar lite högre)


26 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#10
Men det här när de skrev 72L +basar och portar(ca10L), innebär inte det att man ska räkna med ? själva lådan ska 72 ändå? Blir jävligt tajt med 35cm rör

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 september 2008
#11
Lådan ska ha en inner volym på 72L.
Sen ska man slå på den volym som basar och port uptar inne i lådan.
Så slut volymen är då 72L + basar + port.
Kör du med 35cm 2x4" portar så tar de up 5,7L
Basarna ca 3,5L/St så din inner volym skall vara följande:
72L + 5,7L + 7L = 84,7L om det skiljer någon liter up eller ner har ingen jätte betydelse.

Om du tycker det är svårt att få in portarna så kan man vinkla dem, det som är viktigt är det att där portan slutar inne i lådan skall det finnas gott om utrymme till den väg porten är riktad imot.
PS. Portarna kan även vara så att de pekar ut ur lådan, då ska man inte räkna med volymen de tar up dock.

Lycka till!


26 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#12
Hej igen, kanske lite segt att dra upp tråden igen. men kasnke bättre än att starta en ny. Har sökt men inte hittat det jag sökt.

Det är så att jag har tänkt mig att bygga om ljudbygget, med 2 separata lådor.

Hur blir det då med volym och avstämning?., Det är väll inte bara att "dela upp" den tidigare volymen och basportar? eller? Alltså 36L, 1*35cm 4" port per bas.


Jag funderar på att bygga en ny låda med båda basar i samma låda, men med en "L-port" eller vad det kallas. En rektangulär port, vilken portvolym(?), portarea(?) ska den ha för att få rätt avstämning?. 72L lådan. Eller Aero portar som jag har nu kanske är bättre?

/Micke.

284 Inlägg
4 november 2008
#13
gå in re audio´s hemsida där kan du beräkna dig till en sådan slits portad låda du menar


26 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#14
okej, ska gå in och kolla där.

Men fick åka med en polare idag som har en bandpasslåda, lät förbaskat bra. är det ngt som skulle passa mina basar tror ni?

isof hur stora "lådor" och basportar?

/Micke

85 Inlägg
4 november 2008
#15
varför lyssnar du inte på vilka lådförslag mrcalle ger dig??? va är de för bil du ska sätta de i?

VW PASSAT CARBONIZE EDITION
RE AUDIO - U-DIMENSION - ECLIPSE
KRISSE tackar ,calle på carbonize, TTX bygg i grums .mm

26 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#16
Hehe vill höra vad fler tycker. jag är tacksam

Jag skulle juh kunna bygga alla lådor och prova, men vill helst bara bygga en till.



men blir nog att bygga 72l lådan med 4"portarna.

Det ska sitta i min audi!

Tack för alla svar.

/Micke


Sök