3349
Sök

Stoppad i 160km/h på 90väg utan påföljder!? Höll mitt försvar?

63 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Va i förrgårnatt på väg hem och passerade Eksjö. Ligger i lagliga 90 när en bil närmar sig fort bakifrån och lägger sig endast 3 (uppskattningsvis) meter bakom min bil. Tänker att han bara väntar på omkörningstillfälle så är lite tålmodig. Raksträcka kommer, jag håller lite till höger o väntar på att bilen ska passera...inte då. Då blir jag lätt irriterad o stämplar o drar upp i 120 ung. Lägger mig därefter i lagliga 90 igen, utifall attd et skulle vara polisen. Bilen närmar sig fort igen o lägger sig tätt inpå. Denna gången väntar jag inte utan gasar på upp i 160-170km/h för o bli av med rövslickaren. Saktar sedan ner till en 120km/h när bilen för tredje gången kommer farande och lägger sig bakom. Och precis innan jag hinner tänka vad som ska hända så lyses hela miljön upp i blått o vitt sken med lite röda inslag...jaha det va det kortet!!

Svänger åt sidan o stannar bilen. Ser framför mig hur bilen säljs på blocket, kortet klipps, böterna överlämnas, åklagare o allt. En tjej kommer fram o lyser med stark ficklampa rätt i ansiktet o frågar lätt: "körkort tack"...-visst ska du får det säger jag. Lämnar körkortet och den kvinnliga polisen skickar vidare det till sin partner so mgår iväg tll bilen (en civil 240 att döma av framlyserna). Den andra står o lyser mig i ansiktet o frågar vad mina planer med resan va, startpunkt, ändamål, hemort o vidare. Får sedan blåsa lite o va allmänt nervös o bara vänta på domen.

De ställer sig bredvid varandra och frågar vafan jag tänkte på!? Och då vart jag lite katig med tanke på hur de hade kört så börjar höja rösten o förklarar..."jag låg i lagliga 90 när ni kommer o lägger er toknära min bil, jag väntar på att ni ska köra om och försöker underlätta genom att hålla höger. Ni kör inte om och då blir jag stressad av o ha en bil så nära inpå på natten när man bara ser två stora ljusa klot i backspeglarna. Så då tänkte jag skaffa en lucka så gasar på och släpper av för att få en lucka men då närmar ni er igen. Då blir jag nära inpå förbannad och får lätt panik av att ni ligger så tätt så då drar jag på...inte försvarbart kanske men ni borde inte ligga så nära o hetsa folk på nätterna när ni ser att de försöker köra lagligt"

De tittar på varandra, säger något om att det här kan bli jävligt dyrt för dig...men ja eh, vi släpper det eller? Visst säger den andra och det hela avslutas med ett "kör försiktigt" och sedan får jag köra iväg?

Frågan är då vad som hände?
Hade de planer på o sätta dit mig men kände att jag hade ett bra försvarsargument till varför jag körde som jag gjorde o de inte skulle hålla för dem i rätten? Skulle deras pass precis till att avslutas så de inte ville skirva krångliga papper? Eller va de helt enkelt så att de bara va jävligt sjyssta o tänkte att en varning räcker?

Skumt va det iaf, va en hel massa känslor som for igenom kroppen under den kvarten det varade, slutade lyckligt iaf smile

odiladi odiladi hoppsan vilken dag

7 100 Inlägg
5 september 2008
har vart exakt med om de där!
dom kommer i full fart,lägger sej precis i arslet på,jag gasar,dom hänger på mm.

men ja fick inte heller nå böter,körde 80 på 50 väg!
då var det civilen ja hadde bakomen mej,så det har nog med att dom inte har nå bevis på att du körde för fort!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Med.lem
3 759 Inlägg
5 september 2008
Du gjorde helt rätt.

Dom hade säkert hoppats på nån harig jävlen som inte vågade stå upp mot 2 pers i biffiga kläder..

Du kan nog känna dig lung, det hade jag gjort.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
5 september 2008
Tycker du gjorde helt rätt som sa till dom vad du tyckte och dom förstod nog att de kanske var lite onödigt av dom att hetsa dej? smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

1 210 Inlägg
5 september 2008
Kan ju vara så att de filmat dig från och med första gången du gasade på lite, och då har du ju bildbevis till din fördel, då de lägger sig farligt nära dig, för i 90 knyck och 3 meter mellan bilarna så räcker det med att du sänker farten ngn kilometer så har du dem i baksätet i och med reaktionstiden.

När du då förklarar ditt, enligt mig, helt normala uppförande så inser de nog att det inte kommer att hålla, och att du med största sannolikhet kommer att överklaga det de tänkte straffa dig med. I och med överklagan så tittar man väl på filmen och drar då slutsatsen att poliserna gjort fel och är vållande till vårdslöshet i trafik och överutnyttjande av sin makt. MAO deras arslen ryker!

