Va i förrgårnatt på väg hem och passerade Eksjö. Ligger i lagliga 90 när en bil närmar sig fort bakifrån och lägger sig endast 3 (uppskattningsvis) meter bakom min bil. Tänker att han bara väntar på omkörningstillfälle så är lite tålmodig. Raksträcka kommer, jag håller lite till höger o väntar på att bilen ska passera...inte då. Då blir jag lätt irriterad o stämplar o drar upp i 120 ung. Lägger mig därefter i lagliga 90 igen, utifall attd et skulle vara polisen. Bilen närmar sig fort igen o lägger sig tätt inpå. Denna gången väntar jag inte utan gasar på upp i 160-170km/h för o bli av med rövslickaren. Saktar sedan ner till en 120km/h när bilen för tredje gången kommer farande och lägger sig bakom. Och precis innan jag hinner tänka vad som ska hända så lyses hela miljön upp i blått o vitt sken med lite röda inslag...jaha det va det kortet!!
Svänger åt sidan o stannar bilen. Ser framför mig hur bilen säljs på blocket, kortet klipps, böterna överlämnas, åklagare o allt. En tjej kommer fram o lyser med stark ficklampa rätt i ansiktet o frågar lätt: "körkort tack"...-visst ska du får det säger jag. Lämnar körkortet och den kvinnliga polisen skickar vidare det till sin partner so mgår iväg tll bilen (en civil 240 att döma av framlyserna). Den andra står o lyser mig i ansiktet o frågar vad mina planer med resan va, startpunkt, ändamål, hemort o vidare. Får sedan blåsa lite o va allmänt nervös o bara vänta på domen.
De ställer sig bredvid varandra och frågar vafan jag tänkte på!? Och då vart jag lite katig med tanke på hur de hade kört så börjar höja rösten o förklarar..."jag låg i lagliga 90 när ni kommer o lägger er toknära min bil, jag väntar på att ni ska köra om och försöker underlätta genom att hålla höger. Ni kör inte om och då blir jag stressad av o ha en bil så nära inpå på natten när man bara ser två stora ljusa klot i backspeglarna. Så då tänkte jag skaffa en lucka så gasar på och släpper av för att få en lucka men då närmar ni er igen. Då blir jag nära inpå förbannad och får lätt panik av att ni ligger så tätt så då drar jag på...inte försvarbart kanske men ni borde inte ligga så nära o hetsa folk på nätterna när ni ser att de försöker köra lagligt"
De tittar på varandra, säger något om att det här kan bli jävligt dyrt för dig...men ja eh, vi släpper det eller? Visst säger den andra och det hela avslutas med ett "kör försiktigt" och sedan får jag köra iväg?
Frågan är då vad som hände?
Hade de planer på o sätta dit mig men kände att jag hade ett bra försvarsargument till varför jag körde som jag gjorde o de inte skulle hålla för dem i rätten? Skulle deras pass precis till att avslutas så de inte ville skirva krångliga papper? Eller va de helt enkelt så att de bara va jävligt sjyssta o tänkte att en varning räcker?
Skumt va det iaf, va en hel massa känslor som for igenom kroppen under den kvarten det varade, slutade lyckligt iaf