3347
Sök

VR6 Insug/Tändstift

Liggsår
106 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#1
Tjennare.

Min VR6:a är redo för lite kärlek och jag tänkte montera av insuget och polera upp det samt lackera det svart. Vad ska jag tänka på? Är det mycket pill med att få ihop den sen, vill ju inte göra fel.

Sen tänkte jag höra ang ett special verktyg för VR6:an. Tändstiften sitter så illa till att ett verktyg som är gjort för detta krävs när man ska byta och montera tändhatten.

http://imagehost.vendio.com/a/17613004/aview/1101509014808_VWT10029CCC.jpg

En sån här, vart hittar man en sån i Sverige? Tänkte fan inte betala 500kr för en bit stål.

Den som inte kör fort är en mormor.

OEM <3
194 Inlägg
4 september 2008
#2
Går utan de verktyget, finns andra lösningar! bara börja skruva inget konstigt, tycker inte jag alla fall!

These days &#9834;&#9835;

C(^^,)
453 Inlägg
4 september 2008
#3
montera tändhatten gör du med fingrana!! ( gjort det själv )
Dock så är tändstiften jobbigare.
Men jag klarade mig med en vanlig tändstiftsnycker som har böjbar huvve på!
Senast redigerat av HKS (4 september 2008)

Liggsår
106 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#4
Hmmm... kanske går. Ska ju få skiten på Lördag och billigt var det inte, men ska nog klara av det, det enda som är lite jobbigt är ju att komma in i hålet där tändstiften sitter. Alltså på insuget. Det blir tajt.

Men jag har två insextsskruvar på insuget som är sönder dragna (Idiot till förra ägare!) som jag inte vet hur jag ska göra. Dem sitter ju bara där för att hålla i plastkåporna på insuget men ändå.

Så det är bara att montera bort spjällhuset och sen insextsskruvarna vid böjen så kan man lyfta bort hela skiten?

Tack för hjälpen, så snabbt! big_smile
Senast redigerat av Wompa (4 september 2008)

Den som inte kör fort är en mormor.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
4 september 2008
#5
Dra inte i tändkablarna utan verktyget, lätt att det blir glapp. kolla så att inte ett verktyg i plast sitter fasttryckt på din huvpinne.

Smoke Tires Not Drugs.

Liggsår
106 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#6
Vadå? Ska det sitta ett verktyg där eller?

Den som inte kör fort är en mormor.

Liggsår
106 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#7
Ang insuget, tar jag bort den så är det risk att skada packningen. Vad kostar en sån?
Kan man kanske använda något annat, som packningslim eller nåt? Packningssilikon kanske?

Den som inte kör fort är en mormor.

62 Inlägg
5 september 2008
#8
Pajja inte tändkablarna för dom är snordyra! över 3 tusen på arver. 

När jag bytte tändstift på kompisen golf-vr6 för att den gick dåligt så tog jag en rejäl svetstråd och bockade så man fick en krok. fungerade hur bra som hälst. Provade även med biltemas verktyg och det fungerade bra! , bilen gick lite bättre men gick inte på alla cylindrar. vi mötte tändkablarna och alla var dålig resistans mot vad det skulle vara. vi bytte dom och bilen gick lite bättre men fortfarande illa. plockade bort fördelaren och kollade. var spricka i den! vi bytte den efter det gick bilen som en dröm!

Lycka till MVH johan


Biltokig
870 Inlägg
5 september 2008
#9
finns ett billigare verktyg hos din vw återförsäljare... som dessutom är bättre! kostar 172kr, kommer dock inte ihåg vad det har för artikelnr... har ett liggande nånstans!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 062 Inlägg
5 september 2008
#10
Ett sånt verktyg vore inte fel att ha. Är ett mindre h-e att byta stift när kablarna skall loss och tillbaka.....

"You Go, we go!"

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 september 2008
#11
Wompa skrev:
Ang insuget, tar jag bort den så är det risk att skada packningen. Vad kostar en sån?
Kan man kanske använda något annat, som packningslim eller nåt? Packningssilikon kanske?

huh? vf skulle den paja? jag har haft bort mitt 20 gånger säkert aldrig bytt håller fortfarande tätt det är ingen porös packning direkt...


2 Inlägg
1 februari 2009
#12
På min Vr6 fanns precis det specialverktyget för tändkablarna fastsatt på huvpinnen. Hur smidigt som helst!



Sök