1 853 Inlägg
5 september 2008
Så får polisen inte göra... vad jag vet så får dom ligga när och läsa din regplåt men sedan gäller väll hålla avståndet lagen även för dom (dom borde till och med föregå med gott exempel) eller ?

om dom har blå ljus på är väll en en annan sak...

C(^^,)
453 Inlägg
5 september 2008
Du skulle frågat polisen om dom fått sitt körkort i cornflakes paketet! eftersom dom inte vet vad 3 sekunders regeln är!
Dock så släppte dom dig kanske för att dom inte orka göra pappers arbete med! smile

1 853 Inlägg
5 september 2008
Big_JN skrev:
Du gjorde helt rätt men själv hade jag tvärnitat!

Så ska man nog göra... så gör alla jag känner med. men själv är jag lite såhära fan om det är ett jävla fyllo då kommer han att köra på mig (även om det är hans fel så blir det mitt problem att fixa)

men så om man kör ifrån dom lite lätt för att få lucka så kan detta hända... så jag har en lösning till... stanna till vid nåt lämpligt och släpp för bi skiten! smile

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
5 september 2008
Se, i många fall lönar det att stå på sig.. Bra argument tummen upp

Hellre Nürburgring än vigselring

2 126 Inlägg
5 september 2008
soyd skrev:
Big_JN skrev:
Du gjorde helt rätt men själv hade jag tvärnitat!

Så ska man nog göra... så gör alla jag känner med. men själv är jag lite såhära fan om det är ett jävla fyllo då kommer han att köra på mig (även om det är hans fel så blir det mitt problem att fixa)

men så om man kör ifrån dom lite lätt för att få lucka så kan detta hända... så jag har en lösning till... stanna till vid nåt lämpligt och släpp för bi skiten! smile

Gäller att göra det med en bil man inte e så rädd om, hade inte gjort det med Fiestan kan jag ju säga! Sen att man hade varit en blöt fläck om man blivit påkörd i Fiestan av en volvo i 90 km/h spelar ju också in wink

3 235 Inlägg
5 september 2008
En person i Tyskland dömdes till fängelse för att han låg för nära till en bil, och kvinnan i den bilen fick panik, skulle byta till högerfilen, men förlorade kontrollen och körde av vägen. Jag tror att hon och hennes dotter dog...sad
Flera andra bilister var vittnen till händelsen.
Polisen får inte provocera fram en händelse som kan strida med trafikreglerna, därför gjorde du helt rätt att öka farten och skapa större avstånd. (Jag tror faktiskt det står i boken att man ska göra det när en bil ligger för nära).

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 september 2008
enda anledningen till att du slapp undan (om det inte är sveriges dummaste snutar) är att deras mätutrustning inte fungerade, jag kan garantera att dom tar kortet med glädje om dom lyckas göra så att du kör 160kmh på en 90 väg. Dom skiter i om dom provocerade dig, du har fortfarande skyldighet att hålla hastigheten oavsett om dom kör 0.1 cm ifrån röven på dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 126 Inlägg
5 september 2008
discokapten skrev:
enda anledningen till att du slapp undan (om det inte är sveriges dummaste snutar) är att deras mätutrustning inte fungerade, jag kan garantera att dom tar kortet med glädje om dom lyckas göra så att du kör 160kmh på en 90 väg. Dom skiter i om dom provocerade dig, du har fortfarande skyldighet att hålla hastigheten oavsett om dom kör 0.1 cm ifrån röven på dig.

Detta kallas brotts provokation vilket inte polisen får göra!

Dieselgypsy
538 Inlägg
5 september 2008
Tyvärr är detta en helt vanlig metod av polisen, och kommer dom bara att vifta bort dina argument.. Du blir av med lappen tyvärr..

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 september 2008
polis tjejen
var hon mörkhårig ?
hon slipper jag alltid böter ifrån wink
dock känner jag henne rätt väl cool

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
5 september 2008
Big_JN skrev:
discokapten skrev:

Än.
Det diskuteras ju att polisen i Sverige ska få börja provocera fram brott.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Allfixare
1 475 Inlägg
5 september 2008
Gjorde dom inget, gav inga böter du fick inte skriva några papper så är det lugnt. Tro mig, har vart av med körkortet 2ggr...

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 september 2008
Waho skrev:
Big_JN skrev:
discokapten skrev:

Än.
Det diskuteras ju att polisen i Sverige ska få börja provocera fram brott.

Haha, fan vad lack jag skulle  bli om det skulle stå två poliser och peta mig i ryggen med en batong och hoppas jag skulle slå dom på käften. tongue

Det lär väl bli som med FRA-lagen, det genomförs samtidigt som något annat stort händer så att all uppmärksamhet dras från lagförslaget! mad

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 570 Inlägg
5 september 2008
Det är ju polisen som provocerade dig, j*vla idioter, de ska köra säkert och inte hetsa folk. Jag skulle gjort samma sak. Jag skulle hävdat att de låg 1/2 meter bakom mig och inte betalt en spänn.
Senast redigerat av henrikh (5 september 2008)

Sök